Agenţia TAROM din Cluj, singura profitabilă a companiei naționale

Agenţia TAROM din Cluj, singura profitabilă a companiei naționale

Aproape toate agențiile TAROM, cu excepția celei din Cluj-Napoca, sunt neprofitabile, arată un draft de raport al PricewaterhouseCoopers (PwC), publicat de G4Media.

TAROM ar putea economisi, în următorii 10 ani, 57,3 milioane de euro în condițiile în care ar da afară 150 de persoane, ar închide agențiile neperformante, ar eficientiza direcția tehnică și ar centraliza achizițiile. Aceasta reiese dintr-un draft al raportului privind acordarea unui ajutor de stat către compania aeriană realizat de PwC.

Potrivit draftului de raport, mai toate agențiile TAROM, cu excepția celei din Cluj-Napoca, sunt neprofitabile. Unele abia reușesc să vândă suficiente bilete pentru a-și acoperi cheltuielile de funcționare. Un exemplu este cea din capitala Franței, Paris, unde ponderea cheltuielilor în total vânzări este de 93,5%.

Același document arată și că TAROM are cu 19% mai mulți angajați la direcția tehnică per aeronavă față de competitori. Alte măsuri propuse sunt: reducerea costurilor cu combustibilul, handlingul, cateringul și optimizarea portofiului de destinații.

2020 se anunță un an cu multe cheltuieli pentru compania de stat în condițiile în care se află într-un plin proces de modernizare a flotei. Potrivit documentului citat, TAROM ar trebui să achite în următoarele șase luni 62,9 milioane euro şi să încaseze 22,5 milioane din vânzarea avioanelor ATR pe care le are acum în flotă.

Ca să facă față cheltuielilor cu modernizarea flotei, TAROM are nevoie de un ajutor de stat, care să fie legat de un plan de restructurare și de măsuri clare de eficientizare a activității.

Măsuri luate în calcul pentru reducerea cheltuielilor:

  • restructurarea personalului suport
  • închiderea agențiilor neperformante
  • centralizarea achizițiilor
  • eficientizarea direcției tehnice
  • scăderea costurilor cu combustibilul
  • renegocierea contractelor de handling
  • reducerea costurilor de catering
  • repoziționarea portofoliului de rute pe plan intern și extern

Sursa:  G4Media

Comenteaza