Primul metrou de Cluj, pe masa comisarului pentru transporturi de la Bruxelles

Primul metrou de Cluj, pe masa comisarului pentru transporturi de la Bruxelles

Proiectul metroului și trenului metropolitan de la Cluj a fost una dintre temele majore de discuții între comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, și ministrul de resort din România, Lucian Bode.

Vălean și Bode s-au întâlnit la sediul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), iar principalul subiect a fost finanțarea infrastructurii de transporturi în România, mai ales în contextul programului de relansare economică Next Generation și a noului Cadru Financiar Multianual.

Cei 250 km aflați în lucru și cei 300 km contractați de autostrăzi, drumuri expres sau variante ocolitoare, căi ferate cu viteză sporită, trenuri de lucru pentru modernizări de linie ferată, trenuri metropolitane în București sau Cluj, modernizarea Gării de Nord, magistrale noi de metrou în capitală și primul metrou la Cluj-Napoca sunt printre proiectele despre care s-a discutat în cadrul întâlnirii.

„Ambele părți au subliniat cooperarea existentă și numeroasele contacte care se derulează, la diverse niveluri, între Minister și Comisia Europeană în domeniul pregătirii proiectelor de infrastructură de transport, pentru atragerea cu succes a fondurilor europene disponibile pentru România în acest domeniu. A fost apreciată calitatea prezentării proiectelor de infrastructură de transport realizată de către minister” au transmis oficialii MTIC.

Vălean a reamintit obiectivele CE în domeniu: de creare a unor sisteme de transport digitalizate, verzi și reziliente în fața crizelor. Proiectele de infrastructură sunt generatoare de locuri de muncă și ajută la dezvoltarea economică a regiunilor.

Bode a subliniat faptul că proiectele de infrastructură vor trebui să țină cont de noi măsuri administrative, care să vizeze descentralizarea deciziilor (emiterea anumitor avize de la nivel central, la nivel local sau transmiterea unor obiective de investiții către Unitățile Administrativ Teritoriale sau Asociații de Dezvoltare Intracomunitară).

Ministrul a trecut în revistă pașii făcuți de către MTIC pentru obținerea răspunsului de aprobare a cererilor de finanțare privind autostrada Sibiu-Pitești sau varianta ocolitoare Bacău. Un alt subiect l-a reprezentat pachetul de Mobilitate 1. Aici s-au trecut în revistă pașii pe care urmează să-i întreprindă țara noastră cu privire la acest pachet legislativ.

“Sunt bucuros că vă aflați pentru prima dată la MTIC și mulțumesc pentru tot sprijinul acordat pe toată durata crizei degerată de pandemia de Covid-19. Este nevoie de realizarea unui plan investițional de dezvoltare a infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030 pentru a asigura un cadru strategic stabil pentru următorii 10 ani.

Acest plan actualizează strategia de implementare a Master Planului General de Transport și constituie o condiție favorizantă pentru accesarea fondurilor puse la dispoziția României în următorul cadru financiar european 2021-2027. Bani există, trebuie doar să venim cu proiecte bine fundamentate, după criterii corecte și transparente.

De aceea deja lucrăm la creșterea capacității administrative, astfel încât atunci când venim cu lista de proiecte acestea să fie și aprobate. Știu că specialiștii din cadrul CE, alături de doamna comisar, au toată deschiderea și ne acordă toată asistența de care avem nevoie.

Ea cunoaște problemele transportatorilor români, generate de adoptarea Pachetului de Mobilitate 1 și cu siguranță toate demersurile noastre și ale celorlalte state care au aceeași poziție cu noi, își vor găsi o rezolvare corespunzătoare” a declarat Lucian Bode.

Comenteaza