Continuă scandalul în culisele Teatrului Puck

Continuă scandalul în culisele Teatrului Puck

Tensiunile continuă la Teatrul de păpuși Puck din Cluj-Napoca după ce doi angajați ai secției maghiare au lansat acuze de discriminare la adresa conducerii și cer înființarea unui Teatru Maghiar de Păpuși.

Pentru mai multe informaţii de ultimă oră vizitaţi pagina principală ZIUA DE CLUJ

După ce doi angajați ai secției maghiare a teatrului, regizorul László Vadas, care s-a aflat mai demult la conducerea secţiei, şi actorul Jenő Urmánczi au vorbit săptămâna trecută, în cadrul unei conferințe de presă despre o situație nefericită creată în cadrul instituției cu secţii în limba română şi maghiară, subvenţionată de Consiliul Judeţean Cluj, și au dat exemple care ilustrează discriminarea care s-ar fi permanentizat în ultimii 4-5 ani, Conducerea Teatrului de Păpuși Puck a remis astăzi, 27 august 2020, către Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării o cerere pentru cercetarea temeiului acuzelor de discriminare adresate recent conducerii instituției.

Conform Hirado.hu, în cadrul conferinței de săptămâna trecută, László Vadas ar fi spus că secţia maghiară ocupă în prezent locul al treilea în ordinea importanţei, după secţia română şi administraţia instituţiei, că nu dispune de un buget propriu, că şeful secţiei nu are putere decizională. Secţia română este avantajată în distribuirea veniturilor instituţiei, în folosirea sălii, la deplasări şi la participările la festivaluri. 

“În timp ce secţia maghiară a beneficiat de 15 000 lei pentru a realiza două spectacole în anul 2020, secţia română a avut la dispoziţie de 65 000 lei pentru realizarea celor două spectacole proprii. În anul 2018, secţia română a putut participa la şapte festivaluri în străinătate, deplasările fiind finanţate de instituţie, în schimb secţia maghiară s-a putut deplasa la un singur festival, în condiţiile în care costurile călătoriei au fost plătite de gazda evenimentului”, a spus László Vadas, potrivit sursei citate.

László Vadas a reamintit că secţia maghiară a încercat în ultima vreme să completeze finanţarea primită de la instituţie din bani obţinuţi din concursuri de proiecte, însă, directorul Emanuiel Petran a împiedicat şi această soluţie, refuzând să semneze acordul de colaborare între instituţia pe care o conduce şi Asociaţia Apropo, înfiinţată cu scopul de a ajuta secţia maghiară. În acelaşi timp, secţia română beneficiază de resurse complementare provenite de la trei asociaţii create cu acelaşi scop.

Asociaţia Apropo condusă de Jenő Urmánczi a obţinut de la Fondul Bethlen Gábor un din Ungaria sprijin în valoare de 15 milioane forinţi (42 867 euro) pentru secţia maghiară, însă banii – în lipsa unui acord – nu pot fi folosiţi pentru moment. Un alt sprijin, primit anterior de la guvernul Ungariei, a fost folosit pentru cumpărare unor echipamente de scenă pentru întreaga instituţie, deci şi pentru secţia română.

La rândul său, actorul Jenő Urmánczi, fost şef al secţiei maghiare, a spus s-ar putea să fie concediat din cauză că s-a adresat reprezentanţilor presei și a precizat că “trupa de limbă maghiară crede că discriminarea nu poate fi înlăturată decât prin organizarea unei instituţii independente, finanţată din bani publici, doar astfel îşi pot imagina viitorul. În caz contrar, singura secţie de teatru de păpuşi din centrul Transilvaniei nu îşi va putea îndeplini misiunea culturală”.

Conducerea teatrului consideră că UDMR Cluj și-a făcut un subiect de campanie electorală din ruperea în două a Teatrului

Directorul instituției, Emauel Petran a respinge acuzațiile celor doi angajați și spune că aceștia sunt susținuți de către președintele UDMR Cluj, deputatul Csoma Botond, candidat la Primăria Cluj-Napoca, care și-a afirmat sprijinul privind eforturile de emancipare ale secţiei maghiare a Teatrului de păpuşi Puck la conferința de săptămâna trecută organizată de cei doi artiști ai secției maghiare.

Emanuel Petran i-a transmis deputatului UDMR, Csoma Botond, o scrisoare deschisă și a răspuns acuzațiilor de discriminare.

SCRISOARE DESCHISĂ DOMNULUI  CSOMA BOTOND, 

PREȘEDINTE UDMR CLUJ ȘI CANDIDAT LA PRIMĂRIA CLUJ-NAPOCA,

Bună ziua! Nu vă cunosc personal și am fost surprins neplăcut să văd cum instituția pe care o conduc a fost târâtă fără voia ei, prin programul dumneavoastră electoral, într-un scandal cu tentă politică. Dar cum eu și colegii mei de la Teatrul de Păpuși nu facem politică, o să încerc să vă semnalez aspectele acestui eveniment  din poziția pe care o dețin în cadrul instituției, cea de manager.

Conduceți un partid, iar acest lucru presupune un act managerial. Ați inițiat un proiect prin care doriți să convingeți electoratul maghiar că îi va fi mai bine pe viitor din punct de vedere cultural, iar mai apoi din punct de vedere social, adică  niște oameni educați vor avea o viață mai bună. Perfect de acord! Și eu dacă aș fi minoritar în Ungaria, aș încerca probabil același lucru, bineînțeles, respectând legile statului de care aparțin. Cu toate acestea, nu aș iniția un proiect  prin care munca a sute de oameni de-a lungul a 70 de ani, jumătate din aceștia fiind maghiari, să fie ștearsă cu buretele și aruncată la coș. Dacă sunt atât de mulți maghiari care au avut posibilitatea de a se manifesta artistic pe scena Teatrului Puck, ba chiar cei care l-au înființat sunt preponderent maghiari, unde este discriminarea de zeci de ani pe care cei doi domni o clamează?

Domnii Urmánczi Eugen și Vadas László, secondați de doamna Réka Csűrös, sub umbrela proiectului dumneavoastră electoral, fac afirmații extrem de grave la adresa Teatrului de Păpuși, a Consiliului Administrativ și a mea personal. Vă aduc la cunoștință, că aceste afirmații sunt complet nejustificate, că nu au nicio bază reală și pentru care eu, ca manager,  îi voi acționa în judecată pe cei doi pentru grave prejudicii aduse imaginii instituției și pentru dezinformarea în formă repetată a opiniei publice.

Să ne întoarcem la ideea de la care am pornit, cea de management. Din punctul meu de vedere, un bun manager este cel care se înconjoară de oameni morali, capabili și cât mai buni profesioniști. Principala calitate managerială este aceea de a gestiona cât mai bine calitățile și acțiunile acestora. Probabil, vi s-a propus de către cei doi aventurieri o idee care vi s-a părut bună pentru campania dumneavoastră și ați girat-o. Nu v-ați pus niciodată problema dacă aceștia spun adevărul, dacă au o bază reală și legală, dacă au capacitatea de a gestiona situația în care singuri au intrat și dacă sunt morali. Dumneavoastră vreți să construiți un teatru cu cei doi. Ați fi putut să îmi dați un telefon și să mă întrebați care sunt calitațile manageriale ale acestor doi oameni. Vă informez că aceștia au fost numiți de-a lungul timpului, de către mine, în funcția de Șef Secția Maghiară. Nu au venit cu nicio idee inovatoare pentru secția maghiară, nu au înțeles nimic din zona administrativă a funcționării instituției, nu au făcut altceva decât să încerce să-și promoveze propriile proiecte, motiv pentru care, după câteva luni, i-am înlocuit. NU AU FOST ÎN STARE SĂ CONDUCĂ O SECȚIE!

Dumneavoastră doriți să construiți cu ei un teatru. Este ciudată această dorință, nu prin faptul că doriți existența lui, lucru poate normal, ci pentru faptul că ați propus doi diletanți într-ale managementului. Ei nu înțeleg nimic din ce se întâmplă într-o instituție publică, nici din punct de vedere administrativ, nici logistic și nici financiar. Ca dovadă sunt acuzele nefondate pe care le aduc, faptul că au participat la conducerea teatrului, dar, totuși, spun că sunt discriminați, faptul că au putut să schimbe prin propuneri lucrurile din secție, dar nu au făcut-o. I-ați transformat într-un stindard pentru proiectul dumneavoastră electoral. Dacă stindardul dumneavoastră sunt doi oameni care nu încearcă altceva decât să atragă bani în interes personal din Fondurile Bethlen Gábor, atunci aveți mari probleme. Ca manager. Dacă nu ați dorit decât să faceți din ei o trompetă electorală, atunci ați reușit cu prisosință. Dar, dumneavoastră conduceți un partid. Iertați-mă, dar nu ați putut manageria un punct simplu al programului dumneavoastră electoral. Ca de la manager la manager vă întreb: 

CUM VEȚI CONDUCE UN ORAȘ?  

Cu deosebită solicitudine,

Mureșan Petran Emanuel Simion,

Managerului Teatrului de Păpuși Puck, instituție pe care tocmai ați destabilizat-o pentru următorii ani.

P.S.: Exact peste un an, vă voi întreba prin intermediul mass-media cum stați cu Teatrul Maghiar de Păpuși, știind amândoi la fel de bine că după alegeri vine o criză economică în care nu se vor înființa instituții ci, probabil, se vor desființa.

Conducerea Teatrului de Păpuși Cluj a răspuns și acuzațiilor de discriminarea ale secției maghiare:

1. Colaborarea artistică între secții. Regizorii teatrului (Kovács Ildikó. Mona Chirilă,Varga Ibolya, Călin Mocanu etc.) propuneau proiecte și lucrau cu ambele secții.

2. S-au realizat inclusiv spectacole cu participarea ambelor secții (Tinerețe fără bătrânețe, r. Mona Chirilă, Vasilache și Mărioara, r. Varga Ibolya )

3. În anii 60-80, sub directoratul lui Vasile Dan și Mircea Ghițulescu secția maghiară participă la o serie de turnee și festivaluri internaționale (la Zagreb, Budapesta, Amsterdam, Belgrad, Zalaegerszeg etc.) la paritate cu secția română, în special cu spectacolele trupei de pantomimă, MIM 7.

4. În anii 90 și în primul deceniu al anilor 2000, fluctuația de actori este foarte mare la ambele secții. Salariile sunt foarte mici pentru actori, chiriile sunt mari, tinerii în general nu fac față problemelor. Prima compensare de chirie (director: Mona Chirilă) este acordată actriței Ambrus Tünde de la secția maghiară, pe motive sociale.

5. În 2007 dl. decan al facultății de teatru, Liviu Malița, la cererea directorului Mona Chirilă propune pornirea unei clase de actorie în lb. maghiară, cu cursuri de păpușărie, cu un regim de curs special (adaptabil la programul teatrului de păpuși) pentru a crea oportunitatea formării profesionale a actorilor secției maghiare și pentru a-i ajuta să avanseze de la studii medii la studii superioare. Din secție se înscrie un singur actor. Clasa nu poate fi pornită.

Actorii secției române se înscriu la Facultatea de Teatru și absolvă studiile de actorie.

6. Numărul de premiere și reluări în teatrul de păpuși, timp de decenii era la paritate: câte două premiere și două reluări pe secție în fiecare stagiune.

7. Promovarea personalului. Personalul este promovat la ambele secții în mod just, după același criterii. Deși putem vorbi de o discriminare pozitivă în cazul actorului Urmánczi Jenő, care a fost promovat in anul 2015 (?), de Vadas L. în cea mai înaltă categorie (S1A), fără să aibă studii  superioare de specialitate (actorie sau păpușărie) și fără premii profesionale. La același categorie la secția română actrița Dana Bonțidean, prezintă studii superioare în actorie, premii naționale și internaționale și un dosar de presă cu cronici apreciative.

8.  Sancțiunile și starea de teroare. Din păcate la secția maghiară sunt mult mai multe referate disciplinare (făcute de șefii de secție sau de regizorul tehnic) în ultimii cinci ani, decât la secția română. Sancțiunile sunt nesemnificative. În cazurile cele mai flagrante actorii au absentat nemotivat de la spectacole. Fie că au adormit, fie că au uitat, fie că au anunțat boală, dar nu au adus adeverință medicală. În nici unul dintre cazuri actorii nu au fost sancționați pecuniar, deși au adus prejudicii instituției. În cazul actorilor secției română abaterile disciplinare erau tratate cu mai puțină indulgență.

De asemenea, joi, conducerea Teatrului de Păpuși Puck a transmis către Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării o cerere pentru cercetarea temeiului acuzelor de discriminare adresate recent conducerii instituției apărute în presa locală și națională de limba română și limba maghiară.

Tot, joi, Grupul de iniţiativă al Teatrului Maghiar de Păpuşi Cluj, a reacționat la unele acuze apărute în presă:

"1. Respingem calificarea acţiunii secţiunii maghiare ca fiind o acţiune a UDMR

Este inacceptabil faptul ca dl. Mureşan-Petran Emanuiel-Simion şi dna. Varga Ibolya să înjosească această cauză a secţiunii maghiare a Teatrului de Păpuşi PUCK, numind-o strategia politică a UDMR. În spatele grupului de iniţiativă al Teatrului Maghiar de Păpuşi Cluj se află majoritatea actorilor care muncesc la secţiunea maghiară, cinci foşti şefi ai secţiei maghiare şi peste o mie de susţinători (petiţie).

UDMR susţine cauza noastră, dar nu UDMR a venit cu iniţiativa!

2. Cauza secţiunii maghiare nu este cauza privată a două persoane, ci este cauza unei întregi comunităţi

Iniţiativa nu reprezintă acţiunea privată a domnilor Urmanczi Jeno şi Vadas Laszlo, ci a unei comunităţi în care unii participă deschis, alţii anonim. Cei doi domni reprezintă vocea grupului de iniţiativă.

3. În cadrul teatrului de păpuşi critica este înlăturată prin intimidare

Faptul că se încearcă înlăturarea dlui. Urmanczi Jeno de către conducerea teatrului de păpuşi printr-o decizie a comisiei de etică demonstrează exact modul dictatoric în care este condusă această instituţie, în care critica publică este de neacceptat. Totodată, considerăm că este o afirmaţie de rea-credinţă aceea că dl. Urmanczi nu ar fi fost o persoană corespunzătoare pentru conducerea secţiei maghiare, având în vedere că acesta a fost numit în funcţia de şef de secţie de două ori.
Observaţie: Vadas Laszlo şi Csuros Reka, foşti şefi ai secţiei maghiare, şi-au dat demisia din aceste posturi.

4. Dubla măsură în calificarea asociaţiilor şi conflictul de interese al dnei. Varga Ibolya

În comunicatul de presă al teatrului de păpuşi se afirmă faptul că acesta încheie parteneriate doar cu asociaţii ale căror conducători nu sunt şi angajaţi ai teatrului de păpuşi.

Atunci cum explică conducerea teatrului tratamentul diferenţiat al asociaţiei partenere Puppet Media, având în vedere că printre conducătorii acesteia se află dna. Varga Ibolya (şeful de secţie al secţiei artistice maghiare) şi Daniela Vartic (unicul consultant artistic al teatrului de păpuşi). Se pare că această politică internă nu se aplică nici în cazul asociaţiei Prietenii lui PUCK, a cărei preşedinte este actorul Radu Lărgeanu.

5. Ce reprezintă discriminare dacă nu situaţia şi tratamentul diferenţiat?

Nu este suficient pentru infirmarea acuzaţiilor de discriminare invocarea de către conducerea teatrului de păpuşi a amintirilor de convieţuire armonioasă din timpurile dictaturii ceauşiste când intenţia era vădit una de asimilare, ci trebuie să răspunde şi la următoarele:

a. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că secţia maghiară lucrează de la an la an cu unul mai puţini actori decât secţia română?

b. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că secţia română are secretar PR şi secretar literar, în timp ce în cazul secţiei maghiare teatrul îşi permite doar un secretar literar, care preia şi obligaţiile de PR?

c. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că teatrul are un singur consultant artistic care nu cunoaşte limba şi cultura maghiară?

d. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că pe pagina de internet în trei limbi a teatrului, doar pagina în limba română funcţionează corespunzător? Paginile în limba maghiară şi engleză prezintă lipsuri în privinţa conţinutului şi greşeli gramaticale.

e. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că teatrul comunică prin trei pagini de facebook în limba română, în timp ce pentru comunicarea în maghiară menţine o singură pagină de a cărei conţinut se ocupă secretarul literar?

f. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că pe programele de lucru afişate pe avizier secţia maghiară trebuie să scrie totul în două limbi, în timp ce secţia română completează propriul program doar în limba română?

g. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că în sezonul 2018-2019 secţia română a luat parte la 11 festivaluri în străinătate (Turcia, Franţa, Belgia, Moldova, Ucraina, Albania, Muntenegru, Izrael), în timp ce secţia maghiară a fost la un singur festival în străinătate mulţumită bunăvoinţei organizatorilor, la Kaposvar în Ungaria.

h. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că programul secţiei maghiare este aprobat într-un consiliu de administraţie în care, în afară de şeful secţiei maghiare, nimeni nu cunoaşte literatura de basm maghiară, respectiv limba maghiară?
Menţiune: Faptul că actorul Urmanczi Jeno face parte din acest consiliu în momentul de faţă, se datorează strict faptului că acesta reprezintă sindicatul din Bucureşti în cadrul PUCK. Cu toate acestea majoritatea comisiei nici în prezenţa lui nu înţelege limba maghiară.

6. Foştii şefi de secţie şi actualii membri ai secţiei maghiare susţin grupul de iniţiativă al Teatrului Maghiar de Păpuşi Cluj.

Dacă criticile formulate de grupul de iniţiativă vizavi de instituţie sunt nefondate, atunci cum se explică faptul că peste jumătate din secţia maghiară şi cinci şefi de secţie care au precedat-o pe Varga Ibolya sunt de acord cu faptul că situaţia secţiei maghiare nu poate fi menţinută în actualul cadru instituţional?

7. Nu este adevărat că nu au fost persoane interesate pentru împlinirea postului de şef al secţiei maghiare

Au fost chiar două astfel de persoane, în privinţa cărora instituţia nu era dispusă să încheie contracte de muncă mai lungi de trei sau şase luni. Având în vedere situaţia vulnerabilă a secţiunii maghiare şi luând aminte de atitudinea conducerii instituţiei care nu acceptă opinii contrare, persoanele interesate nu au şi-au dorit o poziţie atât de vulnerabilă.

8. Despre asociaţia APROPO şi finanţarea de la BGA

a. Contrar a ceea ce susţine conducerea teatrului de păpuşi, beneficiarul finanţării, asociaţia APROPO, este persoană juridică română. Acest fapt reiese şi din tabelul publicat pe pagina web a finanţatorului Bethlen Gabor Alapkezelo: https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/2019/12/110_2019.12.14.-sz.-biz.-hat.-mell.pdf

b. Teatrul de păpuşi PUCK nu apare ca beneficiar al finanţării, ci apare în cadrul scopului finanţării: "Susţinerea funcţionării, a programelor şi a achiziţiei de echipamente pentru Teatrul de păpuşi PUCK".

c. Afirmaţia potrivit căreia de fapt nu este nici o problemă şi că reclama negativă se face doar din cauza problemelor ivite în jurul chestiunii finanţării asociaţiei APROPO, este una vădit nefondată, căci chiar în cadrul aplicaţiei pentru finanţare este menţionat faptul că secţiunea maghiară se află într-o situaţie de dezavantaj în cadrul instituţiei.

d. Înainte de asociaţia APROPO, asociaţia SIMEON, care la fel susţinea munca secţiei maghiare, nu a întâmpinat dificultăţi în a deveni partener al PUCK, fără ca aceasta să trebuiască să arate aplicaţia pentru finanţare din partea BGA", se arată în comunicatul Grupului de Iniţiativă al Teatrului Maghiar de Păpuşi Cluj.

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

loading...
Loading...
Comenteaza