Studiu de fezabilitate comun pentru “TGV”-ul Budapesta – Cluj – București

Studiu de fezabilitate comun pentru “TGV”-ul Budapesta – Cluj – București
Gara Keleti din Budapesta, cea mai mare din țara vecină | Foto: Reddit

România a propus Ungariei să semneze un document de colaborare pentru viitorul tren de mare viteză pe traseul dintre Budapesta, Cluj și București.

Proiectul construirii infrastructurii feroviare pentru un tren de mare viteză care să asigure legătura între cele două capitale s-a aflat pe agenda consultărilor ce au avut loc între secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Dragoş Titea şi o delegaţie ungară condusă de Laszlo Mosoczi, secretarul de stat în Ministerul Inovării şi Tehnologiei.

Întâlnirea a avut loc în cadrul Consiliului Informal al Miniştrilor Transporturilor din Uniunea Europeană, care s-a desfășurat la Bucureşti, în contextul exercitării de către România a Preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene.

Pe agenda întâlnirii au fost subiecte care au vizat proiectele de infrastructură de transport de interes pentru ambele părţi, precum proiectul construirii infrastructurii feroviare pentru un tren de mare viteză care să asigure legătura între capitalele celor două ţări, Bucureşti şi Budapesta.

“Reprezentaţii români şi ungari au convenit semnarea, în viitorul apropiat, a unui document de colaborare la nivelul celor două ministere cu privire la realizarea studiului de fezabilitate pentru construirea liniei feroviare de mare viteză între Bucureşti şi Budapesta, precum şi continuarea discuţiilor la nivel de experţi dedicate acestui proiect”, a precizat Ministerului Transporturilor.

Sesiunea s-a concentrat asupra îmbunătățirii conectivității și coeziunii prin intermediul rețelei TEN-T. Concluziile sunt că realizarea unei rețele transeuropene de transport extinsă şi conectată va contribui la consolidarea coeziunii teritoriale, la accesibilitatea și conectivitatea tuturor regiunilor UE, inclusiv a regiunilor periferice, ceea ce va stimula investițiile, va reduce decalajele de dezvoltare şi va asigura tranziția către o mobilitate prietenoasă cu mediul.

În cadrul sesiunii de lucru miniștrii transporturilor și-au reafirmat angajamentele față de punerea în aplicare a obiectivelor și termenelor din cadrul acestui proiect. 

Ungaria a anunțat deja că alocat 3 milioane de euro pentru studiul de fezabilitate a trenului de mare viteză Budapesta - Cluj-Napoca, potrivit ministrului de externe al Ungariei, Peter Szijjarto. Oficialul maghiar menționa că președintele PSD, Liviu Dragnea, ar dori ca ruta prevăzută inițial pentru viitorul tren să fie prelungită până la București. Szijjarto a spus că realizarea studiului va dura un an și jumătate.

Ministrul român de externe, Teodor Meleşcanu, şi omologul său ungar au convenit, anul trecut, în privinţa dezvoltării unei linii de cale ferată de mare viteză între Cluj şi Budapesta. Anterior, şeful diplomaţiei de la Budapesta declarase că infrastructura de transport în Europa se dezvoltă mai ales pe căile ferate, iar proiectul unui tren de mare viteza care să lege Budapesta prin Cluj de Bucureşti trebuie să fie prioritar.

În România, din cauza infrastructurii, viteza medie a trenurilor este de 45 km/h. La nivelul CFR SA există doar proiecte pentru modernizarea căii ferate pentru a se putea circula cu 160 km/oră. Calea ferată de mare viteză este un tip de infrastructură feroviară pe care transportul este operat mult mai rapid decât pe infrastructura convenţională, prin folosirea unui sistem integrat de material rulant şi linii dedicate.

Deşi în lume nu există un standard armonizat, noile linii pe care trenurile pot circula cu peste 250 km/h şi liniile existente care permit circulaţia cu peste 200 km/h sunt considerate căi ferate de mare viteză.

Comenteaza