Ce lucrări s-au realizat în ultimul an la autostrăzile care leagă regiunile istorice ale României

Ce lucrări s-au realizat în ultimul an la autostrăzile care leagă regiunile istorice ale României

La împlinirea a 101 ani de la Marea Unire, cele trei mari regiuni istorice ale României încă nu sunt legate şi prin şosele de mare viteză.

În ultimul an, au fost începute lucrări pentru contectarea Ardealului, Moldovei şi Munteniei lângă Braşov, Bacău şi Sibiu, dar continuarea proiectelor este incertă în contextul schimbărilor politice. În anul care a trecut, a fost începută şi operaţiunea de traversare a Carpaţilor cu autostrăzi, dar asfaltul nu a ajuns încă la munte, nici în Ardeal, nici în Moldova, conform Economica.net.

Ardeal – Muntenia

Au fost demarate lucrările la Autostrada Comarnic – Braşov (A3), pe lotul Râşnov – Cristian. Constructorul român Alpenside a aşternut deja asfalt pe unele porţiuni. Continuarea lucrărilor la autostrada care va lega Ardealul de Muntenia prin Valea Prahovei este însă incertă, în contextul în care noul guvern nu susţine varianta prin parteneriat public – privat (PPP) cu chinezi, lansată de fosta conducere de la Palatul Victoria.

Tot pentru conectarea Ardealului de Muntenia se construieşte Autostrada Sibiu – Piteşti (A1). În cadrul acestui proiect au fost demarate lângă Sibiu lucrări la drumul tehnologic. Constructorul austriac Porr al lotului 1 Sibiu – Boiţa încă aşteaptă emiterea autorizaţiei de construire. În prima etapă de dezvoltare a acestui proiect urmează să fie stabiliţi constructorii secţiunii 4 Tigveni – Curtea de Argeş şi secţiunii 5 Curtea de Argeş – Piteşti. Licitaţiile de atribuire a contractelor sunt în curs de derulare.

Muntenia – Moldova

Lucrări au început anul acesta pe o porţiune din viitoarea şosea de mare viteză ce va lega Muntenia de Moldova. Este vorba de lucrările la Centura Bacău, ce include 16 km din Autostrada Moldovei (A7). Constructorul român Dorinel Umbrărescu a aşternut şi el asfalt pe primii kilometri de autostradă din Moldova. Pentru întreaga A7, se aşteaptă definitivarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru secţiuni de la Ploieşti până la Paşcani.

Moldova – Ardeal

Pentru contectarea Moldovei cu Ardealul au fost promovate două variante. Prima, Autostrada Târgu-Mureş – Târgu-Neamţ – Iaşi (A8), a fost împărţită de fosta guvernare în două segmente. Pentru sectorul de la Târgu-Mureş – Târgu-Neamţ a fost semnat contract pentru completarea studiului de fezabilitate, iar tronsonul Târgu-Neamţ – Iaşi a fost scos la licitaţie pentru construcţie prin PPP.

Deşi există candidaţi selectaţi care vor să depună oferte pentru realizarea prin PPP a tronsonului din Moldova, noul ministru al Transporturilor Lucian Bode a anunţat refacerea studiilor de fezabilitate pe întreg amplasamentul A8, cu fonduri europene. La fel ca în cazul Ploieşti – Comarnic – Braşov, şi soarta Autostrăzii Târgu Neamţ – Iaşi prin PPP este neclară.

O altă variantă de conectare a Moldovei de Ardeal este Autostrada Bacău – Braşov (A13). În scopul realizării acestei şosele, a fost lansată licitaţie pentru efectuarea studiului de fezabilitate.

Premierul Orban: "Unirea celor trei provincii românești prin autostrăzi este unul din obiectivele prioritare ale României"
     
Este unul din obiectivele noastre prioritare. Autostrada de pe coridorul IV Pan-european, cele cinci tronsoane de la Piteşti la Sibiu sunt prioritate zero. De asemenea, Autostrada Unirii, cum îi spunem noi, Autostrada Târgu-Mureş – Iaşi – Ungheni, şi nu numai Târgu-Mureş – Iaşi – Ungheni, ci şi legătura cu graniţa de vest, de asemenea, reprezintă o prioritate. Tot printre priorităţi, reprezintă o prioritate tot zero realizarea tronsonului de autostradă Comarnic – Braşov”, a declarat premierul Ludovic Orban duminică, la Alba Iulia, potrivit Alba24.

Comenteaza