Solaris a livrat 300 de vehicule în România. Clujul are cele mai mari comenzi

Solaris a livrat 300 de vehicule în România. Clujul are cele mai mari comenzi

Polonezii de la Solaris Bus & Coach au vândut până acum 300 de vehicule de transport public în țara noastră, comenzile venite de la Cluj-Napoca fiind  cele mai importante.

În prezent, peste 300 de vehicule Solaris sunt folosite în transportul public din opt orașe din România: Cluj-Napoca, Craiova, Pitești, Brașov, Satu Mare, Galați, Baia Mare și Oradea, ponderea celor electrice fiind de 50% din total.

Producătorul a câștigat anunță o nouă licitație în municipiul Brașov, pentru 25 de troleibuze Solaris Trollino 18, de 13 milioane de euro, după prima livrare, de 26 de troleibuze.Ele sunt dotate cu un motor electric cu tracțiune de 240 kW, propulsie Medcom și captatori de curent cu retragere automată în cazul desprinderii de la rețea.

Sunt echipate cu baterii de tracțiune pentru situații de urgență, ce oferă o autonomie de 5 km în lipsa contactului cu linia de electricitate. Confortul călătorilor este asigurat prin sistemul de aer condiționat și prin sistemul audio-video de informare ce oferă informații despre traseu, orele estimate ale călătoriei, anunțarea stației sau anunțuri diverse.

Troleibuzele sunt dotate cu un sistem de numărare a pasagerilor cu senzori amplasați la fiecare ușă ce permite operatorului de transport public să adune date despre numărul de persoane care utilizează anumite rute, cu ajutorul cărora se pot face optimizări ale transportului pe liniile respective.

Cluj-Napoca este orașul cu cele mai bune vânzări din România pentru producătorul de vehicule electrice pentru transport public. În urma licitațiilor câștigate în decursul ultimilor cinci ani, Solaris a livrat în Cluj-Napoca 40 autobuze diesel, 41 electrice și 50 de troleibuze, în Craiova - 29 de autobuze diesel, în Pitești - 70 de autobuze diesel, în Satu Mare - 11 autobuze hibrid, în Galați - 17 troleibuze.

Fabrica de la Bolechowo a produs până acum 19.000 de vehicule. În România, grupul a cumulat afaceri de 85 milioane de euro în perioada 2014-2019. Solaris este unul dintre cei mari producători din Europa de autobuze și troleibuze, 19.000 de vehicule livrate. În 2018, s-a alăturat grupului spaniol CAF. Printre competitorii săi internaționali se numără Mercedes, Volvo, Irizar, VDL, BYD.

Petiție pentru troleibuze

Mai mulți clujeni au inițiat o petiție pentru extinderea rețelei de troleibuz din oraș, aceasta fiind coordonată de Sorin Nicolae Blaga. "În Cluj-Napoca circulă în medie la ore de vârf 54 de troleibuze pe cele 11 linii de troleibuz existente (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 14, 23 și 25). În tot acest timp parcul CTP numără nu mai puțin de 132 de troleibuze funcționale, deci mai mult decât dublul necesarului zilnic.

Opt troleibuze Solaris achiziționate pe parcursul anului 2019 nu au ieșit deloc pe traseu până în prezent. 42 de troleibuze cu podea joasă dintre care 15 articulate stau în garaj de aproape un an de zile neavând pe ce rute să circule.

În aceste condiții cu niște investiții minime pentru extinderea rețelei de troleibuz pe străzile L. Rebreanu, Aleea Băișoara și zona Pasajului Mărăști s-ar putea electrifica linile 33, 34 și 48. Proiectul există, însă trenează fără niciun motiv de luni bune.

O extindere vitală prevăzută și în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă este cea spre cartierul Zorilor pe traseul Calea Turzii - str. Observator, ceea ce ar duce la electrificarea linilor 35, 46B și 50, linile 35 și 46B reprezentând principalele linii spre Zorilor, un cartier cu o densitate mare a populației, atât datorită blocurilor de locuințe, cât și a căminelor studențești din Campusul Observator.

În plus prin reactivarea liniei de la aeroport până în zona Pasajului Dezmir s-ar putea electrifica și linia 8.
Nu în ultimul rând, o extindere extrem de importantă ar fi pe sectorul Grădini Mănăștur – Calea Florești – str. Bucium / Vivo. Astfel, trei linii extrem de importante de autobuz 9, 24 și 24B ar putea electrificate.

Linia 24B este una dintre cele mai aglomerate linii de pe axa est-vest. Toate extinderile enumerate sunt prevăzute în Planul de Mobilitate Urbane durabilă, astfel fiind perfect compatibile cu un proiect din finanțare europeană care să conțină toate lucrările necesare. De ce este important?

Toate liniile enumerate  circulă într-o proporție covârșitoare pe sub fire de troleibuz. Cu aceste investiții în rețea, aceste linii ar aduce cel puțin 60 de troleibuze suplimentare în trafic care ar înlocui 60 de autobuze poluante, implicit am respira un aer mai curat, iar costurile de exploatare ar scădea considerabil ceea ce ar putea duce chiar la o ieftinire a titlurilor de călătorie".

Comenteaza