Taxă specială pentru TikTok, Facebook și Google, posibilă soluție pentru a aduce bani la buget. Cât ar plăti companiile

Taxă specială pentru TikTok, Facebook și Google, posibilă soluție pentru a aduce bani la buget. Cât ar plăti companiile
| Foto: Foto 1 (stângă): Mehaniq - depositphotos.com / Foto 2 (dreapta): daboost - depositphotos.com

O eventuală taxă pe veniturile din publicitate ale marilor platforme digitale ar putea suplimenta bugetul de stat.

Bugetul de stat ar putea fi suplimentat dacă s-ar introduce o taxă specială, de 10%, pe veniturile din publicitate ale marilor platforme digitale, precum Facebook, Google și TikTok, companii care, în prezent, raportează venituri infime în România sau, uneori, deloc. Un demers similar se află în faza legislativă în Germania, beneficiind de un sprijin public semnificativ, potrivit informațiilor furnizate joi de analiștii Ziarului Financiar, potrivit Mediafax.

Inspirat de o inițiativă asemănătoare, demarată de politicienii germani, guvernul de la București ar putea analiza serios oportunitatea unei astfel de măsuri fiscale, menită să regleze un dezechilibru vizibil: marile platforme internaționale obțin venituri consistente din publicitatea vândută pe piața românească, dar contribuie foarte puțin la bugetul statului.

În România, contextul este similar: platforme ca Google, Facebook sau TikTok generează venituri consistente din publicitatea online, dar raportările fiscale sunt, în cel mai bun caz, modeste. În acest sens, exemplul german ar putea declanșa o dezbatere națională utilă privind o eventuală reformă fiscală în domeniul digital.

Câți bani ar putea aduce această taxă la bugetul de stat al României

În 2024, veniturile totale din publicitate și piața de publicitate din România a crescut la 778 milioane de euro. Publicitatea digitală a reprezentat 36,4% din totalul pieței media. Ca un calcul estimativ, 36,4% din 778 milioane de euro ar rezulta un total de 283 milioane de euro

Aplicată pe venituri din publicitate digitală de circa €283 milioane (în 2024), o taxă de 10% ar aduce la bugetul de stat aproximativ €28-30 milioane anual. Dacă extindem baza la tot consumul digital în reclame (€416 miliarde la nivel global), proporțional venitul României ar rămâne însă modest, dar relevant pentru bugetul local.

Având în vedere că piața totală a publicității a fost estimată la 2,2 miliarde de euro în 2023, rezultă că segmentul digital însumează aproximativ 800 de milioane de euro anual (mai exact, 800,8 milioane). O taxă de 10% aplicată acestor venituri ar genera un venit suplimentar de aproximativ 80 de milioane de euro pe an pentru bugetul de stat.

Cu o creștere anuală modestă de aproximativ 0,9% pe an, ar însemna un venit suplimentar de aproximativ 83,7 milioane euro în 2028. Astfel, în următorii 5 ani, statul ar putea colecta, per total, circa 410 milioane euro din această taxă, presupunând că ponderea digitalului rămâne constantă și taxa se aplică integral pe veniturile digitale din publicitate, potrivit unui alt articol publicat de Mediafax.

Autoritățile federale din Germania au demarat elaborarea unui proiect de lege care vizează impunerea unei taxe de 10% pe veniturile din publicitate, generate pe teritoriul german de către platforme precum Google, Facebook sau Instagram. Wolfram Weimer, comisarul federal pentru media și cultură, a declarat publicației germane Stern că noul guvern este hotărât să pună în aplicare o astfel de taxă, chiar dacă se iau în calcul și alternative, precum angajamentul voluntar al companiilor vizate de a-și crește contribuțiile fiscale.

Inițiativa este susținută de organizațiile media din Germania, care consideră că platformele digitale trebuie să fie trase la răspundere pentru veniturile semnificative pe care le obțin din publicitate fără să contribuie proporțional la finanțele publice.

Mai multe ţări din UE, inclusiv Franţa, au deja taxe aplicate companiilor digitale.

Coaliția de centru-stânga, condusă de cancelarul Friedrich Merz, a inclus în tratatul de guvernare un acord clar privind evaluarea unei taxe digitale, cu scopul de a sprijini industria media germană. Oficialii spun că modelul austriac, care impune o taxă de 5% pe serviciile de publicitate online, este o posibilă sursă de inspirație, însă în Germania s-ar putea aplica o rată dublă, pe care guvernul o consideră ca fiind „moderată și legitimă”. Mai multe ţări din UE, inclusiv Franţa, au deja taxe aplicate companiilor digitale.

O astfel de măsură are, însă, și potențialul de a alimenta tensiunile comerciale între Europa și Statele Unite. În trecut, administrația de la Washington, condusă de Donald Trump, a criticat deja practicile europene, acuzând Uniunea Europeană că discriminează companiile americane și amenințând cu impunerea unor tarife în replică.

Și în România, veniturile declarate ale Google, Facebook și TikTok sunt cel mult modeste

În ciuda acestor avertismente, autoritățile germane sunt decise să meargă mai departe. Comisarul federal Weimer a afirmat că se poartă discuții cu reprezentanții platformelor digitale și că textul de lege este în curs de redactare. „Pregătim un proiect concret de lege pentru taxarea serviciilor de publicitate online realizate de operatorii de platforme foarte mari”, a declarat comisarul.

Comenteaza