Cinema, mon amour! A început TIFF 2014

Cinema, mon amour! A început TIFF 2014
Au stat sub umbrele în birouri, au trecut pe sub scară, şi-au întors tricourile pe dos şi au pus pisica neagră să facă ture du-te vino prin faţa lor. Nu a fost să fie. Se ştie. Gala de deschidere TIFF în ploaie e un laitmotiv al festivalului. Cu puţin ajutor de la o zi de vineri şi o ediţie cu numărul 13, deschiderea oficială s-a mutat din Piaţa Unirii “open air” tocmai la Casa de Cultură a Studenţilor.

Un covor roşu considerabil mai scurt, adică mai puţine bliţuri şi camere de filmat, plus o locaţie acoperită într-o sală nu tocmai de rangul unui eveniment de calibru internaţional, a rărit numărul vedetelor locale prezente la gală. În consecinţă, aparatele foto s-au îndreptat spre chipuri "care par cunoscute de undeva", fie către cele cu trăsături "exotice". Astfel, cei circa 1.000 de cinefili prezenţi la eveniment au avut ocazia să facă cunonştinţă cu actorii Cristina Flutur, Dan Chiorean, Ilinca Tomoroveanu, regizorul francez Nicholas Philibert şi Michael Kutza, fondatorul Festivalului de Film din Chicago.

Un clip cu imagini de la ediţia de anul trecut a TIFF a deschis gala, la ora 21 fix. Câteva momente mai târziu, pe scenă a urcat un Tudor Giurgiu alb, de la rama ochelarilor şi până la tivul pantalonilor. Şi-a început discursul cu clasicul "welcome", a făcut o glumă despre vreme, nu a zăbovit prea mult cu prezentarea invitaţilor speciali, ci a ales să intre direct în miezul problemei: finanţarea festivalului. Î-a mulţumit ministrului Culturii, Kelemen Hunor, care "s-a bătut pentru ca acest festival să aibă finanțarea firească pe care a primit-o în fiecare an". I-a mai mulţumit primarului, unor noi sponsori, niciun cuvânt despre Consiliul Judeţean şi le-a bătut obrazul "sponsorilor care au renunţat la festival pe motiv că nu le aduce destui bani, dar care în zi de deschidere cer invitaţii la gală".

A venit şi rândul primarului să urce pe scenă. S-a poticnit două, trei secunde pe scări până i-a fost prinsă panglica cu tricolorul, pentru ca apoi să păşească hotărât spre microfon, de unde a anunţat că că oraşul va avea, în premieră în România, un fond de dezvoltare locală pentru susţinerea cinematografică.

"TIFF este un brand de Cluj şi vreau să ne uităm la viitor. Avem câteva ambiţii, printre care faptul că oraşul doreşte să devină un centru de producţie cinematografică. Este un obiectiv care figurează în strategia Primăriei pentru perioada 2014 - 2020 şi se va concretiza prin două proiecte : un centru de industrii creative, finanţat din fonduri europene, un Hollywood transilvănean, şi prin crearea, în premieră în România, a unui fond de dezvoltare locală pentru susţinerea cinematografică", a spus Boc.

S-au trecut în revistă noutăţile ediţiei şi evenimentele speciale: renunţul la proiecţiile din mall-ul şi mutarea lor la Cercul Militar, Universitatea Sapientia sau Depozitul de Filme, EducaTIIF-ul sau Weekend-ul la Bonţida.

Directorul artistic al fesivalului, Mihai Chirilov, a susţinut cel mai scurt discurs din ultimii 13 ani: s-a încadrat în 3 minute. "Philomena, filmul de Oscar al regizorului Stephen Frears, pe care o să-l urmăriţi în această seară nu va fi distribuit în România, așa că spectatorii TIFF se vor număra, privilegiat, printre cei care îl pot vedea pe marele ecran. E prima dată când nu deschidem festivalul cu o comedie. E un film poveste reală care o sa vă facă să plângeţi".

Povestea adevărată a unei mame pornite în căutarea fiului pierdut. Când a rămas însărcinată în Irlanda anului 1952, Philomena Lee a fost trimisă la mănăstirea din Roscrea, unde urma să fie îngrijită ca o "femeie pierdută". Pe când era încă în faşă, fiul i-a fost luat de călugăriţe în America şi dat spre adopţie. Philomena şi-a petrecut următorii cincizeci de ani căutându-l în zadar. Oare îl va regăsi?

Momentul cheie al galei a fost prezentat la final, cu speranţa că fiind ultima informaţie prezentată "se va agăţa acolo, undeva, în mentalul colectiv". Este vorba despre lansarea proiectului "TIFF salvează Depozitul de Filme", parte a campaniei "Salvaţi marele ecran".

"Avem 217 filme la TIFF, e o ediţie de maturitate, încercăm să inovăm şi în acest an. Pentru mine, provocarea majoră este să conving clujenii să investească suflet şi puţini bani în proiectul "TIFF salvează depozitul de filme", depozit care este, acum, un loc plin de gunoaie şi lăsat în paragină de peste opt ani şi pe care ne propunem să îl revitalizăm. Proiectul face parte din campania "Salvaţi marele ecran", în care iniţiem o amplă dezbatere despre cinematografele din România, o ţară în care 78 la sută dintre oraşe nu au nicio sală de cinema. În ţară mor sălile de cinema şi nimănui nu-i pasă, sălile sunt în pericol", a spus Giurgiu.

"Depozitul de Filme" din Cluj-Napoca a fost depozit al RADEF Româniafilm şi este, în prezent, un spaţiu părăsit, plin de mii de pelicule de film abandonate. Spaţiul va fi deschis, provizoriu, ca spaţiu de proiecţie pentru TIFF.

În cadrul Galei, a avut loc o transmisie în direct de la "Depozitul de Filme" din municipiu, care ar putea deveni, peste zece ani, primul muzeu al filmului din România. În cadrul campaniei, iniţiatorii intenţionează să strângă o sumă de 7.000 de euro pentru ecologizarea spaţiului şi amenajarea acestuia.

P.S. A nu se rata! Documentarul "București, unde ești?" al lui Vlad Petri și cel mai nou film al lui Tudor Giurgiu: Cristian, bazat pe ultimele zile de viaţă ale procurorului Cristian Panait.

 

 

Etichete
Comenteaza