Arhitecții metroului de Cluj: “Avem sarcina de a stabili exact coridoarele de trafic”

Arhitecții metroului de Cluj: “Avem sarcina de a stabili exact coridoarele de trafic”

Echipa din care face parte arhitectul orădean Cristian Pușcaș va asigura studiile de fundamentare pentru zonele de protecție a monumentelor și a vestigiilor arheologice ale viitoarelor trasee ale trenului ușor și ale metroului.

Pușcaș a fost supranumit, la Oradea, “arhitectul bisericilor”, conform Bihor Online. În portofoliul său sunt lucrări precum conversie funcțională la fostul Palat al Finanțelor Bihor, reabilitarea Spitalului Militar Timișoara, eficientizarea energetică a Prefecturii Sălaj, reabilitarea Palatul Rimanoczy și a Filarmonicii din Oradea.

Proiectul de la Cluj este unul gigantic. În 2015, primarul Emil Boc a respins ideea construirii unei rețele de metrou din cauza costurilor „exorbitante”, estimate la 5 miliarde de euro. În 2020 Boc a anunțat că se lucrează la studiul de fezabilitate pentru construirea metroului și a trenului metropolitan, lucrările de execuție fiind de 10 ani. Numai studiile costă 36 milioane de euro.

“Metroul Clujului e o lucrare de referință. Este în primul rând o provocare profesională, o oportunitate de a lucra și învăța într-o echipa multidisciplinară. Prin biroul nostru de arhitectură vom asigura studiile de fundamentare pentru zonele de protecție a monumentelor și a vestigiilor arheologice ale viitoarelor trasee ale trenului ușor și ale metroului.

Împreună cu biroul de arhitectură specializat în urbanism (Urban Vision București), avem sarcina de a stabili exact coridoarele de trafic (în special la metrou), locul de amplasare a stațiilor, respectiv modalitățile de rezolvare a acceselor, ținând cont de contextul istorico-arhitectural local

Discuții despre soluții de descongestionare a traficului din ce în ce mai intens din oraș au fost inițiate încă din 2010, diverse personalități publice sau instituții propunând extinderea liniilor de tramvai, construirea unui tren suspendat sau a unei linii de monorail de-a lungul râului Someșul Mic. Ideea de monorail în Cluj este mai veche, un proiect fiind întocmit încă din anii 1980”, a spus Pușcaș.

În 2018, Boc a anunțat că mai multe firme din Japonia ar fi interesate de proiectarea și construirea unei linii de metrou în Cluj. Presa a speculat că era vorba de gigantul japonez din domeniul feroviar East Japan Railway Company.

O licitație internațională a fost organizată în 2019, având ca obiect trenul metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre ele și a studiile conexe viitoarelor obiective de investiții.

Cinci firme sau consorții din Franța, Italia, Japonia și Marea Britanie și România au depus oferte pentru realizarea documentațiilor solicitate prin licitație. În 4 martie 2020, Boc a confirmat că, urmare a deciziei instanței, asocierea SWS Engineering – Systra – Metrans rămâne câștigătorul definitiv al licitației.

Comenteaza