Centurile și legăturile la autostrăzi, trecute la autoritățile locale. Gură de oxigen pentru Cluj

Centurile și legăturile la autostrăzi, trecute la autoritățile locale. Gură de oxigen pentru Cluj

Noul ministru al transporturilor, Lucian Bode, a propus ca obiectivele de infrastructură de interes local să fie trecute în responsabilitatea autorităților din zonă în noul exercițiu financiar european. La Cluj în această situație se află Centura Metropolitană, Centura Nord sau conexiunea reședinței de județ cu Autostrada Transilvania.

La sediul Ministerului Transporturilor a avut loc întrevederea între Lucian Bode, ministrul de resort, și Marcel Boloș, ministrul Fondurilor Europene. Pornind de la necesitatea creșterii gradului de absorbție a fondurilor comunitare, cei doi oficiali au analizat prioritățile pe termen scurt ale actualei perioade de programare europeană.

Discuțiile au vizat proiecte majore de investiții, finanțate din fonduri europene,  precum Drumul expres Craiova - Pitești, Centura Nord București, Autostrada Sibiu Pitești (loturile 2+3), achiziția de material rulant nou de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Un punct important a vizat modalitățile de modificare ale Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) pentru a absorbi fondurile neutilizate în sectorul de mediu.

În cazul următoarei perioade de programare, discuțiile s-au referit la nivelul alocării disponibile și la arhitectura instituțională care să permită un nivel de absorbție a fondurilor europene cât mai ridicat, Pornind de la experiențele acumulate în cadrul POS-T 2017-2014 și POIM 2014-2020, se are în vedere menținerea sistemului bazat pe marii beneficiari (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, CFR SA, Metrorex, autorități navale).

Pentru a dinamiza activitatea în sectorul rutier și a concentra resursele de la nivelul CNAIR pe marile proiecte, cele două ministere analizează ca în următoarea perioadă de programare anumite obiective de investiții de interes local să fie trecute în responsabilitatea autorităților locale (centuri de ocolire, legături la autostradă), cu finanțare din cadrul fondurilor nerambursabile. 

"Am punctat împreună prioritățile pe care le avem atât pentru perioada imediat următoare cât și pe termen lung. Experiența domnului ministru în domeniul infrastructurii de transport precum și analizele pe care le-am făcut de la preluarea mandatului vor determina îmbunătățirea vizibilă a procesului de absorbție a fondurilor comunitare.

Ne-am propus împreună ca următoarea perioadă de programare să însemne, în cazul CNAIR, o concentrare pe marile proiecte de infrastructură și o implicare substanțială a administrației locale în realizarea obiectelor de interes local. Aceste măsuri vor eficientiza modul de implementare a Master Planului General de Transport.

Vrem să eliminăm toate blocajele de care ne lovim în această perioadă și în cazul în care este necesar vom promova de urgență și modificările legislative aferente. Mai ales în cazul legislației achizițiilor publice unde este mare nevoie de crearea completurilor specializate, această legislație urmează să fie elaborată cu ajutorul colegilor de la Ministerul Justiției”, a declarat Lucian Bode.

Clujul este deja cu un pas înainte 

Varianta de traseu agreată pentru Centura Metropolitană a Clujului, Transregio Feleac (TR 35), a primit deva avizul CNAIR. "Noi coordonăm acest proiect pentru realizarea studiilor, împreună cu celelalte primării, Florești, Gilău, Apahida. Apoi va fi preluat de minister, pentru că banii au venit la guvern, nu la primărie, pentru acest proiect", spunea primarul Emil Boc. Centura Metropolitană va avea 38 km, leagă vestul comunei Gilău de Apahida, beneficiind de o alocare financiară de la Comisia Europeană de 150 de milioane de euro, bani care pot fi folosiţi până în 2023. 

VEZI Undă verde pentru Centura Metropolitană

Comenteaza