Foto Cel mai bătrân autobuz funcțional al Clujului, în luptă cu "electricele"

Cel mai bătrân autobuz funcțional al Clujului, în luptă cu "electricele"
| Foto: MTP
Cel mai bătrân autobuz funcțional al Clujului
Cel mai bătrân autobuz funcțional al Clujului
Cel mai bătrân autobuz funcțional al Clujului
Cel mai bătrân autobuz funcțional al Clujului
Cel mai bătrân autobuz funcțional al Clujului

Un autobuz Roman Diesel este probabil cel mai vechi mijloc de transport în comun care circulă în prezent pe străzile din Cluj-Napoca, oraș în care autobuzele electrice au devenit o prezență comună.

Abonează-te pe   Poza noua 31.03.2021
Pentru mai multe informaţii de ultimă oră vizitează pagina principală ZIUA DE CLUJ

"Probabil cel mai vechi mijloc de transport care tranzitează orașul - autobuzul suburban Roman Diesel 111RD al armatei prestează cu regularitate curse în urbea de pe Someș", se menționează pe pagina de socializare Muzeul de Transport Public (MTP) Cluj-Napoca.

Roman 111 RD este un model de 11 m lungime, echipat cu un motor Diesel MAN D-2165 HM 81 U (192 CP) amplasat în spate, cutie de viteză mecanică cu 5+1 trepte de viteză, și poate genera o viteză maximă 110 km/h. Are o capacitate de transport de 70 pasageri, dintre care 43 pe scaune.

Autovehicule de acest fel au fost construite între anii 1974 și 1980 la Rocar București, sub licență MAN Metrobus (Germania), fiind disponibile în variantele urbană, interurbană (111 RD/RDT) și troleibuz. Motorul este în general cu cutie manuală în 4-6 trepte, deși câteva au fost echipate cu transmisie automată - în număr redus, din cauza costului prea mare.

Uzina Rocar București, fosta Tudor Vladimirescu - Autobuzul, a mai produs autovehicule precum TV sau DAC și comerciale ușoare deținute de statul român. După 1990 și-a pierdut toți clienții inițiali, în special societățile de transport în comun deoarece producea vehicule învechite, slabe cantitativ și foarte scumpe.

Piața era dominată de mărci precum DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Volvo, Renault, Scania, Irisbus. Societatea a intrat în lichidare voluntară în 2004,  unele active fiind preluate de GrivBus București și Astra Bus Arad. Terenul a intrat, în 2008, în posesia fondului austriac Immoeast, pentru un proiect comercial. Uzina mai deținea Stadionul Rocar și Grupul Școlar Autobuzul.

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

loading...
Loading...
Comenteaza