Video Ministrul transporturilor: trenul metropolitan de Cluj poate fi făcut din bani europeni

Ministrul transporturilor: trenul metropolitan de Cluj poate fi făcut din bani europeni

Un proiect de tren metropolitan - așa cum este cel propus la Cluj – poate fi finanțat din fonduri ale Uniunii Europene, a anunțat ministrul transporturilor, Lucian Bode. Acesta a enumerat mai multe tronsoane ale Autostrăzii Transilvania (A3), pe traseul Brașov – Cluj – Borș, care urmează să intre în șantier.

„Conceptul de tren metropolitan este unul recent introdus în Europa, iar aceste proiecte sunt eligibile pentru a fi realizate. Sperăm că autoritățile locale interesate să coopereze cu Ministerul Transporturilor în acest sens”, a spus Bode.

Acesta a menționat că mai multe tronsoane din A3 se află în stadiu de derulare sau de pregătire a proiectelor, printre acestea numărându-se Târgu-Mureș - Chețani, Nădășelu – Mihăiești, Mihăiești – Zimbor, dar și Chiribiș - Biharia sau Zimbor – Poarta Sălajului.

Printre cele mai importante proiecte aflate în strategia ministerului se numără și centura metropolitană a Clujului, dar și electrificarea liniei ferate Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, spun reprezentanții instituției.

Ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor a prezentat, la sediul instituției, planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030, parte integrantă a planului național de investiții și relansare economică.

Principalele declarații ale lui Lucian Bode

  • Ne propunem pentru țară un model nu bazat pe consum, ci pe stimularea investițiilor, adică un nivel de trai mai bun pentru cetățenii României.
  • Am venit cu un angajament ferm cu 2% din produsul intern brut pe an pentru finanțarea investițiilor în infrastructura de transport, față de 0,6% în prezent, însă doar alocarea nu ne garantează succesul proiectelor.
  • Să recunoaștem că acum avem o slabă capacitate administrativă pentru implementarea de durată a proiectelor de infrastructură.
  • Am identificat un set minimal de măsuri: creșterea calității studiilor de fezabilitate și a celor tehnice, comunicare mai bună cu instituțiile de autorizare, îmbunătățirea legislației, judecare mai rapidă a contestațiilor, monitorizare profesionistă a proiectelor.
  • Ne bazăm pe Master Planul General de Transport în României pentru o perioadă de 10 ani. Nu îl rescriem, ci îl adaptăm.
  • Voi manifesta toleranță zero pentru sabotarea acestui nou model de abordare ce presupune intensificarea ritmului. Cei care merg pe vechile modele de lucru să lase locul celor care vor să miște proiectele.
  • Era necesară o actualizare a strategiei pentru a accelera absorbția fondurilor europene în perioada 2021-2027.
  • Doi piloni vom viza investiții masive în infrastructura de transport, cu un necesar de 73 de miliarde de euro pentru următorii ani, însă și politici structurale care le vor susține.
  • Menținerea șantierelor deschise, dar și noi șantiere, inclusiv prin deblocarea unor proiecte.
  • Vom construi autostrăzi care să lege regiunile istorice ale țării.
  • Acest proiect de strategie va fi dezbătut public în următoarele șase săptămâni.
Comenteaza