Centrul Cultural Clujean va implementa programele propuse pentru Capitală Culturală. Planul de acţiune pentru 2017

Centrul Cultural Clujean va implementa programele propuse pentru Capitală Culturală. Planul de acţiune pentru 2017
Asociaţia care s-a ocupat de candidatura Clujului la titlul de Capitală Culturală Europeană 2021, pe care l-a pierdut în faţa Timişoarei, s-a reinventat în vederea continuării proiectelor majore din programul propus în cadrul competiţiei UE.

Aşadar, în cadrul Adunării Generale Extraordinare a Membrilor de marţi, 13 decembrie 2016, s-a decis schimbarea numelui Asociației Cluj-Napoca 2021 Capitală Culturală Europeană în Centrul Cultural Clujean și asumarea obiectivelor stabilite de comunitatea clujeană în dosarul de candidatură pentru titlul de CCE 2021.

La Adunarea Generală au participat primarul Emil Boc, alături de rectori și reprezentanți ai universităților clujene, manageri ai instituțiilor și organizațiilor culturale din oraș, alături de alți 50 de membri și susținători ai asociației.

„Din primul moment am decis să propun continuarea proiectului cultural al orașului. Ulterior am primit raportul juriului, care mi-a confirmat această decizie, fiind un argument suplimentar că ceea ce ne-am propus în aplicație este un proiect cultural consistent și relevant pentru comunitatea noastră. Din respect pentru toți oamenii care au muncit, pentru experții care și-au oferit tot suportul, ne menținem susținerea pentru proiect, atât financiară, cât și efectivă. Cred că este o șansă a noastră să demonstrăm că putem face acest proiect, care, odată implementat, va fi cu adevarat doar al comunității noastre", a declarat edilul Emil Boc.

Centrul Cultural Clujean va implementa, în perioada 2018-2020, proiectele revizuite din dosarul de candidatură, anul 2017 urmând a fi folosit pentru replanificarea proiectelor, pentru îmbunătățirea cadrului legislativ local și național de funcționare a programelor culturale și pentru demararea unor versiuni pilot ale proiectelor apreciate în mod deosebit de către juriul european în raportul de evaluare.

„Până la următoarea întâlnire a Adunării Generale a Asociației, care va avea loc probabil în luna februarie a anului viitor, invităm instituțiile și organizațiile clujene să devină membri ai asociației pentru a putea contribui în mod direct la regândirea proiectelor pe care le avem în vedere. Am fost și rămân impresionat de forța comunității clujene, de modul entuziasmant în care am rămas cu toții uniți în jurul proiectului cu care am candidat la titlul european.

Am ales împreună, chiar și în lipsa titlului, să ne continuăm munca, iar acest fapt dovedește încă o dată, dacă mai era nevoie, că motivația sutelor de persoane și instituții implicate în acest proiect este una corectă și pe termen lung. Comisia Europeană, juriul competiției și partenerii noștri europeni salută și ei deciza noastră de a nu ne opri din drumul început acum șase ani. Scriem împreună o bucățică de istorie în lumea culturală europeană", a spus la rândul său Ștefan Teișanu, directorul executiv al Centrului Cultural Clujean.

În următoarea întâlnire a Adunării Generale, echipa executivă va prezenta planul detaliat de activitate și de buget pentru anul viitor.

Calendarul de activităţi pentru 2017

1. Replanificarea integrală a proiectelor din dosarul de candidatură (ian.-noi.):

a. Constituirea de grupuri de lucru pentru fiecare proiect în parte
b. Realizarea unor fișe de proiect detaliate, cu obiective, activități, responsabili, planificare
în timp, buget
c. Elaborarea de criterii privind implicarea organizațiilor și persoanelor în realizarea
proiectelor.

2. Demararea proiectelor de infrastructură și a îmbunătățirilor cadrului legislativ pentru
realizarea proiectelor culturale (în colaborare cu administrația locală și județeană) (ian-nov)

3. Demararea proiectelor transversale / suport din dosarul de candidatură:

a. Rețeaua Orașelor Candidate (în parteneriat cu Casa Municipală de Cultură)

i. Februarie: sesiune de lucru cu orașele fondatoare
ii. Mai: conferință europeană de lansare a Rețelei

b. Academia Deschisă a Schimbării

i. Universitatea Deschisă (oct-dec)
ii. Program de formare pentru mediatori culturali (iun-aug)
iii. Program de rezidențe artistice (iul-nov)

c. Think Tank-ul Asociației (ian-dec)

i. Politici culturale
ii. Politici de oraș
iii. Business to Culture
iv. Cercetare: starea sectoarelor cultural și de tineret

4. Versiuni pilot ale proiectelor apreciate de către juriu

a. Culture Inspires

i. Art and Happiness (iun-iul)
ii. ECCA - European Centre for Contemporary Arts (sep-dec)

b. Culture Connects

i. Social Creativity Platform (sep)
ii. Someș from West to East: Someș Communities Festival (aug)
iii. Jivipen (sep)

c. Culture Works

i. Culturepreneurs (nov)
ii. Transylvania Myths Europe: Revelead & Rebuilt (mai-nov)
iii. Intergalactic Ethnography Park (iun)

d. Alte proiecte

i. Media Literacy Conference (mai)
ii. Mahler 1000 (aug)
iii. InClujing You (oct)

Amintim că la, la începutul lunii noiembrie 2016, au fost făcute publice primele schimbări privind conducerea asociaţiei: Ștefan Teișanu - cunoscut pentru evenimente precum Foreground, Târgul de Cariere, TEDx Cluj - rămâne în continuare director executiv, iar preşedintele Florin Moroşanu a fost detașat temporar la conducerea Casei Municipale de Cultură, aflată în subordinea Primăriei Cluj-Napoca, "în vederea corelării activităţii acestei instituţii cu direcţia de dezvoltare culturală a oraşului". Moroşanu a mai lucrat în cadrul primăriei, pe vremea lui Sorin Apostu, ocupând atunci funcţia de director al Direcţiei de comunicare, relaţii publice şi turism.

Echipa executivă a Asociaţiei Cluj 2021:Florin Moroşanu (preşedinte), Ştefan Teişanu (director executiv), Rariţa Zbranca, Istvan Szakats, Tudor Giurgiu, Ştefania Robu, Miana Domide, Andi Daiszler.

Consiliul Director a Asociaţiei Cluj 2021: Radu Munteanu, Irina Petraş, Emil Boc, Vakar Istvan, Ioan Sbârciu, Vasile Jucan, Ioan Leanca, Răzvan Rotta, Florin Stamatian, Florin Ţala, Radu Badea, Mihai Pop, Ioan Chirilă, Sorin Dan, Ionel Vitoc.

Mai multe organizații clujene, printre care Federația Galeriilor și Artiștilor din Fabrica de Pensule, Urbannect, Cluj Guided Tours, Create.Act.Enjoy, Fapte, Impact Hub și Scientifica, și-au manifestat intenția de a deveni membre ale asociației. Formularul cererii de adeziune poate fi consultat AICI. 

În cazul în care ar fi câştigat competiţie europeană, Clujul ar fi avut la dispoziţie suma de 35 de milioane de euro pentru implementarea programelor din dosarul de candidatură: 15 milioane sprijin de la Primăria Cluj-Napoca, 10 milioane de la Guvern, 6 milioane de la Consiliul Judeţean Cluj, 2,5 milioane din sponsorizări şi 1,5 milioane din fonduri europene.

În finala concursului pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii în anul 2021 s-au numărat oraşele Baia Mare, Bucureşti, Cluj-Napoca şi Timişoara. Adevărata bătălie s-a dat însă între Cluj-Napoca şi Timişoara. Două runde de vot încheiate cu egalitate: 6-6. Decizia finală i-a aparţinut preşedintelui juriului de experţi internaţionli - Steve Green (Marea Britanie). 

Pe scurt, juriul format din 12 persoane numite de Comisia Europeană, Consiliul European, Parlamentul European, Comitetul Regiunilor şi de Ministerul Culturii a arătat că "programul cultural cu care oraşul Cluj-Napoca a candidat la acest titlu a fost unul puternic şi vizibil îmbunătăţit faţă de cel prezentat la finele anului 2015.

De asemenea, echipa coordonatoare a fost entuziastă şi convingătoare. Şi dimensiunea europeană a fost bine exploatată, având câteva idei inovative. Nu în ultimul rând, programul se pliază perfect pe actuala strategie culturală a oraşului şi pune bazele unor importante şi benefice schimbări după anul 2021". Însă lipseşte o strategie culturală dincolo de şi după finalizarea programului CCE 2021. "Titlul nu acoperă în totalitate scopul şi dimensiunea unei strategii culturale. Proiectele Academia Schimbării și Antreprenorii Culturali ar trebui să ofere o moștenire profesională puternică orașului".

PRINCIPALELE proiecte ale dosarului de candidatură 

Comenteaza