De ce nu ajung trufandalele românești în magazine? Tot piața-i baza: producătorii vând puțin, la prețuri mari

De ce nu ajung trufandalele românești în magazine? Tot piața-i baza: producătorii vând puțin, la prețuri mari

Legumele și fructele autohtone nu ajung la consumatori din cauza problemelor de desfacere. Aceștia preferă să meargă cu ele la piață, fiind refuzați de hipermarketuri.

Producția de roșii și cartofi românești a fost gata la 20 mai, iar fasolea galbenă, varza și castraveții sunt deja în hipermarketuri, conform Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție Integrată (UNCAPI). Producătorii ar fi putut livra, din săptămâna 21-27 mai, 6 tone de roșii și 20 de tone de cartofi saptămânal.

„Din punctul de vedere al hipermarketului, roșia românească este mai zemoasă, ceea ce înseamnă că rezistă mai puțin și este mai sensibilă la manevrare decât roșia provenită din import. Din ce am discutat cu colaboratorii de la Țara Mea, tot ce le livrează cooperativa sunt produse fără pesticide, fără conservanți, probabil cu prețuri ușor mai mari decât cele din import.

Soluția e să lucrăm împreună - producători, cooperative agricole, retaileri și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) - la soluții pentru produsele românești, pentru ce se produce în țara noastră. Să înțelegem că e vorba și de siguranța alimentară, apoi de impactul pe care îl putem avea în bugetul țării, valorificând astfel potențialului agricol al României”, consideră Ștefan Nicolae, secretar general UNCAPI.

Fermierii vând dezorganizat

Producția de fructe și legume, care a avut de suferit din cauza problemelor de climă, a beneficiat de sprijinul MADR, mai ales prin Programul Tomata, care face ca producția aeasta să înregistreze o creștere substanțială față de alți ani. Majoritatea producătorilor agricoli întâmpină greutăți în valorificarea producției pentru că marile rețele de magazine încă nu au o strategie de preluare a producției realizate, potrivit UNCAPI.

Pe de altă parte, producătorii suferă încă la capitolul organizare și asociere și se mulțumesc cu un profit care sa le asigure traiul decent, respectiv cantități mai mici la un preț mai mare. 

„De multe ori cumpărăm cantități mai mari de roșii, cartofi și alte legume perisabile decât comanda pe care o avem la Kaufland ca să îi ajutăm pe micii producători să ruleze marfa și să crească. Problema reală este că am putea livra mult mai mult la raft, dar legumicultorii se îndreaptă către tradiționala piață, pentru că nu-i bagă nimeni în seamă - lucru absolut firesc, de altfel.

Dacă nu învățăm să lucrăm cât mai organizat, prin cooperative și asociații, nu avem cum să creștem și să ne recâștigăm piața, deci rămânem cu potențialul”, spune Florin Burculescu, Președinte Cooperativei Țara Mea.

Cooperativele înscrise înUNCAPI au afaceri de 40 de milioane de euro în cele mai importante ramuri din agricultură. Sectoarele în care activează sunt vegetal, legumicol, creșterea păsărilor, ovinelor și caprinelor, procesarea și producția de lapte și a produselor din lapte, vânzarea produselor agroalimentare. UNCAPI cuprinde trei mari cooperative, o asociație a crescătorilor de ovine și caprine și 400 de fermieri.

Magazinul din Platinia se lasă așteptat

Noul complex comercial Platinia din Cluj, o investiție de 40 de milioane de euro, avea prevăzut, la inaugurare, un magazin pentru desfacerea produselor locale. "Încă nu am reușit să îl concretizăm pentru că producătorii nu pot asigura o aprovizionare constantă a acestuia", a motivat Cosmin Sândean, director general al Platinia Shopping Center & Hotel.

Comenteaza