Daniel David, după acuzațiile privind marginalizarea Istoriei în noile planuri-cadru: "Hai să stopăm conspirațiile și dezinformările"
- Scris de Ziua de Cluj
- 03 Feb 2025, 13:39
- Educaţie
- Ascultă știrea

Ministrul Educației, Daniel David, a reacționat printr-o postare pe blogul său personal la criticile recente privind reducerea importanței Istoriei Naționale în noile planuri-cadru pentru liceu.
„Să mă suspectezi că aș dezavantaja istoria națională în noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu, când pentru mine patriotismul și românismul sunt unele din valorile centrale, arată multe despre această suspiciune…și nimic bun!”, scrie Daniel David, ca reacție la punctul de vedere exprimat de Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie din România, care a semnalat într-o analiză publicată pe Edupedu.ro că în noile proiecte de planuri-cadru, disciplina Istorie ar înregistra un „recul absolut semnificativ” la clasele a XI-a și a XII-a, întrucât elevii non-umaniști nu ar mai avea acces la această materie ca obligatorie în ultimii ani de liceu, fiind în categoria CDEOȘ, adică la alegerea elevului, dacă școala oferă acest opțional.
Ministrul a respins categoric această interpretare, argumentând în postarea de pe blogul său personal că noua structură a planului-cadru pune accent pe Istoria națională chiar din primii ani de liceu, tocmai pentru a ajunge la toți elevii, indiferent de filiera urmată:
„În trunchiul comun am inclus, așa cum se vede clar în propuneri, că demersurile ar trebui să fie focalizate pe Istoria națională mai repede (din clasele a IX-a sau a X-a), deoarece așa ajungem la toți elevii, indiferent de filieră (teoretică/vocațională/tehnologică), în timp ce în clasa a XII-a cei care nu sunt la specializarea umanistă nu mai acordă suficient timp istoriei naționale, investind mai mult în materiile de bacalaureat de specialitate”, potrivit lui Daniel David.
Ministrul a subliniat și faptul că Istoria rămâne parte a trunchiului comun și că unitățile de învățământ au libertatea de a include mai multe ore de istorie dacă elevii și școlile solicită acest lucru.
În documentul curricular publicat în dezbatere, apare explicat faptul că „unitățile de învățare dedicate istoriei românilor vor sta la baza programelor și vor fi integrate istoriei universale (de analizat în cursul consultărilor/dezbaterilor)”.
Totodată, Daniel David a condamnat ferm răspândirea „conspirațiilor și dezinformărilor” și a făcut apel la o consultare reală și echilibrată.
„Hai să stopăm împreună conspirațiile/dezinformările despre discipline și planuri-cadru, pentru a ne focaliza responsabil pe construcțiile viitoare pentru copiii noștri și pentru sistemul nostru de educație, prin consultare/dezbatere normală. Măcar în domeniul educației să facem angajamentul acesta și să spunem NU conspirațiilor și dezinformărilor” - a făcut apel ministrul Educației, în postarea de pe blog.
Planurile-cadru pentru liceu, aflate în stadiu de proiect, au fost puse vineri seara în dezbatere publică de Ministerul Educației. Dezbaterea este deschisă până pe 6 martie 2025, conform anunțului oficial.
El a reafirmat deschiderea Ministerului Educației către propunerile societății civile și ale specialiștilor și a anunțat că dacă, după cinci săptămâni de consultare publică, nu se ajunge la un consens larg acceptat, procesul va fi reluat.
„Dacă după aceste cinci (5) săptămâni de consultare publică/dezbateri naționale, nu voi putea veni în luna mai cu o variantă larg acceptată de mediul educațional și de societate, ținând cont că ținta este implementarea din anul școlar 2026-2027, vom relua întregul proces până când obținem acest lucru!”, a încheiat Daniel David.