Alt studiu, alţi bani la CFR: 1 milion de euro pentru fezabilitatea liniei electrificate Cluj - Oradea

Alt studiu, alţi bani la CFR: 1 milion de euro pentru fezabilitatea liniei electrificate Cluj - Oradea
Compania Naţională de Căi Ferate (CFR) SA a finalizat licitaţia pentru reactualizarea studiului de fezabilitate în vederea electrificării şi reabilitării liniei de cale ferată Cluj - Oradea - Episcopia Bihor. Câştigătoarea licitaţiei este asocierea ACCIONA Ingenieria – Baicons Impex, cu o ofertă financiară finală de 4,5 milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată.

Reactualizarea studiului este necesară pentru evaluarea caracteristicilor tehnice şi operaţionale ale liniei existente, analiza mediului socio-economic, instituţional şi juridic şi pentru realizarea scenariilor de dezvoltare, motivează conducerea companiei. CFR SA şi-a propus ca obiectiv strategic realizarea celei de-a doua rute complet electrificate în relaţia cu Ungaria. 
 
Prin modernizarea liniei s-ar asigura circulaţia trenurilor pe linie electrificată cu viteze maxime de până la 120 km/oră. Investiţia va contribui la preluarea parţială a traficului dinspre şi spre vestul Europei, precum şi realizarea conexiunii cu tronsoanele Coridorului IV Pan-european de pe teritoriul României. 
 
“Tronsonul are un mare impact zonal, contribuind în mod direct la dezvoltarea economică şi la îmbunătăţirea fluxurilor de mărfuri ale industriei locale cu vestul Europei. Reabilitarea acestui segment de cale ferată va deschide a doua conexiune electrificată cu Ungaria, cu efecte directe asupra traficului feroviar în frontiera de vest”, a declarat Marius Chiper, directorul general al CFR SA. 
 
Proiectul de electrificare şi reabilitare a liniei de cale ferată este cuprins în strategia Ministerului Transporturilor şi în Master Planul General de Transport, sursa de finanţare fiind asigurată din fonduri comunitare şi de la bugetul de stat. La finalul perioadei legale de contestaţii, contractul de achiziţie publică poate fi încheiat şi semnat de ambele părţi (CFR SA şi ofertantul câştigător).
 
Studiul vechi nu mai corespundea
 
Iniţial, CFR SA a pus deoparte 10 milioane de lei pentru noul studiu, însă  costurile totale ale reabilitării liniei se apropie de 1 miliard de euro. În Master Planul de Transport suma prevăzută pentru electrificarea liniei Cluj - Episcopia Bihor se ridica la 228 de milioane de euro, iar reabilitarea şi dublarea liniei de 152 km Cluj-Napoca – Oradea, la 643 de milioane. Pe ruta Bucureşti – Oradea erau prevăzute pentru achiziţie 12 locomotive electrice şi 7 rame electrice. 
 
România are acum 18.966 km de linie ferată, doar 5.000 electrificată, iar viteza medie ajunge numai la 45 km/h la trenurile de persoane şi la 23 km/h la cele de marfă. CFR SA a decis să revizuiască studiul de fezabilitate pentru electrificarea tronsonului Cluj - Oradea în urma unor discuţii cu reprezentanţii Uniunii Europene. Electrificarea şi reabilitarea la viteza de proiectare a liniei aveau ca perioadă de implementare intervalul de timp 2021-2030, potrivit Master Planului.

Comenteaza