Cadouri de 8 martie? Cosmetice de 1,2 miliarde euro vândute în România. Clujul se bate cu importurile

Cadouri de 8 martie? Cosmetice de 1,2 miliarde euro vândute în România. Clujul se bate cu importurile
Piaţa produselor cosmetice şi de parfumerie a crescut în ultimii ani, de la 4,2 miliarde lei în 2009 la 5,28 miliarde lei în 2015. Interesul este pentru parfumuri, produse de machiaj și alte cosmetice. Cel mai bine plasat importator este Interbrands, în timp ce la producători locali Farmec Cluj a trecut în fața Detergenți Timișoara care s-a divizat, conform ultimelor statistici.

„Din datele preliminarii şi luând în calcul creşterea semnificativă a consumului, generată de măsuri de ordin fiscal, 2016 a adus un adevărat record în materie, cifra de afaceri din acest sector depăşind 5,5 miliarde de lei”, potrivit unei analize a companiei de consultanță KeysFin. 2.000 de firme, cu 11.000 de angajaţi, se ocupă cu comerţul cu ridicata şi amănuntul al produselor cosmetice şi de parfumerie. 

Numărul acestora s-a menţinut constant din 2009 şi până în prezent. „Analiza datelor financiare arată că, în ultimii 7 ani, firmele de cosmetice şi parfumerie au insistat pe optimizarea afacerilor, dovadă că profitabilitatea sectorului a crescut de la 207 milioane de lei în 2009 la 258 milioane lei în 2015, cu un ascendent puternic în 2016”, consideră experţii.

Cele mai multe achiziţii de produse cosmetice se realizează din magazinele fizice, urmate de farmacii şi saloanele de cosmetică. Un segment aflat pe creştere este cel al vânzărilor pe internet, care au avansat semnificativ în ultimii 2-3 ani.

Scad parfumurile, cresc produsele pentru piele

„Studiile de consum arată că, în prezent, parfumurile generează cea mai mare cifră de afaceri din această piaţă, urmate de produsele de machiaj şi abia apoi de cele de îngrijire. Este un trend diferit faţă de ţările occidentale, acolo unde produsele de skin-care sunt cele mai vândute. Acest fenomen are legătură cu educaţia şi obiceiurile de consum ale mai multor generaţii. Să nu uităm că avem încă generaţii care au trăit în comunism şi pentru care produsele cosmeticele occidentale au reprezentat o necunoscută”, afirmă analiştii.

Potrivit experţilor, lucrurile se schimbă însă semnificativ de la an la an, iar românii se documentează din ce în ce mai mult cu privire la importanţa îngrijirii pielii, fiind tot mai atenţi la ingredientele folosite în produsele cosmetice, la trendurile internaţionale.

„Piaţa va evolua, inerent, către un mix de vânzări similar celui din Occident. Vom asista la creşterea ponderii produselor cosmetice destinate îngrijirii tenului. Cât de repede se va întâmpla acest lucru ţine în primul rând de puterea de cumpărare şi de modificarea obiceiurilor de consum, ca urmare a mediatizării produselor respective”, afirmă analiştii de la KeysFin.

Producătorii locali se orientează spre tendința eco

Potrivit acestora, piaţa românească încă nu şi-a atins potenţialul maxim, raportată la pieţele dezvoltate. În România, potrivit unor statistici realizate de jucătorii din domeniu, consumul de produse cosmetice şi de parfumerie este de 40 euro/persoană pe an, în condiţiile în care în Franţa este de 4-5 ori mai mare.

Conform KeysFin, în acest sector economic tendința este dată în primul rând de importatori şi de lanţurile de magazine specializate dezvoltate de multinaţionale. Şi producătorii autohtoni au avansat semnificativ în ultimii ani, profitând de noile tendinţe eco, de interesul tot mai mare al românilor pentru produse naturale, de calitate.

Pe segmentul importurilor de cosmetice, principalul jucător din România este Interbrands Marketing & Distribution, care a raportat, în 2015, o cifră de afaceri de 731,3 milioane de lei. Topul importatorilor este completat de L'Oreal România (283,7 mil. lei), Colgate-Palmolive Romania SRL (249,1 mil. lei), Beiersdorf România (215,5 mil. lei), Sarantis România (204 mil.lei) şi Johnson Wax (171,5 mil. lei)

La capitolul vânzări cu amănuntul în magazinele specializate, primul loc este ocupat de germanii de la DM, care au realizat afaceri de 208 milioane de lei, urmați de Sephora, cu 62,9 milioane. Clasamentul firmelor cu cea mai mare cifră de afaceri este completat de Millenium Design (121,8 mil. lei), Douglas (76,7 mil. lei), Tordai Hair-Cosmetics (36 mil. lei) şi Top Line Europa (29,7 mil. lei). Informaţiile de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului românesc, un proiect dezvoltat de KeysFin.

 

Top producători locali

(afaceri 2015)

 

1. Farmec Cluj-Napoca............172 mil. lei

2. Detergenți Timișoara...........133 mil. lei

3. Unilever România................67 mil. lei

4. Dalli Production...................65 mil. lei

5. Papillon Laboratoires............40 mil. lei

Sursa: ZF.ro

Comenteaza