Impactul pandemiei asupra copiilor de la țară: doar 60% au făcut școală online/ 40% dintre părinţi nu au reuşit să le asigure alimente

Impactul pandemiei asupra copiilor de la țară: doar 60% au făcut școală online/ 40% dintre părinţi nu au reuşit să le asigure alimente

Aproximativ 40% dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online în perioada pandemiei, arată o cercetare realizată de World Vision România.

Peste 60% dintre părinți nu au lucrat, iar 40% dintre cei chestionați nu au reușit să asigure deloc sau au asigurat parțial alimentele, medicamentele sau produsele de igienă.

Aproape 19% dintre respondenți au declarat că veniturile le-au scăzut din cauza concedierii, șomajului tehnic ori a imposibilității de a mai lucra cu ziua.

Pentru alți peste 40% dintre părinții respondenți, asistați social, însă, pandemia nu a făcut decât să le adâncească problemele. Părinții au fost întrebați dacă reușesc, în situația dată, să asigure necesarul familiei pe anumite categorii de produse.  

41 % (2 din 5) au fost nevoiți să adopte strategii de reducere a cheltuielilor familiale în perioada de izolare. 

27 % dintre cei care au adoptat strategii de reducere a cheltuielilor declară ca au rămas fără locuri de muncă, din cauza concedierii, a șomajului și imposibilității de a lucra cu ziua, indică studiul realizat de World Vision România. 

Aproape 40% din totalul respondenților nu au reușit să asigure alimentele sau le-au asigurat parțial. Nici când vine vorba despre medicamente sau produse de igienă lucrurile nu au stat mai bine: peste 40% dintre părinți nu au reușit să le cumpere ori le-au achiziționat parțial.  

Școala online nu a fost posibilă în România

Aproximativ 40% dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online. Doar 64% dintre cadrele didactice au organizat ore online. Restul au trimis și exerciții prin telefon, Whatsapp, Messenger ori teme printate copiilor, pentru că aceștia nu aveau mijloace de conectare online. Peste 55% dintre părinți nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din familie; 8% dintre respondenți afirmă că nu dețin niciun dispozitiv care să-i permită copilului să-și continue educația acasă.

Doar 20% au afirmat că în familiile lor copiii au urmărit emisiunile Teleșcoala organizate de Ministerul Educației; 8 % din cauză că nu au avut televizor care să le permită să urmărească emisiunea, proporția atingând valori foarte mari în Cluj (22 %) și Vaslui (15%). Partea calitativă a cercetării World Vision România a constat în interviuri telefonice cu 62 de directori de școală din mediul rural, din comunitățile în care Fundația activează.

Conform directorilor, noul an școlar va începe sub următoarele auspicii:

1 din 4 școli nu are conexiune la Internet;

9 din 10 școli nu are laptop/ PC/ tablete pentru educația digitală;

87% dintre directorii de școală cred că învățarea online nu mai trebuie extinsă;

60% dintre ei cred că procesul educațional va fi afectat din cauza pandemiei și materia trebuie reluată, 16% cred că starea emoțională a elevilor va fi afectată și 13% cred că riscul de analfabetism va crește ca urmare a crizei COVID-19.

Emoțiile copilului, neglijate în mediul rural în perioada pandemiei

Aproape un sfert dintre părinții chestionați (22,85%) nu și-au lăudat niciodată copilul sau au făcut-o doar câteodată în perioada pandemiei. Aproape o cincime din părinții chestionați au declarat că își îmbrățișează copiii necondiționat doar câteodată sau deloc. O treime din respondenții părinți (31,4%) nu au petrecut aproape deloc mai mult timp cu copiii lor pe perioada stării de urgență, când aceștia ar fi avut nevoie de suport socio-emoțional sporit.

Cu toate acestea, proporția părinților care consideră că au gestionat pozitiv starea de tensiune indusă de pandemie a fost de aproape 81%. Se remarcă din nou faptul că proporția părinților care nu au oferit copiilor confortul emoțional de care aveau nevoie în perioada pandemiei este foarte mare în cazul familiilor vulnerabile din punct de vedere economic. 

„Rezultatele studiului ne-au arătat, încă o dată, că urmele lăsate de pandemie au adâncit sărăcia și au accentuat factorii care influențează negativ bunăstarea oamenilor din mediul rural. Se evidențiază foarte clar relația strânsă între bunăstarea emoțională, accesul la  educație, implicarea părinților în viața școlară a copiilor și vulnerabilitatea economică a familiei. Cei care și-au pierdut total sau parțial veniturile din cauza crizei ori cei care sunt asistați sociali sunt și cei care nu au acces la educație, deși declară că educația ar însemna supraviețuire și singura șansă a copiilor de a ieși din sărăcie. Atunci când ne uităm la bunăstarea emoțională, starea de bine și climatul în care un copil trebuie să se dezvolte, devine evident că familiile vulnerabile trebuie ajutate, în special cu ședințe de consiliere psiho-emoțională și educație parental”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Comenteaza