Foto Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști

Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști
Micii producători din Bucovina vor să pătrundă în marile clădiri de birouri ale Clujului
Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști
Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști
Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști
Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști
Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști
Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști
Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști
Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști
Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști
Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști
Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști
Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști
Bucovina invadează birourile Clujului. Poale-n brâu și păstrăv afumat pentru IT-ști

Păstrăvul afumat bio, brânza burduf de capră, oaie și vacă, pastrama de vițel, cârnații boierești, siropurile de brad, cătină și merișoare, zacusca cu ghebe și hribi sunt produsele cu care producătorii din zona Moldovei vor să se impună la Cluj.

“Suntem mai multe organizații nonprofit care promovăm în diverse zone ale României conceptul de Food Hub, adică producătorii locali să ajungă pe lanțul scurt la consumatori pentru a elimina din intermediarii care generează un preț final ridicat al produsului astfel încât acești producători nu se pot lupta cu hipermarketurile. Multe magazine mici din Vatra Dornei și din Câmpulung Modovenesc au dat faliment de când cu invazia de hipermarketuri.

Sperăm că viitorul nu este cel al unor produse cu gust neutru, aduse de peste tot din lume, ci al produsului de calitate local. Iar Bucovina este o zonă cu tradiții, cu rețele moștenite din bătrâni, o zonă curată. Profitul pe care îi obținem noi îl reinvestim în activități cu producătorii locali: marketing, ambalare, promovare.

Totul este să stabilim un preț corect care să convină consumatorilor, dar și producătorilor, să le permită să se dezvolte. Sunt 25 de producători adunați sub umbrela Nord Natural, cu produse lactate, apicole, din carne, de panificație. La Cluj ne axăm pe persoane care vor să consume produse de calitate, fără conservanți, fără E-uri, pe angajații din clădirile de birouri ale firmelor multinaționale, pe informaticieni.

Spre surprinderea noastră, aici cele mai cerute au fost poalele-n brâu și cozonacii. Vânzările se fac online, iar promovarea, prin evenimente, degustări. Prima dată ne-am propus să venim cu produse cu valabilitate ceva mai lungă, apoi în funcție de rezultate trecem la "prospături", gen mititei, crenvurști”, spune Ovidiu Spânu, director executiv al Fundației Open Fields (FOF).  

Ținta: produse proaspete aduse prin curier

“Nu putem spune că nu ne-am lovit și de greutăți sau provocări. Una din provocările cele mai mari este vizibilitatea: să ajungem să fim cunoscuți de orășenii pe mesele cărora dorim să ajungă aceste produse deosebite și, după ce am ajuns să fim cunoscuţi, să depășim obstacolul psihologic de a comanda produse alimentare proaspete online, aduse acasă prin curier”, spun micii producători.

“Acțiunile noastre se desfășoară atât la târguri de profil, cât și prin degustările pe care le organizăm. Ne promovăm prin cunoștințe, prieteni, dar și pe internet; ne adresăm oamenilor care apreciază o urdă bună, un cârnat bun. Asocierea noastră grupează producători tradiționali, însă avem și unicul producător de păstrăv bio, și un producător cu indicație geografică protejată. Am mers noi către producători, i-am consiliat. Pentru noi este mai greu să organizăm acțiuni de promovare în străinătate, deși ne-am dori acest lucru, la un moment dat”, mărturisește Mihaela Buta, coordonatorul asocierii Nord Natural.  

Cinci regiuni în proiect  

Aceasta a organizat la sediul FOF din Cluj-Napoca o degustare cu vânzare, prin conectarea pe lanțul scurt a producătorilor cu consumatorii. Open Fields a creat proiectul Food Hub, finanțat printr-un grant al Fundației Româno-Americane, pentru a oferi oricărui doritor de hrană de calitate o alternativă la alimentele convenționale și de volum promovate de marile companii.

Proiectul este bazat pe principiul comerțului echitabil. Producătorii beneficiază de consiliere și de asistență tehnică, au acces la consumatorul final prin comerț online, târguri, evenimente și magazine specializate, sunt plătiți corect și la timp și primesc îndrumare în vederea dezvoltării durabile. Ei învață despre etichetare, ambalare, documentații tehnice, producția și comerțul alimentelor, avizări.

Profitul obținut este reinvestit în proiecte adresate comunităților vulnerabile. În consorțiul Food Hub sunt reprezentate mai multe regiuni: Ardeal, Bucovina, Moldova, Secuime, Muntenia. În cadrul proiectului a fost înființat un magazin pe internet, unde pot fi plasate comenzi ale produselor promovate de Nord Natural.

FOF, continuatoarea Heifer România, a început primul său proiect în 1992, după care și-a extins activitatea în Republica Moldova și Bulgaria. Organizația a derulat 70 de proiecte, majoritatea în domeniile creșterea animalelor, prelucrarea produselor agroalimentare, agroturism, microcreditare, reîmpădurire, agroecologie.

Ultimul său raport consemnează venituri de 1,8 milioane de euro, cele mai multe prin aportul Heifer International (0,57 milioane), și cheltuieli de 1,3 milioane, în majoritate pentru proiecte (1,08 milioane) și administrative (0,23 milioane).

Comenteaza