Reguli noi pentru taximetriști și șoferii Uber/Bolt. Se propune eliminarea limitărilor geografice și a tarifelor maximale

Reguli noi pentru taximetriști și șoferii Uber/Bolt. Se propune eliminarea limitărilor geografice și a tarifelor maximale
| Foto: taxi.com

Consiliul Concurenței propune modernizarea legislației privind serviciile de transport în regim de taxi și transportul alternativ (Uber, Bolt), în urma unui amplu studiu de piață.

Scopul este asigurarea unui cadru de funcționare echitabil, adaptat realităților economice actuale, cu beneficii directe pentru consumatori și operatori.

Recomandări-cheie pentru transportul în regim de taxi

  • Eliminarea plafonului de autorizații taxi

Limitarea actuală a numărului de licențe emise de autoritățile locale restricționează concurența și împiedică accesul noilor operatori.

  • Eliminarea tarifelor maximale

Prețurile ar trebui stabilite liber, prin cerere și ofertă, fără intervenția autorităților. Nu mai există motive obiective pentru reglementarea strictă a tarifelor, adoptată acum peste 20 de ani.

  • Eliminarea limitării geografice

Taxiurile ar trebui să poată opera și în afara localității în care au fost autorizate, în special în zonele metropolitane sau în cazul curselor interurbane.

  • Eliminarea obligativității dispeceratului și a stațiilor radio

Într-un context în care majoritatea comenzilor vin prin aplicații mobile, aceste obligații devin costuri inutile și bariere în calea concurenței.

  • Stimulente pentru mașini nepoluante

Propuneri precum scutiri fiscale și eliminarea taxelor de autorizare pentru vehiculele electrice sau hibride.

  • Crearea unui sistem informatic național pentru taxiuri

O aplicație publică, administrată de autorități, ar permite monitorizarea curselor și a șoferilor, oferind transparență și siguranță pentru pasageri.

Ajustări propuse și pentru transportul alternativ

Deși legislația pentru Uber/Bolt este mai nouă, Consiliul Concurenței consideră că și aici sunt necesare corecții:

  • Eliminarea limitării geografice

Prestarea serviciilor doar în localitatea de domiciliu a șoferului este considerată restrictivă și ar trebui înlăturată.

  • Ajustarea criteriilor tehnice

Vechimea maximă a mașinilor folosite în regim alternativ ar trebui aliniată cu cea impusă pentru taxiuri.

  • Îmbunătățirea aplicațiilor digitale

Platformele de intermediere ar trebui să poată identifica și sancționa eficient șoferii care încalcă regulile.

Reguli pentru platformele digitale (Uber, Bolt)

Consiliul Concurenței atrage atenția și asupra comportamentului platformelor:

  • Tarife modificate în timpul cursei – trebuie interzisă schimbarea prețului fără acordul clientului.
  • Politici echitabile de anulare – șoferii și clienții ar trebui să fie tratați simetric în caz de anulare a cursei.
  • Evitarea dublei tarifări – dacă deja există tarif dinamic în funcție de cerere/ofertă, nu ar trebui să se aplice și alte suprataxe pentru orele de vârf.

„Uniformizarea, pe cât posibil, a cadrului legal, astfel încât atât transportatorii în regim de taxi, cât și operatorii de transport alternativ să își desfășoare activitatea pe piață în condiții cât mai puțin restrictive, va conduce atât la reducerea costurilor nejustificate, cât și la avantaje pentru consumatori, care vor avea, astfel, la dispoziție mai multe opțiuni pentru a se deplasa”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, potrivit profit.ro. 

Consultare publică

Raportul preliminar este publicat pe site-ul oficial www.consiliulconcurentei.ro, iar opiniile sau propunerile pot fi transmise până la data de 22 septembrie 2025 la adresa: luminita.ionescu@consiliulconcurentei.ro

Comenteaza