Ada Milea a înviorat Naţionalul clujean cu premiera “Insula”

Ada Milea a înviorat Naţionalul clujean cu premiera “Insula”
Peste 900 de spectatori au umplut Sala Mare a Teatrului Naţional din Cluj marţi seară, la premiera spectacolului-concert realizat de cunoscuta cantautoare Ada Milea (foto la chitară) după piesa “Insula”, a dramaturgului suprarealist Gellu Naum.

Spectacolul a impresionat prin ritmul vioi şi antrenant, conferit de muzica live interpretată de Ada Milea - chitară şi Cristian Rigman - tobe, prin tonul destins şi comic. Spectatorii au fost purtaţi timp de aproximativ o oră, în ritmuri de bluess şi rock'n roll, pe "insula" lui Robinson Crusoe, celebrul personaj al romanului lui Daniel Defoe. "Robinson" a fost preluat ca personaj principal şi de Gellu Naum în "Insula" sa, însă aici acţiunea cunoaşte o altă dezvoltare decât în romanul amintit, cu ramificări complexe, specifice stilului suprarealist. Robinson, jucat de Cătălin Herlo, rămâne personajul central, însă destinul său se întâlneşte cu cel al celorlalte personaje, care au şi ele povestea lor, care îl marchează pe fiecare dintre ei. Poate acesta este şi motivul pentru care Robinson exclamă "Mă simt atât de singur, deşi sunt atât de mulţi oameni".

Sirena (Anca Hanu), de care este îndrăgostit Robinson, se plângă că "am... un... trecut... pătat" pentru că "am... iubit, din când în când un pirat", piratul (Adria1n Cucu) poartă "în cârcă" povestea piciorului de lemn "veeeerde", care între timp s-a făcut copăcel, în timp ce Mary (Ramona Dumitrean) se dovedeşte a fi mama lui Robinson. Cel mai bizar personaj pare totuşi Iedu'Coco (Cristian Grosu), care are mai degrabă rolul unui entertainer, ce urlă, ţipă, iar la un moment dat repetă pe fundal încontinuu cuvântul "capre". Apar mai multe întreţesări de tipuri de relaţii între personaje, iar versificaţia este pe alocuri suprinzătoare, muzicală, dar şi foarte comică.

În ciuda accentului pus de spectacol pe umor sau ironie, cel puţin pentru unii spectatori răzbate ideea omului care se simte singur, chiar în ciuda interacţiunii cu ceilalţi. Ada Milea, care a mărturisit la conferinţa de presă premergătoare spectacolului că evită să considere că "regizează" sau "pune în scenă" un spectacol, a făcut dramatizarea textului preponderent prin intermediul muzicii. Modul în care a gândit rimurile de chitară şi tobe, dar şi ilustrarea muzicală a replicilor rămân totuşi atuul principal al spectacolului. Un spectacol ce merită văzut (următoarea reprezentaţie va avea loc în 9 octombrie, în cadrul întâlnirilor "Gellu Naum") fie şi doar datorită destinderii, voii bune şi vioiciunii pe care o insuflă. La finalul reprezentaţiei spectatorii au izbucnit în aplauze, dar au avut surpriza ca protagoniştii să reia spectacolul, iar apoi Ada Milea să interpreteze în engleză un scurt cântec dintr-o versiune a "Insulei" realizată în trecut împreună cu muzicianul Alexandru Bălănescu.

 

 

Comenteaza