Transilvania în culorile lui Darko Laszlo
- Scris de Claudiu Groza
- 02 Sep 2010, 23:52
- Cultură
- Ascultă știrea

DISTRIBUIE
De o surprinzătoare inventivitate coloristică dă dovadă pictura lui Darko Laszlo, prezentată într-o amplă expoziţie vernisată aseară la Muzeul de Artă din Cluj. Artistul a trăit doar 46 de ani, între 1924-1970, dar creaţia sa a avut o mobilitate care se vede limpede în expoziţia de la Cluj, ce cuprinde 75 de lucrări.
Darko Laszlo a fost preocupat de portret. În expoziţie există numeroase autoportrete ale sale, dar şi destule portrete feminine, de la cel al mamei pictorului la cel al scriitoarei Eva Lendvay sau al istoricului de artă Viorica Guy Marica. Portretele sunt realizate în manieră clasică, dar cu o anumită fineţe a compoziţiei, din care transpare empatia artistului faţă de personajele redate pe pânză. Dar pictura lui Darko excelează în peisaje, fie campestre sau urbane, marine sau montane, de primăvară ori de iarnă.
O diversitate cromatică uimitoare demonstrează aceste lucrări, unele de o compoziţie aproape geometrică, altele în care tuşa e scurtă, nervoasă, iar culoarea este aplicată cărnos pe pânză. Artistul combină în unele tablouri doar nuanţe de verde şi albastru, de la tonuri vii, tari, la altele estompate, pastelate. Apar apoi şi tuşele violacee sau roşii, mai ales în peisajele urbane, conturând de o altă manieră universul lucrărilor. Cele câteva “marine”, peisaje din Copenhaga, Malmö sau alte porturi ale lumii, sunt compuse ca prin vălul translucid al ceţii, din care ţâşnesc culorile tari, pe fondul cotropitor al albastrului sau al verdelui marin. “Someşul la Satu Mare” sau “Peisaj de iarnă” (foto) au culori pastelate, dar tot reci, transmiţând privitorului tocmai “temperatura” sezonului. Expoziţia lui Darko Laszlo va fi deschisă până în data de 3 octombrie.
O diversitate cromatică uimitoare demonstrează aceste lucrări, unele de o compoziţie aproape geometrică, altele în care tuşa e scurtă, nervoasă, iar culoarea este aplicată cărnos pe pânză. Artistul combină în unele tablouri doar nuanţe de verde şi albastru, de la tonuri vii, tari, la altele estompate, pastelate. Apar apoi şi tuşele violacee sau roşii, mai ales în peisajele urbane, conturând de o altă manieră universul lucrărilor. Cele câteva “marine”, peisaje din Copenhaga, Malmö sau alte porturi ale lumii, sunt compuse ca prin vălul translucid al ceţii, din care ţâşnesc culorile tari, pe fondul cotropitor al albastrului sau al verdelui marin. “Someşul la Satu Mare” sau “Peisaj de iarnă” (foto) au culori pastelate, dar tot reci, transmiţând privitorului tocmai “temperatura” sezonului. Expoziţia lui Darko Laszlo va fi deschisă până în data de 3 octombrie.
DISTRIBUIE
Comenteaza