Video Marii producători industriali ai Europei se bat pe o mână de absolvenți la Cluj

Marii producători industriali ai Europei se bat pe o mână de absolvenți la Cluj
Companiile germane sunt cele mai mari promotoare ale sistemului dual în România | Foto: Bosch

Companii multinaționale ca Bosch, Eckerle, CSI sau Ulma, dar și autohtonele Napomar și Armătura își dispută cele câteva zeci de absolvenți ai primului liceu în sistem profesional dual din oraș. Deși un operator pe mașini cu comandă numerică sau un sudor poate ajunge la un salariu de 4-5.000 de lei, oferta este infimă față de cererea din fabricile Clujului.

“Nu putem noi scoate atâția absolvenți pe cât ar vrea companiile. Dacă ar putea să îi ia pe toți care termină liceul și tot nu le-ar ajunge. Salariile practicate în piață sunt bune în cazul operatorilor pe mașini cu comandă numerică: pornesc de la 3.000 de lei și ajung și la 5.000. Cam la fel este plătit și un sudor bun.

Cu toate acestea, elevii nu prea se îndreaptă spre aceste meserii, de vină fiind și părinții care îi vor pe toți în liceele clasice. Nici legislația nu este stimulativă: companiile la care acești elevi fac practică nu pot să îi rețină ulterior, deși investesc în pregătirea lor, în facilitățile pe care le acordă”, spune inginerul Maria Hirian, profesor la Liceul Tehnologic Aurel Vlaicu (LTAV).

Tentația de a pleca în afară este însă enormă: în străinătate, un sudor “meseriaș” poate câștiga și 3.000 de euro, conform instructorilor de la LTAV. “În sistemul dual, în afară de bursa de 200 de lei pe care o oferă guvernul – consider că ar trebui să fie totuși mai mare - și de cea oferită de agenții economici, de minimum 200 de lei, aceștia vin și cu alte facilități, precum transport, masă, analize medicale gratuite, echipament de protecție”, afirmă directorul instituției, Olimpia Mera.

Revoluția industrială: mai puțini angajați, dar mai bine pregătiți

Consulul Germaniei la Sibiu este promotor al introducerii sistemului dual în Ardeal. “Printre condiţiile prealabile pentru o economie stabilă şi locuri de muncă sigure se numără investiţiile în infrastructură, tehnologia digitală. Conceptul industriei 4.0 are la bază digitalizarea, formarea profesională, automatizarea. E de aşteptat ca prin noua revoluţie industrială să fie nevoie de mai puţin personal angajat, însă de o mai bună calificare a forței de muncă.

Industria 4.0 va aduce avantaje: o mai mare eficienţă, productivitate și diversitate a produselor, creșterea calitativă a acestora, accentuarea siguranţei în procesul producţiei, interoperabilitatea dintre întreprinderile care folosesc aceleaşi sisteme. Germania şi România colaborează în ce priveşte învăţământul dual şi vor căuta şi pe viitor, împreună, soluţii pentru provocările concurenţei internaţionale”, a declarat Hans Tischler.

Puțini absolvenți la o cerere enormă

El a vizitat liceul din Cluj pentru a vedea cum poate fi pregătită forța de muncă bine calificată pentru sectorul privat, român și german. “Este un atu pentru ambele părți: companiile pot observa la fața locului cum evoluează viitorii angajați, iar pentru elevi e ca un fel de interviu pentru job”, consideră prefectul Clujului, Aurel Cherecheș.  

LTAV este primul din Cluj care a adoptat învățământul dual, în 2014. Acesta a avut anul trecut 122 de elevi, însă puțin peste jumătate dintre ei au absolvit. Oferta educațională a liceului pentru anul școlar 2018/2019 a inclus 28 de locuri la zi tehnician proiectant CAD, 28 de locuri la seral pentru tehnician operator tehnică de calcul.

Pentru învățământul dual instituția a pus la bătaie 30 de locuri de electromecanic utilaje, 30 de lăcătuș construcții metalice și utilaj tehnologic, 15 de operator pe mașină cu comandă numerică și 14 de sudor.

La învățământul postliceal au existat câte 28 de locuri pentru tehnician optomerist, diagnostic auto și mașini cu comandă numerică. La nivelul județului Cluj sunt acum 376 de elevi incluși în învățământul dual, însă pentru viitorul an școlar efectivele urmează să crească la 19 clase, cu 538 de elevi. 

Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană şi Ambasada Germania la Bucureşti au organizat anul trecut un eveniment pe tema învăţământului profesional şi dual, EduPro Summit, care a subliniat
importanţa sporită de care se bucură acest sistem în România. Acesta a întrunit 250 de participanţi, 100 de reprezentanţi ai instituţiilor de învăţământ, 90 de directori ai școlilor, profesori și grupuri de elevi.

Ce este învățământul dual

Învăţământ profesional dual este diferit pentru că se organizează numai la cererea agenţilor economici. Autorităţile educaţionale răspund de asigurarea resurselor umane şi financiare şi organizează formarea teoretică tehnică din şcoală (1-2 zile de studiu pe săptămână), iar angajatorul trebuie să ofere resursele umane şi financiare şi să organizeze formarea practică de la locul de muncă (3-4 zile).

Comenteaza