“Un mall în Cluj te costă de patru ori mai mult decât într-un oraș mic”

“Un mall în Cluj te costă de patru ori mai mult decât într-un oraș mic”
Zalău Value Center, dat în funcțiune în decembrie într-un oraș cu 50.000 de locuitori | Foto: ZVC

Mulți dezvoltatori preferă să facă parcuri de retail în orașe sub 100.000 de locuitori pentru că un mall la Cluj sau la București îi costă de 2-4 ori mai mult, conform analizelor Colliers.

Orașe mai mici, precum Mediaș sau Călărași, vor înregistra un nivel record al livrărilor noi de retail, potrivit Wall Street. Jumătate din suprafața noilor livrări din acest an provine doar din trei scheme de retail: noul mall AFI Europe din Brașov, Shopping City Târgu-Mureș și Dâmbovița Mall.

Nu sunt însă excluse întârzieri ale acestor livrări, așa cum s-a întâmplat în ultimii ani. Aspectul financiar a contat foarte mult pentru dezvoltatori, care ajunși într-un oraș mediu sau mic nu au construit un mall, precum în București sau Cluj, ci un retail park.

"Nu a trebuit să faci parcare subterană, iar terenul este mult mai ieftin. Pentru oraș de până în 100.000 de locuitori dezvoltatorii plătesc 100-200 euro/mp într-o zonă semicentrală, în timp ce în Cluj  ar plăti de două până la patru ori mai mult. Ne îndreptăm către situația în care nu va mai fi nici un oraș fără o schemă comercială modernă", a menționat Silviu Pop, head of research la Colliers.

"În orașele medii și mici e foarte puțină concurență și puține bariere de intrarea pe piață. Erau multe orașe care nu dispuneau de un centru comercial modern, iar ceea ce a fost deschis în ultimii ani a constituit o premieră. În Bistrița au fost deschise chiar două retail parcuri într-o perioadă scurtă, iar acestea au adus branduri mari pentru cumpărătorii din oraș, în contextul în care schemele moderne de retail și brand-urile mari vin la pachet.

Toată această orientare către orașele medii a deschis calea și către anumite branduri, care înainte nu erau atât de active în aceste zone. Surprinzător sau nu, au avut rezultate bune în aceste orașe. Este cumva contraintuitiv, deoarece multe orașe medii nu sunt atât de vioaie economic".

Fiecare nou centru de retail pare să dispună de un segment de utilizare mixtă prin adăugarea unei componente rezidențiale, suplimentar unei componente generoase de divertisment. O sinergie naturală care aduce beneficii este cea a hub-urilor de coworking amenajate în interiorul unui centru comercial, arată Colliers.

În majoritatea proiectelor rezidențiale sau de clădiri de birouri, dezvoltatorii alocă o parte din ce în ce mai mare a suprafeței construite unor scheme de retail, ceea ce duce la ivirea unui nou tip de comerț stradal.

Comenteaza