“Cel ce vede glasul” ridică semne de întrebare despre moarte, credinţă şi libertate

“Cel ce vede glasul” ridică semne de întrebare despre moarte, credinţă şi libertate
În cadrul festivalului Interferenţe care are loc în această perioadă la Cluj-Napoca, Visky Andras, directorul artistic al Teatrului Maghiar de Stat şi-a lansat cartea “Cel ce vede glasul- Márti Sipos de vorbă cu András Visky”, o carte de conversaţie şi confesiune.

 

Cartea promite revelații chiar și celor familiarizați cu multiplele fațete ale personalității lui András Visky, un autor dramatic cu piese montate în teatre importante din lume, mai exact din Chicago, New York, Londra, Paris, Budapesta şi altele.

"Mă aflu aici într-un context care mă inhibă pentru că este o lansare de carte neoficială şi vreau să-mi recuperez această libertate neoficială. "Cel ce vede glasul" este o sinestezie care pentru mine este definiţia teatrului. Pentru a înţelege titlul mai bine, când spunem că vedem glasul, putem să ne referim la sonetul sinesteziilor a lui Rambo care vorbeşte despre culoarea vocalelor.

Pentru mine teatrul înseamnă aceste combinaţii de percepţii care în timpul prezent al spectacolului nu se pot separa. Cartea are în centru dialogul care pentru mine înseamnă a mă împărtăşi în totalitate, a mă deschide, e un exerciţiu de a te dezgoli pe scenă, chiar dacă eşti anonimul unui spectacol", a spus Visky Andras, autorul cărţii.

Cartea a fost realizată alături de Marti Sipos, o ziaristă din Budapesta cu care a stat de vorbă pe tot parcursul procesului de scriere. Autorul a acceptat cu greu invitaţia, din 2009, de a scrie cartea, considerându-se pera tânăr pentru aşa ceva.

"Este greu pentru că a vorbi despre Andras în prezenţa lui, este ca şi cum aş vorbi despre un frate în prezenţa lui. Este o carte de conversaţie şi de confesiune în acelaşi timp în care regăsim foarte multe dintre acele subiecte despre care Andras şi cu mine ducem discuţii, dispute, conversaţii în diferite ipostaze de mai bine de 25 de ani. De 25 de ani şi acum în prezent îmi pun întrebări despre sensul vieţii, despre încotro trebuie să ne îndreptăm, iar Andras m-a ajutat să găsesc aceste răspunsuri.

Pentru a ne putea privi pe noi înşine, trebuie să ne îndreptăm privirea către cel de sus. Există o serie de lucruri formulate despre rostul teatrului printre care formularea lui Andras care spune că teatrul este recunoaşterea celuilalt şi în această carte găsim elemente din acea dramaturgie pe care el o numeşte dramaturgia profeţilor, plină de personaje scandaloase, de la Isaia, până la Amos", a spus despre carte Tompa Gabor, directorul Teatrului Maghiar de Stat.

Florica Ichim, cea care a publicat cartea, l-a cunoscut pe autor din poveştile pe care Tompa le-a împărtăşit într-o carte.

"Eu cu Gabor Tompa am scris o carte pe care eu o iubesc şi care mi-a vorbit despre un personaj din existenţa lui Tompa pe care eu l-am cunoscut în fugă până atunci. Într-o bună zi, acestui personaj i s-a închinat, în limba maghiară, o carte. Am început să traduc această carte şi să lucrez la punerea ei în programul editorial fără niciun sprijin dinafară, şi am împlinit cartea. Acest personaj se numeşte Visky Andras.

Această carte este o sublimă confesiune şi după mine este cea mai frumoasă relaţie confesată cu dumnezeirea pe care am întâlnit-o. Este o relaţie de paritate, de înţelegere, de supunere", a spus Florica Ichim, critic de teatru, redactor-şef al revistei Teatrul azi şi preşedinte al Fundaţiei Culturale Camil Petrescu.

Visky Andras este directorul artistic al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca şi un profesor cu experiență acumulată la multe școli prestigioase printre care University of California, Yale School of Drama, Northern Illinois University, Moholy-Nagy University of Art and Design, University of Michigan, Josia International University Tokyo şi Osaka University. Este conferențiar la Universitatea Babeș-Bolyai Cluj - Facultatea de Teatru și Televiziune; dramaturg în înțelesul german al termenului și colaborator al regizorilor Robert Woodruff, Gábor Tompa, Mihai Măniuțiu, Karin Coonrod, David Zinder, Robert Raponja, Dragoș Galgoțiu.

 

Comenteaza