Piaţa hotelurilor a obosit

Piaţa hotelurilor a obosit
Cele mai multe dintre unităţile în execuţie sau în pregătire în judeţ sunt de mici dimensiuni ori pensiuni, potrivit companiei de consultanţă IBC Focus.

Hotelurile din segmentul superior de piaţă din Cluj trec prin intervenţii de renovare sau pregătesc suplimentarea serviciilor, într-un an care se anunţă sărac în inaugurări.

Jumătate (52%) din cele 67 de obiective din sectorul hotel şi relaxare urmărite de IBC Focus în perioada iulie 2013 - ianuarie 2014 pe raza judeţului Cluj fac referire la obiective de cazare (hoteluri, pensiuni, vile turistice), în timp ce 22% sunt reprezentate de spaţii de agrement (săli de sport, cluburi sportive, spaţii de distracţie). „Cu toate că majoritatea obiectivelor au destinaţie de cazare, acestea sunt în cea mai mare parte pensiuni şi unităţi de cazare de dimensiuni reduse, fără să întâlnim unităţi hoteliere de mari dimensiuni în pregătire în perioada următoare pentru judeţul Cluj", a precizat Victor Ignat, project manager la IBC Focus.

În afara municipiului Cluj-Napoca, localităţile în care se realizează investiţii de acest gen sunt Beliş (trei pensiuni), Sănduleşti, Chinteni, Mărişel, Sălicea, Feleacu şi Floreşti, fiecare cu câte două unităţi de cazare. La nivel naţional, Clujul se află pe locul patru după numărul de investiţii realizate în domeniul hotel & relaxare, în urma unor judeţe cu obiective turistice: Suceava, Braşov şi Constanţa. Potrivit IBC, peste o treime din investiţiile derulate în Cluj (36%) în ultimele şapte luni vin din sectorul rezidenţial privat. În proporţii apropiate au fost identificate obiective ce fac subiectul domeniilor hotel & relaxare (11%), industrial (13%), construcţii sociale şi de comunitate (14%). Tipurile de clădiri cu cea mai restrânsă răspândire sunt din domeniile birouri şi comercial (6%), medical şi ştiinţific (5%), retail (2%).

Fără mari proiecte anunţate în această perioadă pe piaţa clujeană, hotelierii deja activi fac intervenţii în unităţi turistice operaţionale. Astfel, la unitatea clasificată la 5* Opera Plaza s-au realizat intervenţii în zona holului, iar operatorii celui mai mare hotel din Cluj, Grand Italia, pregătesc zona de spa, funcţiune gândită în proiect, dar încă nerealizată. „Vrem să facem şi spa-ul, fiindcă avem cereri pentru astfel de servicii, posibil şi un teren de tenis", a menţionat Simion Prunean, unul dintre asociaţii care deţin hotelul. Cel mai mare hotel din Cluj, Grand Italia, a fost deschis în urmă cu mai bine de doi ani în cartierul Bună Ziua, are 174 de camere, restaurante, săli de conferinţe.

Pe piaţa locală au fost livrate în anii recenţi sute de camere, prin proiecte noi sau renovări, chiar în perioada de criză financiară, când turismul de business - cel mai activ la Cluj - a fost puternic afectat. Gradele de ocupare, tarifele şi încasările s-au redus în ultimii ani, potrivit hotelierilor locali, în paralel cu apariţia de noi jucători pe piaţă. Cea mai recentă deschidere importantă a fost cea a primei unităţi sub un brand Hiton la Cluj: Hampton by Hilton (brand din segmentul economic al grupului internaţional), devenit funcţional din vara anului trecut, când noua unitate a adus un plus de 109 camere pe piaţa din Cluj-Napoca.

Pe de altă parte, piaţa tot mai competitivă şi mai dificilă i-a făcut pe unii hotelieri să renunţe sau să îşi reorienteze afacerile. Anul trecut, proprietarii Topaz au vândut o parte din hotelul de pe str. Albini Universităţii Babeş-Bolyai, iar operatorii hotelului Athos şi-au închis hotelul, cu planul de a-l transforma în cămin de bătrâni. În acest început de an, grupul financiar Banca Transilvania a achiziţionat vila Casa Albă de pe str. E. Racoviţă, aflată în reţeaua hotelieră Unita. Imobilul va fi utilizat de divizia de private banking. BT a cumpărat imobilul care îşi schimbă destinaţia cu 900.000 de euro.

Comenteaza