Clujul stă bine la capitolul spaţii comerciale

Clujul stă bine la capitolul spaţii comerciale

Suprafaţa de spaţii comerciale livrate în România, în 2018, a ajuns la 115.000 mp, cu 28% mai mult faţă de anul anterior, majoritatea fiind situate în parcuri comerciale de dimensiuni mici şi medii, relevă datele publicate, luni, de CBRE, liderul mondial şi naţional pe piaţa de consultanţă imobiliară.

În cursul anului trecut, s-au înregistrat cu 30% mai multe vânzări prin intermediul canalelor online, faţă de 2017, dar România este în continuare mult în urma pieţelor vestice, din acest punct de vedere. Creşterea vânzărilor online este responsabilă pentru extinderea spaţiului a numeroase magazine, care au început să funcţioneze şi ca showroom-uri.

Potrivit sursei citate, din stocul total de spaţii comerciale moderne, 32% sunt situate în Capitală, iar 68% se găsesc în restul ţării. Centrele comerciale au o pondere de 58% din totalul spaţiilor, rămânând formatul de retail preferat de dezvoltatori, în timp ce 42% se constituie din parcuri comerciale.

"Un alt trend care a fost observat în 2018 este concentrarea interesului investitorilor către oraşe regionale mai mici, de rang secundar sau chiar terţiar, cum sunt Satu Mare, Baia Mare, Roman sau Bistriţa. Cele mai mari trei proiecte de spaţii comerciale din 2018 au fost construite în a doua jumătate a anului şi totalizează o suprafaţă închiriabilă de 71.000 mp, după cum urmează: Centrul comercial Shopping City Satu Mare se întinde pe circa 29.000 mp - dezvoltat de NEPI Rockcastle, Parcul de retail Value Center din Baia Mare ocupă 22.500 mp - dezvoltat de Prime Kapital, Parcul de retail Value Center din Roman are o suprafaţă închiriabilă de 19.500 mp - dezvoltat de Prime Kapital", se arată în comunicatul citat.

Specialiştii CRBE estimează că tendinţa principală a fost de dezvoltare de proiecte mici, majoritatea celor livrate în 2018 având dimensiuni care se încadrează între 1.500 mp şi 9.000 mp. De asemenea, printre direcţiile majore de dezvoltare remarcate în cursul anului trecut se află şi deschiderea de micro centre în interiorul oraşelor, operate de reţelele de hypermaketuri, care încearcă astfel să fie mai aproape de clienţii lor. Astfel, în a doua jumătate din 2018, Auchan a ajuns la 19 unităţi marca MyAuchan, iar acest curent va fi probabil urmat, în 2019, şi de alte lanţuri de magazine mari.

În ceea ce priveşte gradul de acoperire al categoriei, calculat pentru oraşele cu peste 300.000 locuitori, clasamentul este condus de Constanţa, cu 582 mp spaţii comerciale la mia de locuitori, urmată de Bucureşti (545 mp/1.000 locuitori), Cluj-Napoca (488 mp/1.000 locuitori), Timişoara (461 mp/1.000 locuitori) şi Iaşi (420 mp/1.000 locuitori).

De asemenea, 2018 a fost un an cu o activitate intensă şi din punctul de vedere al intrării a 23 de noi mărci pe piaţa locală, de la Hugo Boss sau Tag Heuer, cunoscuta marcă de ceasuri elveţiene, care a deschis în 2018 în Bucureşti singurul magazin monobrand din Europa de Est, până la Miniso, retailer japonez de produse pentru casă şi accesorii, retailerul vestimentar german KiK, Comma, retailerul vestimentar internaţional sau Camicissima, brandul italian de cămăşi bărbăteşti. Dintre mărcile nou intrate în România, 79% au preferat magazine situate în centre comerciale, în timp ce doar 21% au optat pentru amplasări stradale. În afară de numeroasele deschideri, în 2018 am asistat şi la ieşirea a trei branduri din România: Lancel, Armani Jeans şi Gusto Dominium.

Pentru 2019 este preconizată finalizarea a aproximativ 270.000 mp de spaţii comerciale, dintre care 11% se vor afla în Bucureşti, iar 70% vor fi situaţi în centre comerciale.

Dintre cele 12 proiecte comerciale care sunt, în prezent, în construcţie, cele mai mari, din punct de vedere al suprafeţei dezvoltate, sunt: Openville Timişoara cu 47.000 mp, Festival Centrum Sibiu cu 43.000 mp, Shopping City Târgu Mures cu 32.600 mp, Târgovişte Mall cu 31.300 mp, DN1 Baloteşti cu 28.000 mp, extinderea Electroputere Parc din Craiova, cu 22.100 mp şi extinderea proiectului Colosseum din Bucureşti - cu 20.000 mp.

Datele citate arată că, în 2018, chiria prime (chiria de referinţă pentru 100 mp în proiecte de clasă A, amplasate în cele mai bune zone) pentru centrele comerciale s-a situat în medie la 80 euro/mp, iar în cazul parcurilor comerciale a oscilat între 8 şi 15 euro/mp. De asemenea, chiria prime în cazul unităţilor de retail stradale a fost în medie de 55 euro/mp.

CBRE Group, Inc. (NYSE: CBRE), Fortune 500 si S&P 500 cu sediul central în Los Angeles este cea mai mare companie de servicii comerciale şi investiţii în real estate din lume, pe baza veniturilor din 2017. 

Comenteaza