"Criza actuală este o oportunitate pentru companiile din România"

"Criza actuală este o oportunitate pentru companiile din România"
Loredana Gînscă, Innovation Ecosystem Manager NTT DATA Romania

„Companiile locale au șansa de a-și îmbunătăți acum tehnologia cu care operează, pentru ca atunci când va înceta criza să dețină un avantaj competitiv în piață”, susține Loredana Gînscă, Innovation Ecosystem Manager la compania clujeană NTT DATA Romania, într-un interviu pentru ZIUA de CLUJ.

Cât de greu este să vinzi propriul produs în IT?

Nu există o diferență notabilă între comercializarea unui produs românesc și comercializarea unui produs din străinătate, mai ales dacă produsul este bun și aduce îmbunătățiri reale companiei care îl implementează. În general companiile românești susțin produsele autohtone. În momentul în care ai făcute implementări de succes la clienții din România, profesionalismul oamenilor care fac implementarea aduce garnția că produsul este perfect funcțional. La fel și produsele NTT DATA Romania, sunt dedicate unor piețe diverse, fie că vorbim de IMM-uri, companii mari sau multinaționale. NTT DATA Romania are în portofoliu mai multe produse proprii, unul dintre ele fiind Clarvision, un produs românesc dedicat pieței locale. Un parteneriat de succes este cel cu SAP. Promovăm acele produse care sunt destinate atât pieței locale cât și celei internaționale însă ceea ce ne recomandă ca partener pe termen lung este dedicarea colegilor care interacționează cu clienții și calitatea serviciilor pe care le oferim.

Cum pot răzbate micile companii în această piață?

La începutul anului, am startat o nouă inițiațivă, cea de a realiza un ecosistem de tip start-up. Nu căutăm idei de soluții pe care să le finanțăm, ci start-up-uri care au o soluție proprie, care au făcut una-două implementări la client ceea ce demonstrează că există cerere pentru soluția lor, că aceasta are valoare în piață. Căutăm start-up-uri ce dețin soluții dedicate business to business (B2B), care să vină în completarea serviciilor oferite de compania noastră. Solicitările complexe venite de la clienții noștri necesită timp pentru dezvoltarea unor soluții cu funcționalități inovative. Pentru astfel de solicitări realizăm un parteneriat egal cu start-up-urile care vin cu soluții în întâmpinarea nevoii clientului, la care adugăm implementarea și experiența de project management dar și de proiecte complexe ale NTT DATA Romania.

Ne dorim să implementăm conceptul Open Innovation și în NTT DATA Romania. La nivelul grupului este deja funcțional din 2014. Open Innovation este o competiție dedicată start-up-urilor, care vine în întampinarea acestora prin oportunități concrete de business la care să lucrăm împreună. Până în prezent am activat în industrii precum cea manufacturieră, de telecomunicații, utilități sau financiar-bancară. Focusul nostru nu este pe identificarea de start-up-uri dintr-o anumită nișă; pentru noi este important să se axeze pe soluții B2B. Deținem o platformă unde sunt înregistrate toate soluțiile, iar la momentul oportun când se ivește o solicitare clară de la un client, realizăm un parteneriat egal cu start-up-ul potrivit.

Criza aceasta cum o resimțiți?

Ca impact, fiecare criză este o oportunitate dacă știi cum să o fructifici. E o ocazie pentru companii să identifice acele resurse și oamenii proactivi care vin cu idei îndrăznețe, care ajută la dezvoltare. E momentul să selectezi intern acei oameni capabili să sprijine compania în reconfigurarea și implementarea unei noi strategii de business.

Cum se adaptează instituțiile publice, organizațiile la digitalizare?

Există o poză care circulă în mediile de socializare în care se spune “Ce a dus la digitalizarea companiei dvs.”, iar răspunsul este “Covid-19”. Cam așa se întâmplă în multe companii în ziua de astăzi. Instituțiile publice nu sunt pregătite, probabil nici nu dispun de resursele necesare pentru a gestiona astfel de situații, dar fiecare dintr noi trebuie să vadă, atât ca individ cât și ca echipă, cum ne putem implica și cu ce putem sprijini pentru a merge înainte.

În mediul privat acest proces merge mai bine?

Este un subiect la modă de câțiva ani: fiecare companie a avut digitalizarea în strategie, dar fără să o aibă în focus deoarece erau mereu alte priorități. Va fi obligatoriu pentru fiecare companie să se digitalizeze pentru a putea funcționa competitiv pe piață. Pentru firmele mici este esențial să includă digitalizarea în planul de dezvoltare, dacă nu de la înființare, măcar de la momentul în care firma are o activitate susținută. Mai ales în această perioadă în care totul este virtualizat, totul se întâmplă pe aplicații mobile, laptopuri iar un business poate fi condus sau monitorizat în mare parte de pe smartphone. Pentru o companie de IT, foarte ancorată în acești termeni, digitalizarea poate însemna un lucru, în schimb pentru o companie mică sau medie semnificația este cu totul alta.

Se lucrează mai mult de acasă sau de la birou?

La noi telemunca este opțională. La NTT DATA Romania avem un management deschis la tot ce este nou. Se consultă în permanență cu noi, pentru a fi confortabili cu felul în care lucrăm, de acasă sau de la birou, cum considerăm noi că suntem mai productivi. Pentru mine la birou se delimitează munca de viața privată, prânzul e prânz, nu în fața laptopului; dacă lucrăm de acasă toate aceste lucruri se suprapun. Părerea mea este că pe termen lung nu există aceeași eficiență. Dacă un cuplu soț-soție trebuie să împartă același spațiu este mai greu, dacă ai un birou în camera ta, poate fi mai confortabil însă lipsește socializarea cu colegii.

Industrii precum cea auto nu o duc prea bine. Se reflectă în cererea pentru IT?

Impactul asupra NTT DATA Romania e destul de redus. În IT sunt cazuri de companii care o duc bine, dar și altele care și-au redus activitatea. A depins de fiecare cum și-a gestionat activitatea, dar și de relaționarea cu clienții care au rămas fideli acelor furnizori IT ce au livrat calitate; nu un partener executant, ci unul cu care s-au putut consulta pentru idei de îmbunătățire a soluțiilor cerute. Au fost și proiecte care s-au blocat, însă pentru o perioadă scurtă de timp, apoi au fost reluate. În România avem, surprinzător, cereri noi pentru soluții complexe deoarece companiile mari își pregătesc terenul pentru viitor. Companiile încep să caute soluții pentru a fi pregătiți când se stabilizează lucrurile în industrie.

Ce viitor are industria IT la Cluj?

Asistăm la creșterea numărului de tineri care au idei, propun soluții noi sau fac lucrurile diferit, iar asta îmi dă încredere că mergem în direcția potrivită. Clujul este orașul din România care a dat startul în această direcție, de oraș inteligent, inovativ. Aici este un mix de companii IT și de informaticieni, un loc favorabil pentru a dezvolta un business în această direcție. Foarte multe companii internaționale vin către Cluj pentru oamenii tehnici, pentru IT-iștii pe care îi avem. Zilele trecute, managerii unei companii din țările nordice ne spuneau că au colaborat cel mai bine cu IT-iști din Cluj și că își doresc în continuare acest lucru. Mulți vor să externalizeze proiecte către firme de aici pentru că au descoperit profesionalism și zonă de consultanță, adică oameni care vin cu idei și propun soluții de îmbunătățire a modului de lucru.

Comenteaza