Autostrada Transilvania, conectată la Ungaria pe bani europeni

Autostrada Transilvania, conectată la Ungaria pe bani europeni
Porțiunea finală a A3 urmează să se lege la rețeaua rutieră maghiară | Foto: Asociația Pro Infrastructură

Contractul pentru finanțarea tronsonului de la granița cu Ungaria a Autostrăzii Transilvania (A3) Brașov - Cluj - Borș a fost trimis Comisiei Europene (CE).

Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), prin  Direcția Generală Organismul Intermediar pentru Transport (OIT), a finalizat procesul de evaluare și a semnat contractul de finanțare în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 pentru secțiunea 3C, subsecțiunea 3C3 Biharia - Borș, parte a A3.

După semnare, proiectul - care are o valoare  de 193 de milioane de lei și o finanțare europeană de 138 de milioane - a fost transmis către CE. La subsecțiunea 3C3 stadiul fizic al lucrărilor este de 67%, valoarea plăților efectuate fiind de 44 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată, conform MTIC. Plata s-a efectuat din componenta de la bugetul de stat, cu rambursare POIM, după aprobarea cererii de finanțare.

”De la prima întâlnire pe care am avut-o cu echipa de la OIT am cerut ca procedurile să fie derulate cu celeritate și cu profesionalism. Numai așa putem să deblocăm toate proiectele, să asigurăm finanțarea necesară. Cei de la CE ne ajută, dar nu ne pot băga și banii în traistă.

Trebuie ca toate proiectele să respecte planificările pe care le avem în derulare deoarece nu ne mai permitem nicio întârziere. Avem deja un ritm de lucru mult mai bun decât atunci când am venit. Dovada o constituie inclusiv finanțarea pentru subsecțiunea 3C3 Biharia - Borș pe care am semnat-o și pe care o trimitem la CE” a spus Lucian Bode, ministrul transporturilor.

Garanție de 10 ani

Lucrările la 3C3 sunt executate de asocierea Trameco - Vahostav - Drumuri Bihor, Drum Asfalt - East Water Drillings, constând în această perioadă în turnarea plăcilor de suprabetonare ale pasajelor, umplutură, așternerea agregatelor stabilizate cu liant pe zona mediană, turnarea rigolei de acostament. Subsecțiunea se întinde între kilometrii 59+100 și km 64+450 (5,35 km) și începe în zona localitații Biharia.

Traseul tranzitează o zona de câmpie, între localitățile Biharia, Satu Nou și granița româno–maghiară și intersectează Drumul Național nr. 19 (Oradea - Satu Mare) la nord de localitatea Biharia. La km 59+875 este prevăzut un nod rutier (Nodul Biharia), cu 5 bretele și 3 pasaje. Subsecțiunea 3C3 se încheie la frontiera româno-ungară, unde se va racorda la rețeaua rutieră maghiară. 

Contractul a fost semnat în 20 decembrie 2018, activitatea de proiectare a început în 18 ianuarie 2019, iar execuția lucrărilor, în  13 aprilie 2019. Durata de realizare a acestui contract este de 19 luni, din care 4 luni pentru proiectare și 15 luni pentru execuție, perioada de garanție a lucrărilor fiind de 10 ani.

Proiectul Autostrăzii Transilvania, parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract - estimat inițial la 1,5 miliarde de euro, ulterior ridicat la 2,2 miliarde, iar apoi la 7 miliarde - încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012.

Acesta a suferit multe modificări, fiind reziliat în 2013. Pentru 12,5% din autostradă statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte independente, București – Brașov și Brașov – Cluj – Borș, lungimea sa totală fiind de 584 km.

Comenteaza