"Elevii învaţă lucruri inutile la gramatică"

Joi a început evaluarea naţională la clasa a VI-a, cu proba la limba şi literatura română, fără emoţii din partea elevilor. Cu toate astea, unii profesori sunt de părere că cei mici sunt prea încărcaţi la această materie, cu lucruri inutile.

Testele verifică unele competenţe de înţelegere a unui text şi capacitatea elevilor de a-şi exprima singuri opiniile şi de a aduce argumente. Cu toate astea, profesorii cred că elevii sunt prea încărcaţi cu informaţii care nu îşi au rostul, în special la gramatică.

"Dacă se va merge aşa şi la evaluarea la clasa VIII-a, atunci cred că ar trebui să se mai scoată din programa la limba română, la gramatică mai exact. Nu spun că este prea solicitant, şi bineînţeles că ea îţi dă posibilitatea să gâdeşti logic, să scrii corect, dar se intră mult prea în amănunt la unele capitole şi dacă nu se mai doreşte verificarea acestor cunoştinţe, nu ştiu de ce trebuie să îi mai încărcăm", a spus Adriana Iacob, profesoară de română.

Copiii au fost pregătiţi pentru aceste teste încă de când s-a aflat de ele şi nu au avut emoţii deoarece şi-au dat seama că testele nu sunt grele, subliniază profesorii.

"Noi le-am spus că oricând pot exista întrebări capcană şi să fie foarte atenţi să citească cerinţa de câteva ori şi să răspundă cât mai expresiv, având în vedere că e literatură şi cât mai corect. Eu zic că e binevenită introducerea acestor teste, pentru că îi mai responsabilizează pe copii din timp şi nu trebuie să le transmitem o emoţie exagerată şi teamă. O să se obişnuiască până în clasa VIII-a şi ne putem face o imagine asupra acestei generaţii", a adăugat profesoara.

Testele nu reprezintă o sursă de stres pentru elevi, recunosc şi psihologii: nu primesc note, ci li se atribuie nişte coduri care determină nivelul de competenţe la care se află un elev.

"Din punctul de vedere al activităţii elevilor, nu am observat deloc să fie stresaţi, unul din motive fiind faptul că se apropie vara şi deja simt spiritul vacanţei. În plus, având în vedere că nu sunt notaţi pentru aceste teste şi nu le pot pica, nu se creează acea presiune şi acea atmosferă tensionată ca la un examenul de clasa VIII-a", a spus Dacian Dolean, psiholog şcolar.

"A fost uşor că am tot făcut exerciţii şi înainte. Mâine (n.r. vineri) avem la mate şi după aia aştept să fiu în vacanţă", a spus o elevă de clasa a VI-a.

„O să am emoţii într-a VIII-a, când o să am examen pentru liceu. La ăsta nu am emoţii pentru că nu se dau note. Am învăţat dinainte oricum", a spus o altă elevă.

Acesta este primul an în care s-a introdus evaluarea naţională. Probele pentru clasa a II-a şi a IV-a constă în teste la limba română, limba maternă şi matematică, iar la clasa a VI-a se dau teste la limba română, limba maternă şi se încheie cu un test la matematică şi ştiinţe ale naturii.

Comenteaza