Managementul aplicațiilor, un job pentru care “trebuie să ai stomac”. Orice secundă de nefuncționalitate înseamnă bani pierduți

Managementul aplicațiilor, un job pentru care “trebuie să ai stomac”. Orice secundă de nefuncționalitate înseamnă bani pierduți

Application management outsourcing (AMO). Concret, este componenta industriei IT care se ocupă de managementul aplicațiilor, adică oferă mentenanță și consultanță pentru buna funcționare și dezvoltare a acestora, în orice domeniu de activitate de pe mapamond în care putem vorbi despre IT&C.

Ca să faci parte dintr-o echipă AMO de succes e nevoie de gândire logică, afinitate față de tehnologie, dedicare și capacitatea de a acționa prompt, sub presiune, e nevoie de “un stomac tare”, spune Bianca Novac, Head of AMO Competence Area în cadrul NTT DATA Romania. Ea activează în acest domeniu de 11 ani, pe când echipa era compusă din doar două persoane. Astăzi, departamentul are 280 de persoane și o perspectivă de creștere extraordinară în viitorul apropiat.

“AMO înseamnă managementul aplicațiilor. Noi oferim suport și mult mai mult decât atât. Când vorbim despre o aplicație, vorbim implicit despre cele patru faze: plan, design, build și run. Noi ne ocupăm de partea de run, adică tot ce înseamnă buna funcționare a unei aplicații. Nu vorbim doar despre suport, ci de a veni proactiv înspre client, să îi propui metode de eficientizare care să crească valoarea sistemului şi rentabilitatea acestuia; facem foarte multă consultanță. Activitatea o desfăşuram remote din România, însă călătorim des în toate colțurile lumii pentru a sprijini clientul în roll out-uri, training-uri şi alte activităţi. Contribuim la întregul sistem de dezvoltare al clientului. Domeniile în care este nevoie de AMO sunt cât se poate de variate. Practic, orice industrie în care vorbim de digitalizare. Noi avem foarte mulți clienți internaționali, cei mai mulți în zona automotive (deservim primii trei lideri mondiali), dar mai avem contracte și cu companii din zona de asigurări, bănci, retail şi manufactura”, explică Bianca Novac, care ne spune că responsabilitatea sa este, în primul rând, să gândească strategia:

“Eu sunt responsabilă să mă gândesc la ziua de mâine. Cum va arăta piaţa în 6 luni, în 12 luni. Care sunt expectanțele și nevoile clienţilor, care sunt provocările lor şi cum vor fi influenţaţi de acestea. Întrebarea supremă este “Cum trebuie să evoluăm noi ca să avem succes?”. Aceasta este responsabilitatea mea”.

Cea mai mare provocare în această profesie este timpul de reacție față de o posibilă problemă a clientului. Este nevoie de responsabilitate și prezență 24/24, astfel că angajații lucrează în schimburi. De foarte multe ori, erorile critice ale aplicației trebuie rezolvate în termen de  2–4 ore, ținând cont de faptul că fiecare secundă de nefuncționalitate înseamnă bani pierduți pentru client.

Managementul aplicațiilor, un job pentru care “trebuie să ai stomac”. Orice secundă de nefuncționalitate înseamnă bani pierduți

“Business-ul este unul foarte greu şi în egală măsură provocator. Avem proiecte critice, care cer o atenţie şi un timp de reacţie aproape instant. Dacă apare un incident critic, tot ce ştii este că ai exact două ore la dispoziţie să pui iar totul pe picioare. Spre exemplu, răspundem de întregul proces de producție de mașini pentru un anumit client, mai exact aplicaţiile care gestionează benzile de producţie, roboţi de asamblare etc. Dacă o firmă de genul acesta nu mai poate produce, pentru că s-a oprit banda din varii motive, pierde bani. Este o provocare care îţi oferă un sentiment de satisfacţie, ba chiar mândrie ştiind că tu ai contribuit la succesul clientului tău”, mărturisește Bianca Novac.

Tocmai pentru că este o profesie care motivează angajatul și care îi oferă o continuă dezvoltare, dar și satisfacții financiare, echipa AMO din cadrul NTT DATA Romania a ajuns să numere 280 de oameni, iar alți 200 urmează să fie recrutați în viitorul apropiat.

“Anul financiar a început în plină forță prin câștigarea unui contract la care am muncit mai bine de 12 luni, tot pentru un jucător de talie mondială din industria automotive. Avem 4 luni la dispoziție ca să recrutăm 60 de persoane. De asemenea, participăm la un volum mare de licitații și preconizăm că vom și câștiga o mare parte, astfel că vom mai avea nevoie de încă 200 de persoane în următoarele 12 luni”, spune tânăra care conduce echipa AMO a NTT DATA Romania.

Zona de competenţă AMO din NTT DATA Romania caută persoane cu experiență în baza de date și sisteme de operare, oameni care să aibă capacitatea de a scrie script-uri, să gândească logic și să poată să funcționeze sub presiune. Limba germană este un plus pentru cei care își doresc să activeze în domeniu.

Compania este conștientă de faptul că nevoia de personal depășește oferta specialiștilor existenți pe piața locală, așa că investește în proiecte de formare și reconversie profesională. Este vorba despre programe plătite, derulate sub atentă supraveghere a trainer-ilor interni cu experiență în domeniu.

Un astfel de program este “working-student”: “În urmă cu 3 ani am inițiat un program pentru bursieri, prin care încercăm să îi aducem mai aproape de câmpul muncii, de client şi de proiecte. Scopul principal al acestui program este în primul rând de a-i învăţa pe aceşti tineri ce înseamnă să ai o responsabilitate, un program de lucru şi, în al doilea rând, dar la fel de important, de a-i învăţa o meserie. Este foarte greu să implici juniori în proiecte. Fiecare client îşi doreşte oamenii cei mai buni şi mai experimentaţi pentru proiectele lor, deoarece le creşte sentimentul de siguranţă. Prin programul de bursă, studenţii au posibilitatea să îşi petreacă 12 luni în unul sau mai multe proiecte, au timp să se aclimatizeze şi să îşi formeze competențele cerute de proiect. În urma programului sunt angajaţi în companie, moment în care continuă dezvoltarea acestora prin cursuri, academii şi programe de dezvoltare profesională. Abia după câteva luni de zile reuşim să îi implicăm în proiect, însă atunci au parte deja de experienţa specifică proiectelor de suport şi cea a tehnologiilor şi proceselor clientului. Acest lucru reprezintă un plus enorm”. 

Recent, NTT DATA România a lansat, în Cluj-Napoca și Timișoara, o academie adresată tinerilor absolvenți de facultate sau persoanelor care deja muncesc și își doresc o reconversie înspre zona IT.  Programul durează 3 luni, este plătit și vizează grupe de câte zece persoane. Pe toată perioada de academie, persoanele participante sunt angajate și plătite full-time.

“Structura academiei AMO oferă consistenţă prin modalitatea graduală de transmitere a informaţiei către trainees, aplicabilitatea şi testarea practica a cunoştinţelor teoretice, precum şi prin metodologia divergentă de a transfera informaţia dinspre traineri către trainees, metodologie care stă la baza conceptului Academiei AMO. A fost un proces de recrutate destul de focusat, fiind luate în vedere două aspecte foarte importante: gândirea logică și dorința intrinsecă de a profesa în acest domeniu. Academia va derula programe de pregătire pe tot parcursul anului”, conchide Biancăi Novac.

La o primă vedere, job-ul ei poate părea intimidant. Tânăra dă însă asigurări că, în cei 11 ani de activitate, a avut parte doar de provocări ce au motivat-o și au ajutat-o să se autodepăşească, i s-a oferit independență și satisfacție. Nu ar renunța nici la Cluj, nici la România. Crede în potențialul de dezvoltare al orașului și al industriilor locale. Nu ar spune însă “nu” unui program de “exchange” în interiorul concernului japonez NTT DATA, din dorința de a asimila noi informații, noi procedee de lucru și de a cunoaște noi culturi, “know-how” pe care l-ar aduce acasă și pentru care ar găsi o formulă de a-l transpune în munca de zi cu zi.

Comenteaza