"Dreptul meu la imagine”, în şcolile din Cluj

Inspectoratul Școlar Județean Cluj lansează proiectul educațional "Dreptul meu la imagine”, născut din nevoia de a educa tânăra generație în direcția asumării și gestionării corecte a imaginii în societate.

Potrivit comunicatului Inspectoratului Judeţean Şcolar Cluj, proiectul educațional ,,Dreptul meu la imagine" pornește de la nevoia reală de abordare în școală a unor aspecte privind provocările lumii noi - direct legate de gestionarea imaginii - și asumă că acestea sunt provocări nu numai pentru elevi, dar și pentru profesori și părinți.

De aceea, valorificând interesul crescut al elevilor pentru imaginea proprie, proiectul vizează abordarea integrată, în contexte reale, a mai multor comportamente ce influențează imaginea tânărului, în defavoarea activităților tipice de prevenire ce izolează comportamentele indezirabile (anti-bullying, antiviolență, pentru prevenirea consumului de alcool).

Campania așază, astfel, totul sub o cupolă pozitivă - aceea a dreptului la imagine. Proiectul se bucură de colaborare interinstituțională și de girul public al actorului Dragoș Pop (Teatrul Național Cluj-Napoca), desemnat ambasadorul campaniei.

Instituții și organizații reunite pentru scop comun

Inițiativei ISJ Cluj de a gândi sistemic și concertat problema i s-au alăturat mai mulți reprezentanți ai instituțiilor și organizațiilor județene ce desfășoară de asemenea activități specifice de prevenire pentru tineri: Inspectoratul Judeţean de Poliţie Cluj, Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane - Centrul Regional Cluj-Napoca, Baroul Cluj, Fundaţia Părinţi Clujeni și Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională.

Portretul tânărului ,,Dreptul meu la imagine"

Proiectul își asumă ca obiectiv general crearea unui mediu educațional care să susţină dezvoltarea unui tip de tânăr conştient de sine, de propriul potenţial şi de propria valoare și în măsură să aleagă corect şi autentic imaginea pe care doreşte să o proiecteze asupra celorlalţi în contexte sociale variate.

De asemenea, se dorește un tânăr capabil de a-şi accepta necondiţionat imaginea personală şi de a-şi asuma vulnerabilităţile, apt de a comunica empatic cu ceilalţi, adaptat diverselor medii formale şi informale, utilizând tipare de comunicare şi extrapolându-le la situaţii noi și obligatoriu abilitat să identifice, cu instrumentele gândirii critice, un tip discriminatoriu de raportare la lume - care valorifică stereotipii şi judecăţi de valoare şi care poate conduce la intoleranţă.

Nu în ultimul rând, este vizată și componenta racordării la modelul social al societății, fiind vizat un tânăr demn şi ferm în a-şi ghida comportamentul în acord cu un sistem axiologic puternic şi corect raportat la normele etice valorizate de societatea al cărei membru este.

Activități de formare complexe pentru toți consilierii școlari, diriginții și coordonatorii de proiecte

În cadrul proiectului sunt prevăzute, așadar, în prima fază activități de sondare a cunoașterii pe subiect (prin chestionare și focus-grup-uri) și activități de sensibilizare a grupului țintă asupra importanței subiectului (întâlniri cu părinții, directorii, reprezentanții elevilor).

Partea centrală se bazează însă pe activități de formare complexe pentru toți consilierii școlari, diriginții și coordonatorii de proiecte și programe educative din școlile clujene.

Cursurile de formare vor fi realizate în lunile ianuarie- februarie 2018 de către consilierii Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională și de câte un reprezentent al partenerilor pe subiecte de interes, în baza unui pachet informativ realizat împreună cu specialiștii parteneri.

Reproducerea activităților la nivelul fiecărei unități

Odată formate, cadrele didactice vor fi sprijinite cu un pachet de documente și un ghid de activități, elaborate de echipa de proiect și vor proiecta și desfășura activități tematice pe tot parcursul anului școlar.

Sunt propuse activități de tipul vizionare de filme tematice și dezbatere pe marginea lor, cluburi de lectură bazate pe cărți din tematica programului, concursuri, exerciții de scriere asociativă liberă, simulare de procese pe spețe din tematica programului, dezbateri publice elevi - părinți - profesori.

Activități continue de extindere și consolidare proiect la nivel județean

Separat, la nivel județean, sub coordonarea directă a organizatorilor proiectului se organizează work-shop-uri tematice susținute de specialiști în domeniu destinate profesorilor și/sau părinților; concursuri județene în tematică, pe grupe de vârstă destinate elevilor (concurs de comics, concurs de postere de personal branding, concurs tip TEDx pentru liceeni) - acestea vor fi însoțite de activități de tip cursuri susținute de specialiști și menite să-i atragă pe elevi.

Promovare cu instrumente specifice tematicii și elevi vectori ai mesajului

Adaptat tematicii, proiectul operează cu mijloace de comunicare specifice tinerei generații și prevede comunicare prin intermediul unui site web, respectiv prin intermediul rețelelor de socializare. Mai mult, prin abordarea subiectului din unghiul comics-urilor și al evenimentelor de public speaking, proiectul urmărește ca, în final, să determine cât mai mulți elevi să devină ei înșiși, avizați fiind, vectori ai mesajului în social media.

Comenteaza