Studiu: metroul de Cluj, proiect nefezabil. Orașul a crescut în 10 ani cu numai 10.000 de oameni

Studiu: metroul de Cluj, proiect nefezabil. Orașul a crescut  în 10 ani cu numai 10.000 de oameni

Populația municipiului Cluj-Napoca a urcat cu numai 10.900 de oameni în decurs de un deceniu, iar cea a județului chiar a scăzut, deci o magistrală de metrou nu este un proiect fezabil nici aici, nici la Timișoara, în condițiile în care ar necesita o populație de 1 milion de locuitori, potrivit portalului Analize Economice.

“Acum mai bine de un deceniu existau aceleași prognosticuri și pentru Timișoara. Tot așa, conform unor studii pe care nu le-a văzut nimeni, populația Timișoarei trebuia să ajungă în 20 de ani la 1 milion de locuitori. A trecut mai bine de un deceniu și populația după domiciliu din Timișoara e pe la 331.800. Și acolo primarul Nicolae Robu vorbește de o linie de metrou sau ceva asemănător.

Primarul Clujului, Emil Boc, vrea ca prin acest studiu de prefezabilitate să se achite de o promisiune din ultima campanie. Sigur, rezultatul studiului va fi ceva de genul “nu acum, poate mai încolo”, iar bazaconia cu 1 milion de locuitori, doar combustibilul pentru un studiu de peste 100.000 de euro”, susține analistul Gheorghe Sofian.

Acesta atrage atenția că, deși în perioada 2007-2017 populația după domiciliu din județul Cluj a scăzut cu 9.500 de locuitori iar cea a reședinței de județ a crescut cu doar 10.900 de oameni, primarul Clujului, Emil Boc, este convins că în următorii 20 de ani orașul de la poalele Feleacului va ajunge la 1 milion de locuitori.

“Vorbim despre populația după domiciu, care este mai mare decât cea rezidentă cu peste 20.000 de locuitori la nivel de județ (725.500 față de 702.900 de locuitori în 2017). Am luat de la Instititul Național de Statistică datele evoluției populației după domiciliu între 2007 și 2017din județul Cluj, orașul Cluj-Napoca și comunele din zona metropolitană a acestuia.

Populația după domiciliu a scăzut cu 9.500, de la 735.000 la 725.500. Populația din Cluj-Napoca a crescut cu 10.900, de la 311.700 la 322.600 de locuitori. Populația zonei metropolitane, formate din Cluj-Napoca și alte17 comune, a crescut cu 46.000 de locuitori, de la 374.800 la 420.800 de locuitori. 

Dacă într-un deceniu ți-a crescut populația după domiciul din aria metropolitană cu doar 46.000 de locuitori, ce te face să crezi că în 20-30 de ani va crește cu aproape 580.000 de locuitori?”, se întreabă autorii studiului.

Arhitecții - nu, politicienii - da

Reprezentanții Ordinului Arhitecților din România susțin că proiectul nu este viabil, nici din perspectivă demografică, nici din cea geografică, orașul fiind amplasat pe o vale, dar cu zone de locuit situate pe dealuri. Emil Boc a declarat, la Realitatea FM, că primăria a comandat un studiu de prefezabilitate ce va arăta traseul pe care trebuie să îl urmeze metroul și care ar urma să fie costurile. De asemenea, PSD Cluj a demarat o campanie pentru construirea metroului pe ruta Gilău – Jucu, însă fără menționa cu exactitate sursele de finanțare necesare acestui proiect.  

Comenteaza