Foto Arhitectul din Cluj care iți prezintă România cu ajutorul machetelor. De la pasiune la afacere roditoare

Arhitectul din Cluj care iți prezintă România cu ajutorul machetelor. De la pasiune la afacere roditoare
| Foto: patrimonic.ro

Tudor Andrei este din Cluj-Napoca și este arhitect. Acesta a lansat din pasiunea sa pentru domeniu, start-up-ul Patrimonic, care produce machete ce se adresează turiştilor români sau străini, vizitatorilor sau persoanelor cu deficienţe de vedere, care pot afla, prin simţul tactil, cum arată un obiectiv sau un oraş.

Tudor Andrei din Cluj-Napoca, de profesie arhitect, a început să creeze machete în timpul facultăţii, pentru proiectele colegilor săi din ani terminali. Aşa şi-a descoperit pasiunea pentru miniaturi, iar anul trecut a creat Patrimonic, un start-up care realizează machete ale oraşelor şi obiectivelor turistice din România. Business-ul său are la bază şi o componentă socială, întrucât machetele se adresează şi persoanelor cu deficienţe de vedere, care pot „vizita“ respectivul oraş sau obiectiv turistic prin simţul tactil.

A început într-un garaj, pe stilul Google, Facebook și Microsoft

„Am început într-un garaj, în Cluj-Napoca, pe vremea când eram student la arhitectură. Colegii mei mai mari aveau nevoie de machete mici pentru a-şi prezenta proiectele. Acolo am identificat o nevoie şi aşa am început, de la pasiunea mea pentru tehnologie şi imprimante 3D, să realizez astfel de machete.“

Arhitectul din Cluj care iți prezintă România cu ajutorul machetelor. De la pasiune la afacere

Ulterior, genul acesta de machete s-a transformat în proiecte de infrastructură. „Sunt efectiv machete tactile care prezintă o zonă centrală dintr-un oraş sau un obiectiv turistic important. Se adresează turiştilor, vizitatorilor sau persoanelor cu deficienţe de vedere, care, cu ajutorul unor astfel de instrumente, pot afla prin simţul tactil cum arată acel obiectiv sau oraş. Pot să viziteze cu ajutorul degetelor“, a spus Tudor Andrei. El a pornit la drum cu surse proprii, după care a accesat un proiect cu finanţare nerambursabilă, în valoare de aproximativ 50.000 de euro, potrivit ZF.

Prima machetă: Piața Unirii din Cluj-Napoca

Prima machetă pe care a realizat-o a fost cea cu Piaţa Unirii din Cluj-Napoca. El spune că acesta a fost punctul zero pentru ceea ce este Patrimonic astăzi. Arhitectul susţine că a lucrat, până acum, la machete reprezentative cu Castelul Bran, Castelul Corvinilor şi Castelul Peleş, dar a realizat şi machete pentru staţiuni turistice precum Sovata.

Arhitectul din Cluj care iți prezintă România cu ajutorul machetelor. De la pasiune la afacere

„Suntem la a cincea machetă acum. Avem un patrimoniu care merită pus în valoare aşa cum trebuie“, a adăugat el.

Realizarea unei machete durează între 6 şi 12 luni şi este un proces destul de laborios, precizează Tudor Andrei. Prima etapă, explică el, este cea de modelare 3D, după care se transpune respectivul model într-unul fizic, care ulterior se toarnă în bronz şi se amplasează ca un proiect de infrastructură în proximitatea centrală a obiectivului.

Investiţia într-o astfel de machetă este una destul de mică în comparaţie cu bugetele locale şi cu plus valoarea pe care o aduce pentru acel oraş, consideră acesta, atât dintr-o perspectivă de accesibilizare, cât şi dintr-o perspectivă de branding local.

De la realizarea de machete care expun oraşe, Tudor Andrei a trecut în mod natural în zona de suveniruri cu produsele Patrimonic, întrucât şi-a dorit să ajungă mai uşor la consumator şi să diversifice cât mai mult produsele.

„Ne-am gândit cum să facem să diversificăm acest tip de produs şi să căutăm să ţintim un consumator simplu, turist străin sau român, care să primească o bucată din patrimoniul pe care îl avem. Aşa s-a făcut trecerea aceasta.“

Misiunea start-up-ului pe partea economică, spune el, este să pună în valoare patrimoniul autohton al ţării prin astfel de produse.

În cele mai multe dintre locaţiile turistice există o invazie de suveniruri, care nu sunt calitative sau reprezentative. În plus, multe dintre acestea nu sunt fabricate artizanal în locurile respective, ci sunt importate şi nu au o anumită semnificaţie.

Tablouri, tricouri și căni

Portofoliul Patrimonic este gândit contrar acestui model şi include, pe lângă miniaturi, şi tablouri decorative care reprezintă oaşele în ansamblu, dar şi tricouri, hanorace, sacoşe sau căni. Cele mai cerute articole, după cum spune antreprenorul, sunt miniaturile castelelor şi tricourile.

În momentul de faţă, bunurile sunt prezente pe site-ul propriu şi în magazinele fizice aflate în apropierea obiectivelor turistice, cele mai multe în Transilvania. În scurt timp acestea vor fi listate şi pe eMAG.

Vânzări de 20.000 de euro. Posibil un magazin fizic în capitală

Anul 2021 a fost anul de început pentru Patrimonic în ceea ce priveşte vânzările pe zona de miniaturi. Tudor Andrei îşi propune o creştere de 5 sau chiar 10 ori a businessului, astfel încât vânzările să ajungă la aproximativ 20.000 de euro anul acesta. Momentan, el îşi doreşte să rămână în zona de magazine partenere întrucât este de părere că „fiecare trebuie să facă exact ce ştie mai bine“, însă nu exclude ideea de a avea şi un spaţiu propriu la un moment dat.

„Dacă vom ajunge la nişte cifre care să ne permită să deschidem un magazin fizic, o vom face, chiar şi în Bucureşti. Momentan este win-win să rămânem în sistemul acesta de distribuţie.“

Anul viitor, spune el, urmează diversificarea gamei de produse, consolidarea celor existente şi prezenţa la festivaluri.

Deşi ar fi putut alege să se angajeze ca arhitect pe proiecte mari de urbanism, Tudor Andrei a decis să rămână în zona de antreprenoriat cu amprentă socială şi să facă ceea ce îi place cel mai mult.

„Poate ar fi fost altfel dacă m-aş fi angajat şi aş fi activat în zona de urbanism. Însă, mi-a plăcut mai mult zona aceasta şi îmi place ce fac acum. Eu îmi iau energia din această ramură socială pentru că văd care este impactul. Ceea ce facem chiar contează şi atunci avem un imbold să continuăm“, a mai spus el.

Comenteaza