Ancheta finalizată în cazul incidentului aviatic de pe Aerodromul din Cluj. O aeonavă a aterizat pe taluz

Ancheta finalizată în cazul incidentului aviatic de pe Aerodromul din Cluj. O aeonavă a aterizat pe taluz
Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a finalizat investigația în cazul accidentului produs în vara lui 2017 pe Aerodromul Traian Dârjan Cluj.

Conform raportului remis presei, cauza producerii incidentului aviatic a constat în "aterizarea aeronavei spre capătul terenului de zbor, având la bază aprecierea eronată a punctului de aterizare în raport cu lungimea disponibilă a pistei, pe fondul neinformării în prealabil asupra situației reale a acesteia". 

Amintim că, în data de 9 iunie 2017, în jurul orei 13.30, aeronava CESSNA 182P, înmatriculată F-BXZI, având la bord doar pilotul, a decolat de pe aerodromul Strejnic-Ploiești, într-un zbor privat, având ca destinație terenul de zbor Traian Dârjan din Cluj.

Un avion ULM abia aterizase pe același teren de zbor, iar pilotul acestuia a transmis informația că pista este operațională pe aproximativ 400 de metri, deoarece pe pistă se execută lucrări de amenajare. Informația a fost transmisă pe frecvența TWR Cluj, astfel încât a fost recepționată și confirmată și de către pilotul aeronavei F-BXZI. Ulterior, Cluj TWR a repetat informațiile primite, iar pilotul aeronavei F-BXZI a confirmat că a înțeles datele transmise și că va efectua un survol al terenului de zbor.

''După aceasta discuție, pilotul aeronavei F-BXZI nu a mai comunicat cu Cluj TWR, s-a axat și a aterizat pe direcția 08. După luarea contactului cu pista, aeronava a rulat 150 de metri, după care pilotul a început frânarea. Distanța rămasă după începerea frânării nu a mai asigurat oprirea aeronavei în limitele terenului de zbor, sărind peste taluzul din capătul pistei și peste drumul de acces, oprindu-se în taluzul opus. În urma impactului pilotul nu a suferit leziuni, iar aeronava a fost avariată astfel: jamba de bot ruptă, ambele pale ale elicei torsionate și capota motorului îndoită în partea inferioară", se mai aratră în raportul menţionat. 

În urma producerii acestui accident, comisia de investigație a emis următoarele recomandări privind siguranța aviației civile:

1. Se recomandă Autorității Aeronautice Civile Române ca în cadrul întâlnirilor pe teme de siguranță planificate cu agenții aeronautici civili care efectuează operațiuni de aviație generală, în conformitate cu Planul Național de Siguranță al aviației civile 2017-2021, să ia în considerare emiterea unei circulare și/sau desfășurarea unei campanii educaționale pentru a accentua importanța pregătirii zborurilor, în special în cazul în care urmează să fie folosit un aerodrom/teren de zbor care nu a mai fost utilizat.

2. Se recomandă Aeroclubului României să mențină actualizate toate informațiile aflate pe site-ul propriu, în special cele privind starea și disponibilitatea terenurilor de zbor/aerodromurilor aflate în administrare.

Comenteaza