Companiile austriece implicate în infrastructura din zona Clujului, anchetate în Dosarul Roșu

Companiile austriece implicate în infrastructura din zona Clujului, anchetate în Dosarul Roșu

Mai multe dintre companiile care au participat la lucrări rutiere sau feroviare din zona Clujului au fost percheziționate de procurorii din Austria sub suspiciunea de formare a unui cartel. Porr, Strabag sau Swietelsky sunt pasibile de sancțiuni de zeci de milioane de euro.

Suspiciunile de corupție au provocat mai multe percheziții, conform portalului Club Feroviar. Șeful Oficiului Federal al Concurenței din Austria, Theodor Thanner, anunță că până la finele anului vor fi aplicate primele sancțiuni, ce pot ajunge la zeci de milioane de euro pentru fiecare companie implicată.

„Procuratura economiei și corupției suspectează 20 de firme de construcții, care de peste 10 ani ar fi avut înțelegeri ilegale asupra prețurilor. Alături de Porr și Strabag, sunt și alte companii luate în vizor, precum Swietelsky, Habau, Held & Franke, Östu-Stettin, Kostmann. Li se adaugă firme mai mici furnizoare de mixturi asfaltice, printre care și o firmă care este deținută de o mare companie germană. Ca un detaliu, Held & Franke și Östu Stettin sunt filiale ale firmei Habau”, notează ziariștii austrieci de la Kurier.

Nereguli au fost depistate la 100 de contracte din domeniul construcțiilor de drumuri. Printre proiectele cu probleme legale se numără reparațiile la Autostrada Pyhrn A9, Autostrada Karawanken A11, Drumul Național B66, Drumul Regional L117, Drumul Regional L502.

Și mari proiecte feroviare se află în vizorul autorităților austriece, cum ar fi linia Koralm și extinderea liniei de sud. Anul trecut au avut loc patru percheziții, așa cum rezultă din raportul dat publicității de autorități. Anul acesta, până acum au fost percheziționate 11 firme suspectate de implicare în cartel.

Investigația a pornit în urma unui denunț anonim. Ea a condus la secția financiară (taxe și impozite) din Klagenfurt, la un responsabil cu aprovizionarea al firmei de construcții Kostmann (St. Andrä/ Lavantall). Inginerul este nominalizat de anchetă, însă avocatul său a negociat cu anchetatorii un acord de recunoaștere a vinovăției în 2016.

”Acuzația se bazează, în principal, pe valorificarea documentelor conținute într-un dosar roșu, al unui reprezentant cu aprovizionarea de la Kostmann GmbH. Pe baza acestor date se poate considera că din documentele conținute în totalitatea dosarelor se pot proba înțelegerile dintre firmele implicate în licitații”, precizează procurorii, citați de presa de la Viena.

Compania Kostmann a confirmat existența perchezițiilor. ,,Compania noastră se implică și se va comporta cooperant, pentru clarificarea situației, prin punerea la dispoziție a documentelor solicitate”, a declarat, pentru Kurier, Claudia Liebert-Ganster, juristă la Kostmann.

”La noi au avut loc percheziții în trei locuri, dar, pe baza informațiilor din acest moment, nu putem face comentarii asupra acuzațiilor. Și noi suntem interesați să clarificăm situația, fără omisiuni, și cooperăm pe deplin cu autoritățile”, a declarat Toril Fosen, purtătoarea de cuvânt a firmei Habau.

La nivelul Swietelsky s-a recunoscut gravitatea situației. “Noi vom participa activ la investigații, vom face cercetare internă și vom coopera total cu autoritățile. ,În acest moment noi încă nu știm care este problema”, a spus Karl Weidlinger, responsabil al companiei.

Cartelul din construcții la care ar fi aderat 45 de companii este amenințat cu sanctiuni financiare record. Oficiul Federal al Concurenței (BWB) estimează că nu pentru 350, ci pentru până la 800 de proiecte au avut loc înțelegeri neconcurențiale referitoare la prețuri. Thanner nu vrea să se pronunțe despre valoarea sancțiunilor. Ca instanță competentă pentru acest cartel este Tribunalul din Landul Superior Wien.

Thanner face trimitere la prevederile legale: ”Se pot aplica sancțiuni financiare de până la 10 procente din cifra de afaceri anuală. La dimensionare se iau în considerare mărimea și durata, avantajele (îmbogățirea) nejustificate obținute, datoriile și potențialul economic”. El se așteaptă ca, până la finele acestui an, primele sancțiuni financiare pentru companiile implicate să poată fi transmise tribunalului.

Cea mai mare sancțiune individuală cunoscută în istorie pentru înțelegeri privind prețurile este cea de 40 milioane de euro aplicată lanțului de supermarketuri Spar. Sancțiunile cumulate în cartel, acum 10 ani, s-au ridicat la 75 milioane de euro.

În cercetarea cartelului din construcții sunt implicați 10 colaboratori ai Oficiului Federal al Concurenței. Dimensiunea probatoriului este enormă: 70.000 de pagini și 57 TerraByti în date IT, ceea ce corespunde cu 48 miliarde de pagini de carte ce trebuie prelucrate după aceste percheziții la Porr și Strabag.

Între anii 2006 și 2018, firmele implicate s-au înțeles asupra prețurilor, și-ar fi împărțit clienții și regiunile. Convenirea prețurilor și obținerea contractelor au condus la creșterea valorii prestațiilor. În acest fel, conform celor spuse de Thanner, au fost păgubite landuri, comunități și firme publice.

Porr Construct a edificat lotul 4 al Autostrăzii Sebeș - Turda, pe traseul Turda – Mirăslău, care a costat 470 de milioane de lei.  Swietelsky s-a ocupat modernizarea liniei de tramvai din Cluj-Napoca pe traseul Mănăștur – Piața Gării – Muncii, în valoare de 104 milioane de lei. Strabag a participat la lucrările de edificare a Autostrăzii Transilvania, lotul Ogra – Ungheni, contract de 251 de milioane de lei.

Comenteaza