Matrix cu elevii: manuale digitale şi tablete la clasa I

Matrix cu elevii: manuale digitale şi tablete la clasa I
Manualele digitale vor intra în clase în 2014. Tot atunci, şcolarii din clasele I şi a II-a vor putea veni cu tabletele la ore. Părinţii clujeni susţin iniţiativa Ministerului Educaţiei, dar atrag atenţia asupra pericolelor la care sunt supuşi copiii.

Marea digitalizare începe din 2014 cu elevii din clasele I şi a II-a, potrivit unui proiect al Ministerului Educaţiei. Părinţii şi elevii clujeni susţin doar pe jumătate iniţiativa, în timp ce psihologii arată că utilizarea exclusivă a tabletelor poate împiedica dezvoltarea armonioasă a copiilor.

"Anul viitor, când vor intra primele manuale digitale în clase, toate clasele I şi a II-a vor avea la dispoziţie un videoproiector şi un calculator sau laptop şi un ecran. Digitalizăm întreaga clasă, adică toţi copii vor avea în clasă pe bancă tablete conectate la calculatorul profesorului", a arătat ministrul Educaţiei, Remus Pricopie.

Părinţii clujeni susţin pe jumătate proiectul şi arată că implementarea lui ar putea crea disparităţi între elevi. Mai mult decât atât, reprezentanţii părinţilor din România arată că în primul rând, ar trebui investiţi mai mulţi bani în condiţiile de învăţământ, în dotarea echilibrată a sălilor de clasă şi în manualele clasice.

"Demersul e unul foarte interesant ca abordare, însă cum se va face? Ia puţin din zona de copilărie, iar zona virtuală ia din socializarea celor mici. Ca principiu, informatizarea e ok, însă trebuie să avem în vedere disparitatea care se va crea în comunităţile de elevi. Vor fi unii părinţi care nu-şi vor permite. Sunt unele zone care au probleme în ceea ce priveşte accesul la educaţie. Cred că ar trebui să depăşim zona politică şi să intrăm în zona de soluţii. Tabletele sunt pentru zona de business sau pentru informaticieni, maxima tehnologizare a elevilor nu e necesară. Mai degrabă, as milita pentru formarea abilităţilor sociale", a explicat, pentru ZIUA de CLUJ, Preşedinta fundaţiei Părinţi din România, Cristina Grigore.

La rândul lor, elevii arată că iniţiativa ar putea avea efecte secundare asupra şcolarilor, în cazul în care unii părinţi nu şi-ar putea permite achiziţionarea unui astfel de gadget. "Noi susţinem dotarea tehnologică corespunzătoare, însă la clasele mici nu ar fi în regulă ca elevii să folosească tablete. Ar putea ca un elev să-şi permită să aibă o tabletă, iar altul nu, iar asta să creeze disparităţi. Apoi, e important de văzut dacă la toate materiile se va utilize sau doar la unele, pentru că e important să nu se piardă scrisul în clasele primare. Nu suntem pregătiţi să fim atât de tehnologizaţi din clasele primare", a arătat, pentru ZIUA de CLUJ, preşedinta Consiliului Naţional al Elevilor, Iulia Miron.

Pe de altă parte, psihologii atrag atenţia asupra faptului că demersul e unul interesant, însă ar trebui să funcţioneze complementar metodelor clasice de predare. "Tehnologia nu e bună sau rea în sine, depinde cum folosim. În clasă e foarte bună dacă o utilizezi deştept, însă ea nu trebuie să interfereze cu abiliăţile copilului de a scrie frumos şi caligrafic sau de a rezolva aritmetică de bază. Dacă interferează, ne-am prăbuşit ca generaţie, pentru că vom ajunge ca la o pană de curent să nu mai ştim extrage radical din 25. E o idee foarte bună să vină să completeze strategiile strandard, adică să învăţăm să scriem frumos, să cunoaştem gramatica şi aritmetica, dar dacă va dori să le înlocuiască o să fie îngrozitor", a conchis preşedintele Colegiului Psihologilor din România, Daniel David.

 

Comenteaza