Ultimatum pe Autostrada Cluj - Mureș. "Ofertă concretă sau reziliem contractul"

Ultimatum pe Autostrada Cluj - Mureș. "Ofertă concretă sau reziliem contractul"
Doar o treime din sectorul Câmpia Turzii - Chețani este realizat | Foto: API

Ministrul transporturilor, Cătălin Drulă, a somat beneficiarul tronsonului Chețani – Câmpia Turzii din Autostrada Transilvania (A3) să decidă urgent dacă merge mai departe cu constructorul cu probleme financiare.

Stadiul marilor proiecte de infrastructură din zona Transilvaniei a fost prezentat de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) unui grup de parlamentari din județele de nord ale României.

Din A3, dintr-un total de 274 km, este dat în folosință 36% din traseu. Tronsonul Târgu-Mureș – Ungheni (9,2 km) este în stadiul de execuție și va fi dat în folosință în noiembrie. Tronsonul Chețani – Câmpia Turzii (semnat în 2016) este într-un stadiu de execuție de doar 37%, iar firma contractantă are probleme financiare.

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a adresat un ultimatum CNAIR pentru stabilirea deciziei de continuare sau reziliere a contractului și lansarea unei noi licitații pentru bucata nefinalizată. Se mai așteaptă, totuși, din partea contractantului, o ultimă propunere coerentă și realistă pentru continuarea acestui contract.

Tronsonul Nădășelu – Mihăiești se dorește a fi un șantier etalon. Aici au început lucrările de execuție într-un ritm alert, iar așteptările sunt ca acest contact să fie finalizat cu un an înainte de termenul stabilit în contract. Este important ca autoritățile statului să asigure front de lucru pentru acest proiect (hotărâri de guvern pentru exproprieri, plata celor expropriați, avize, autorizații diverse).

"Vrem rezilierea imediată a contractului"

Asociația Pro Infrastructură (API) își menține poziția referitoare la lotul Câmpia Turzii - Chețani. "Așteptăm rezultatul "ruptului pisicii" anunțat de conducerea MT și a CNAIR. De asemenea, pentru evitarea unor asemenea situații în viitor, sunt necesare modificări în cel mai scurt timp la nivelul legislației achizițiilor publice. Solicităm rezilierea imediată a contractului și relicitarea urgență a lucrărilor rămase de executat", a precizat conducerea API.

S-a cerut insolvența Straco Grup

Societatea CCEI SRL a depus, la început de an, o cerere de deschidere a procedurii de insolvenţă împotriva Straco Grup, constructorul tronsonului Câmpia Turzii - Chețani, dosarul fiind înregistrat la Tribunalul Bucureşti. Straco, specializată în lucrări de construcţii a drumurilor şi autostrăzilor, avea 116 angajaţi, afaceri de 59 de milioane de lei și pierderi de 26 de milioane, dar mai ales datorii de 209 de milioane de lei, conform Ministerului Finanţelor Publice. 

"Situația micului tronson de Drum Expres A3 – Mărtinești este de mare interes pentru turdeni, pentru că ar devia traficul din oraș. S-a discutat posibilitatea obținerii unui acord de mediu în procedură de urgență, astfel încât să înceapă procedura referitoare la licitația pentru proiectare și execuție în următoarele două luni. Sunt șanse ca acest tronson să devină realitate și să devină circulabil încă de la începutul anului următor, în funcție de progresele cu debirocratizarea.

Pentru Someș Expres (drumul expres Oar – Turda, care se suprapune pe Autostrada Nordului, de la granița cu Ungaria până la Dej), în maximum o lună de la adoptarea bugetului în Parlament vor fi semnate contractele pentru loturile Bistrița – Vatra Dornei și Vatra Dornei – Suceava, lucrări ce au un termen de finalizare a studiului de fezabilitate de 18 luni.

Centura Dejului este inclusă în contractul de studiu de fezabilitate lot 2 (Baia Mare – Bistrița), așa cum este inclus și nodul de mare viteză din zonă. Centura se va reproiecta pe profil de drum expres: două benzi pe fiecare sens, absolut necesare unui oraș în plină dezvoltare, ca Dejul”, a precizat deputatul Viorel Băltărețu.

La Autostrada Nordului, următoarele trei săptămâni sunt alocate alegerii variantei pentru sectorul Oar – Satu Mare, după care, în termen de patru luni, se estimează finalizarea studiului de fezabilitate. Aceasta este un drum de mare viteză pe traseul Oar, Satu Mare, Baia Mare, Dej, Bistrița, Vatra Dornei, Suceava.

“Am decis să formăm grupuri de lucru ce cuprind reprezentanți ai diverselor instituții (CNAIR, mediu), parlamentari și specialiști implicați (proiectanți, constructori) pentru a optimiza procedurile de lucru și urgenta lucrările de proiectare.

Am fost de acord că studiile de fezabilitate bine realizate sunt o condiție esențială pentru bunul mers al lucrurilor (evitarea creșterii nejustificate a costurilor sau vicii de construcție, ca în cazul autostrăzii Sibiu). Adrian Udeanu, din partea CNAIR lucrează la un ghid de realizare a studiilor de fezabilitate, ce se află acum în dezbatere publică”, a precizat parlamentarul clujean.

Probleme identificate la proiecte

- Este o lipsă acută de forță de muncă disponibilă pe fiecare specialitate implicată în realizarea proiectelor de infrastructură (firme de proiectare, studii geo, construcții, laboratoare de analiză). Un prim pas este realizarea de către CNAIR a unui studiu comparativ între necesarul forței de muncă și resursele disponibile pentru proiectele pe care România le are în plan pentru următorii ani. Rezultate studiului ar trebui să stea la baza unei strategii la nivel de țară pentru atragerea forței de muncă necesare.

- Există întârzieri ale procesului de achiziție datorate procedurilor greoaie și în unele situații neclare. Se va forma un grup comun de lucru (CNAIR, parlamentari, juriști) pentru îmbunătățirea legii achizițiilor și licitațiilor.

Comenteaza