Lucrări din tinereţea lui Enescu, în primă audiție mondială, la Filarmonica din Cluj

Lucrări din tinereţea lui Enescu, în primă audiție mondială, la Filarmonica din Cluj
| Foto: Arhiva

Corul și Orchestra Filarmonicii de Stat ”Transilvania”, sub bagheta lui Gabriel Bebeșelea, vor interpreta, în premieră mondială, două lucrări de tinerețe ale lui George Enescu.

George Enescu este cel mai mare compozitor român și, în ciuda acestui fapt, nu este cunoscut foarte bine, tocmai pentru că muzicologii și interpreții și-au concentrat mai mult atenția pe operele sale de maturitate. El a început să-și numeroteze lucrările la 16 ani, cu ”Poema română”, op.1, lucrare cântată în premieră la Cluj, în data de 23 noiembrie, în primul concert al Filarmonicii de Stat ”Transilvania”, dedicat Centenarului Marii Uniri. Lucrarea este una extrem de matură, de închegată, pentru un compozitor la vârsta respectivă. Tocmai de aceea, dirijorul Gabriel Bebeșelea (sub bagheta căruia s-a cântat lucrarea), a fost provocat să afle cum a arătat muzica creată de George Enescu înainte de ”Poema română” și care a fost parcursul componistic care a dus la această lucrare, cu toate că avem niște foarte valoroase simfonii de școală.

”Această lucrare are o poveste foarte interesantă. Enescu a compus oratoriul pe versuri de Mihai Eminescu în timpul Primului Război Mondial, în 1916. A finalizat schițele dar nu se știe în ce context le-a pierdut. Au fost recuperate în anii ’70 de către Romeo Drăghici, directorul Muzeului George Enescu, iar acesta le-a oferit compozitorului Cornel Țăranu care le-a pus cap la cap, reconstruind întreaga compoziție din schițe. În 2017 a fost orchestrat de compozitorul Sabin Păutza, sub atenta colaborare a maestrului Cornel Țăranu. Strigoii e veriga lipsă dintre lucrările vocale de tinerețe și Oedipe, marea sa capodoperă. E ceea ce ne lipsea pentru a găsi tranziția dintre cele două perioade componistice ale sale. Aici regăsim preocupări expresioniste, într-o sincronicitate perfectă cu epoca: experimentează cu sprechgesang, neomodalism, polimodalism/politonalism și chiar atonalism”, a Gabriel Bebeșelea. 

Aşadar, publicul clujean va auzi două uverturi de concert, "Ouverture tragique", op. 6 (opus temporar dat de Enescu lucrărilor sale “de școală”) și "Ouveture triomphale" op.11, compuse la de Enescu la vârsta de 14 și respectiv 15 ani, demonstrând un talent debordant, dar mai ales începutul cristalizării sale ca și compozitor. De asemenea, împreună cu tenorul Tiberius Simu, va fi cântat un fragment dintr-o lucrare monumentală, tot în primă audiție absolută. E vorba de monologul lui Arald din oratoriul “Strigoii", înregistrat pe CD împreună cu Orchestra Simfonică Radio Berlin.

Concertul Filarmonicii din Cluj-Napoca va avea loc vineri, 7 decembrie 2018, de la ora 19.00, la Auditorium Maximum. 

Comenteaza