Cum s-a prăbuşit piaţa auto

Cum s-a prăbuşit piaţa auto
2013 a fost un an nefast pentru vânzările de autoturisme, atât la maşinile noi, cât mai ales la tranzacţiile interne cu maşini rulate, susţin specialiştii de profil.

Piaţa maşinilor noi a avut al şaselea an consecutiv de coborâre în România, în timp ce importurile de maşini second-hand au crescut cu 50.000 de unităţi faţă de 2012, conform unei analize a portalului de specialitate Autovit. Cea mai mare schimbare a fost la reînmatriculări, unde scăderea a fost extrem de mare: 150.000 de unităţi.

„Analiza din 2013 arată că piaţa auto este foarte instabilă şi imprevizibilă. În contextul discuţiilor despre renunţarea la Programul Rabla după 2014, întrebarea care se pune este dacă anul acesta nu va fi o ediţie "muribundă", caracterizată printr-un interes scăzut din partea celor implicaţi în program. Dacă Programul Rabla va avea rezultate slabe, şi dacă se vor pune în continuare beţe-n roate posesorilor de maşini care doresc să le vândă, nu ar fi exclus ca vânzările de maşini noi să continue trendul descendent şi în 2014. La nivel declarativ s-a lăsat de înţeles că timbrul de mediu va suferi schimbări şi în 2014, însă este greu de crezut că aceste modificări vor apărea la început de an, astfel că efectele nefaste ale timbrului de mediu vor persista, iar oamenii vor mai păstra maşinile, ceea ce înseamnă o prelungire a blocajului pe piaţa internă", consemnează studiul.

„O piaţă auto sănătoasă, stabilă şi predictibilă poate fi creată la intersecţia a trei factori: mediu legal favorabil, stoparea micilor înşelătorii ce decredibilizează piaţa internă, crearea cadrului pentru o concurenţă loială. Introducerea fiscalizării suplimentare a tranzacţiilor după a treia maşină vândută de către o singură persoană într-un an ar putea compensa o scădere a valorii timbrului de mediu, necesară pentru o creştere a pieţei. În ceea ce priveşte stoparea micilor înşelătorii - alterarea numărului de kilometri, introducerea pedepselor pentru modificarea numărului de kilometri şi pentru comercializarea unei maşini cu kilometrajul modificat ar putea aduce un plus de credibilitate şi de optimism în tranzacţii. Încurajarea unei competiţii sănătoase între dealerii auto şi ceilalţi vânzători de maşini, încurajarea creării de mici business-uri şi susţinerea celor blocaţi în piaţa gri ar putea reprezenta metode", susţine Mihai Cune, business manager la Autovit.

Statisticile Direcţiei Regim Permise de Conducere din Ministerul Afacerilor Interne consemnează faptul că înmatriculările de maşini noi au scăzut de la 116.012 în 2009 la 57.710 în 2013, reînmatriculările, de la 349.404 la 205.553, în timp ce maşinile second-hand înregistrate au crescut de la 212.836 la 221.852 de unităţi. Piaţa în cădere a anului trecut are ca explicaţii puterea scăzută de cumpărare, demararea Programului Rabla abia în iunie, iar faptul că 75% au fost achiziţionate de instituţii şi de companii, persoanele fizice având o pondere modestă. În privinţa reînmatriculărilor, s-au văzut efectele timbrului de mediu introdus la 15 martie: oamenii au preferat să îşi păstreze autoturismele fiindcă ar fi pierdut mult la revânzarea unei maşini mai vechi de 2007 sau chiar la maşinile de după acest an care au fost scutite de taxă. La maşinile noi Dacia a câştigat cotă de piaţă în 2013, pe locurile următoare fiind Volkswagen (VW), Skoda, Ford. În categoria second-hand, VW, Opel şi Ford au împreună jumătate din piaţă, topul fiind completat de BMW şi Audi, mărci populare în piaţa second, unde ele devin accesibile la preţ şi pentru cei care nu îşi permit să le achiziţioneze noi.

Second-hand predominant în Cluj

Anul trecut în judeţul Cluj 825 de maşini de ocazie au fost înmatriculate pentru prima dată, 625 au fost reînmatriculări şi 133 înmatriculări noi, potrivit bazei de date a Direcţiei Regim Permise de Conducere.

 

Etichete
Comenteaza