Ce soluţie are Comisia Europeană la lipsa accesului la Internet în şcoli
- Scris de Ziua de Cluj
- 25 Sep 2013, 18:16
- Educaţie
- Ascultă știrea

entru a ajuta la demararea inițiativei, Comisia lansează o nouă pagină de internet, Educație deschisă Europa, care va permite studenților, practicienilor și instituțiilor de învățământ să partajeze gratuit resurse educaționale deschise.
Între 50 % și 80 % dintre studenții din țările UE nu utilizează niciodată manuale de informatică, programe informatice, emisiuni/podcasturi, simulări sau jocuri didactice. Majoritatea cadrelor didactice la nivelurile primar și secundar nu se consideră „competente informatic" sau capabile să predea cunoștințe informatice în mod eficient, iar 70 % dintre acestea ar dori mai multe cursuri de formare în utilizarea acestor tehnologii. Letonia, Lituania și Republica Cehă oferă elevilor cel mai larg acces la internet în școli (peste 90 %), dublu față de Grecia și Croația (circa 45 %).
Învățământul superior se confruntă, de asemenea, cu o provocare în domeniul informatic: în contextul în care numărul studenților din UE va crește în mod semnificativ în următorul deceniu, universitățile trebuie să-și adapteze metodele tradiționale de predare și să ofere o combinație de posibilități de învățare, față-în-față și online, cum ar fi MOOCs (Massive Open Online Courses - cursuri online deschise și în masă), care permit oricărei persoane să aibă acces la educație oriunde, oricând și prin intermediul oricărui dispozitiv. Însă, multe universități nu sunt pregătite pentru această schimbare.
Iniţiativa condusă de Androulla Vassiliou, comisarul pentru educație, cultură, multilingvism și tineret, și Neelie Kroes, vicepreședinte al Comisiei Europene și comisarul responsabil de agenda digitală, „Deschiderea educației" se concentrează pe trei domenii principale:
- Crearea de oportunități de inovare pentru organizații, cadre didactice și cursanți;
- Utilizarea sporită a resurselor educaționale accesibile permanent și gratuit (Open Educational Resources - OER), asigurarea faptului că materialele didactice realizate cu fonduri publice sunt la dispoziția tuturor; și
- O mai bună infrastructurii și conectivitate TIC în școli.
„Visul meu este ca fiecare sală de clasă să fie informatizată până în 2020", spune Kroes. "Învățământul trebuie să fie conectat la viața reală; el nu poate evolua într-un univers paralel. Tinerii doresc să utilizeze tehnologia informatică în fiecare aspect al vieții. Ei au nevoie de competențe informatice pentru a obține locuri de muncă. Toate școlile și universitățile noastre, nu doar unele dintre ele, trebuie să reflecte această realitate".
Inițiativele conexe inițiativei „Deschiderea educației" vor fi finanțate cu sprijin din programul Erasmus+, noul program al UE pentru învățământ, formare, tineret și sport, din programul Orizont 2020, noul program pentru cercetare și inovare, precum și din fondurile structurale ale UE. De exemplu, Erasmus+ va oferi finanțare pentru instituțiile de învățământ pentru a asigura faptul că modelele de afaceri sunt adaptate la schimbările tehnologice și pentru a sprijini dezvoltarea competențelor profesorilor prin intermediul cursurilor online. Toate materialele de învățământ sprijinite din Erasmus+ vor fi disponibile publicului gratuit, în temeiul unor licențe deschise.
Mediul online schimbă modul în care învățământul dispune de resurse, este predat și este agreat. Unii preconizează că, în următorii 10 ani, piața de e-learning va crește de cincisprezece ori, reprezentând 30 % din întreaga piață a învățământului. Beneficiile acestor evoluții ar trebui să fie disponibile pentru toți europenii.
Această transformare ar trebui să fie modelată de către cadrele didactice și de către factorii de decizie politică, în loc să fie doar constatată pasiv.
Un recent studiu privind utilizarea IT&C în școli a constatat că doar unul din patru elevi în vârstă de nouă ani studiază într-o „școală înalt informatizată" - dotată cu echipamente recente, conexiune în bandă largă (peste 10 mbps) și „conectivitate" mare (site internet, email pentru elevi și învățători, rețea locală, mediu de învățare virtual). Numai jumătate dintre elevii în vârstă de 16 ani învață în astfel de „școli înalt informatizate", iar 20 % dintre elevii din ciclul secundar nu au utilizat niciodată, sau aproape niciodată, un calculator în lecțiile lor de la școală.
Impactul inițiativei „Deschiderea educației" va fi sporit prin recomandările care urmează să fie publicate în vara următoare de către grupul la nivel înalt pentru modernizarea învățământului superior. Grupul, lansat de comisarul Vassiliou și prezidat de fostul președinte al Irlandei, Mary McAleese, analizează în prezent modul în care învățământul superior poate utiliza cel mai bine noile metode de predare și de învățare.
Această inițiativă este conexă „Marii coaliții pentru locuri de muncă digitale", o platformă cu acces larg care vizează soluționarea lipsei de competențe TIC și ocuparea a până la 900 000 de locuri de muncă vacante în domeniul TIC.