Bătaie pe viitorii meseriași la Cluj. Aduși în fabrici cu părinți cu tot

Bătaie pe viitorii meseriași la Cluj. Aduși în fabrici cu părinți cu tot
Tinerii care vor să urmeze o meserie sunt atrași în domeniu cu ajutorul tehnologiei

Pentru că nu îi mai găsesc pe piață, producătorii industriali din Transilvania s-au decis să își specializeze viitorii meseriași încă de pe băncile școlii. Părinții vor fi folosiți ca agenți de promovare.

“Învățământul profesional a fost reintrodus în România ca urmare a presiunilor mediului de afaceri. În afară de programele noastre clasice – târgul meseriilor, activități de consiliere în școli, caravana meseriilor - am demarat un program împreună cu fabrica de medicamente Terapia, la care se vor alătura și societăți precum Electrica și Salice, producător de mobilier, prin care vrem să schimbăm mentalitatea părinților.

Ei vor veni împreună cu copiii la angajator pentru a vedea la fața locului cum poate arăta viitorul loc de muncă. Nu mai vorbim acum de condițiile de acum 30 de ani, unitățile de producție sunt curate, efortul fizic este mult mai redus. Vrem să schimbăm mentalitatea, să arătăm că, dacă ești bun într-un anumit domeniu poți să devii un bun tinichigiu, mecanic sau operator CNC, cu un salariu atractiv”, spune Maria Simuț, inspector în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Cluj.  

Tehnici de supraviețure pe piața muncii: promovări interne și recomandări

“Ne-am găsit mai greu oameni pentru că suntem o fabrică mai mică și mai specializată – nu găsești oriunde specialiști în pompe de vid - dar totuși într-un an și jumătate am ajuns de la 60 la 86 de angajați. În plus, suntem cea mai modernă uzină din Europa din domeniul nostru, peste cele ale grupului din Germania sau Franța; înainte fabricile din România ale multinaționalelor erau dotate mai mult cu echipament second hand.

Ne-am format salariații în posturile deficitare mai ales prin pregătire internă, dar am și adus din exterior, prin recomandări din partea angajaților noștri. Românii se pretează foarte bine unor activități de care noi avem nevoie: de exemplu avem nevoie de lăcătuși de finețe.

Vorba aia: românul știe să să demonteze singur toată Dacia și apoi să o facă la loc. Din păcate, angajările în sectorul industrial s-au redus, se simte recesiunea din Germania, Italia, conjuctura internațională este mai puțin favorabilă în sectorul automotive”, afirmă Pascal Fesneau, administratorul uzinei Pfeiffer Vacuum din Apahida.

Planurile de învățământ, depășite de tehnologie

“Școlile din România ar trebui să își adapteze planurile de învățământ la secolul XXI, la ceea ce solicită mediul de afaceri, nu poți să le actualizezi în 4-5 ani, cum se face la noi, pentru că tehnologia avansează într-o viteză foarte mare. Un telefon mobil este cu totul altfel în 4-5 ani. Noi, la cele două fabrici pe care le avem la Zalău, suntem în grafic cu angajările pe acest an, avem 2.100 de salariați, însă vine un val de pensionare căruia va trebui să îi facem față.

Sunt activități care dispar, dar și specializări pentru care trebuie să mergem pe sistemul formare, calificare, promovare. Noi sprijinim trei clase de învățământ dual la Zalău, la un liceu căruia i se prevedea sfârșitul acum 7-8 ani, iar acum sunt 3 elevi pe 1 loc la admitere”, relatează Cristian Lazăr, manager de resurse umane la producătorul de anvelope Michelin România.

Subvenția pentru ucenici, puțin folosită de angajatori

“Statul român sprijină cu 2.250 lei/lună de persoană, timp de trei ani, companiile care fac ucenicie la locul de muncă și își pregătesc astfel viitorii angajați, dar nu prea am avut solicitări în Cluj până acum din partea agenților economici. Este nevoie ca firmele să pună la dispoziție tutori pentru cei pe care îi pregătesc.

Ideea este să insuflăm părinților, copiilor faptul că pot să se pregătească pentru o meserie atractivă și bănoasă, că nu este o rușine practicarea unei meserii precum cea de bucătar sau tâmplar”, menționează Otilia Niste, director executiv al Agenției Județene de Ocupare a Forței de Muncă.

Cele mai multe oferte: domeniul tehnic, industrie și alimentație

Meseriașii și tinerii absolvenți care vor o carieră în domenii la mare căutare pe piața muncii participă vineri, la Casa de Cultură a Studenților din Cluj-Napoca, la Târgul de Meserii organizat de Clubul Francofon de Afaceri (CFAC).

Angajatorii prezenți sunt Michelin, De'Longhi, Energom, Auchan, Electrogrup, Pfeiffer Vacuum, Sanex, ATP Motors, Cora, Compexit, Hidroserv, Panemar, Pralina, Sunimprof Rottaprint, Ulma Packaging. Pe lângă oportunitățile de angajare la fața locului, se fac înscrieri pentru interviuri ulterioare, iar companiile oferă și programe de practică sau de internship.

Cele mai multe oferte sunt pentru candidați cu studii medii, în domeniile tehnic, industrial sau alimentație. Participanții asistă la prezentările unor povești de succes susținute de companiile expozante și beneficiază de un stand de consiliere gratuită în carieră, pentru a-și găsi o opțiune de viitor adaptată propriilor pasiuni, dorințe, dar și abilităților și nivelului de cunoștințe de specialitate.

Târgul de Meserii este un eveniment anual, care promovează învățământul profesional și tehnic din regiunea Clujului și încurajează descoperirea practică a diverselor domenii de către tinerii aflați în căutarea unei vocații. Evenimentul este adresat elevilor de liceu, absolvenților, studenților, meseriașilor, unităților de învățământ profesional și tehnic, companiilor private interesate de personal calificat.

Comenteaza