API: Autostrăzile cu termen de finalizare în 2018, rămase fără finanţare

API: Autostrăzile cu termen de finalizare în 2018, rămase fără finanţare
Asociatia Pro Infrastructura avertizează că bugetul pentru anul 2018 al Ministerului Transporturilor conţine alocări insuficiente, în special pentru marile proiecte de autostrăzi aflate în construcţie şi care au termen de finalizare anul viitor: A3, Autostrada A1 Lugoj - Deva, Autostrada A10 Sebeș - Turda.

"Înainte să vă surprindem cu alocarea bugetară, vrem să vă reamintim că proiectele sus-menționate au termen oficial de deschidere 2018, dat atât de către CNAIR, cât și de miniștrii Cuc și Stroe. Desigur, sunt doar promisiuni ieftine și minciuni pentru creduli", spun reprezentanţii ONG-ului de infrastructură. 

Iată ce explicaţii dă API:

1. A3 București-Brașov. Împreună cu solicitările de plată înregistrate la CNAIR și încă neplătite, Aktor (între Șos. Petricani și DNCB) ar ajunge la finalul acestui an la 50% plăți și 70% procent fizic în teren. Astfel, pentru finalizarea lucrărilor în 2018, CNAIR va trebui să plătească restul de 50%, adică aproximativ 80 de milioane de lei. Din declarațiile publice ale MT și CNAIR, la anul vor începe în forță lucrările pentru contractul semnat recent din Autostrada Comarnic-Brașov, sectorul Râșnov-Cristian, deci și acolo avem nevoie de minim 20 de milioane de lei, pentru a atinge un avans de minim 15%. Astfel, în total, vom avea nevoie de aproximativ 100 de milioane de lei în 2018. Cât credeți că a bugetat guvernul PSD? 20 (douăzeci) de milioane de lei.

2. A10 Sebeș-Turda. Pe loturile 1 și 2, stadiul fizic și financiar se ridică la aproximativ 40%. Pentru un avans rezonabil de 30%, considerând că proiectele sunt deblocate și vor avansa rapid în anul 2018, ar fi nevoie de 200 de milioane de lei pentru fiecare lot, 400 de milioane în total. Pentru loturile 3 și 4, chiar dacă fizic sunt aproape finalizate, există restanțe financiare de aproximativ 200 de milioane de lei care vor fi plătite în anul 2018. Totalul necesar: 600 de milioane. Bugetat de guvern: 212 milioane de lei, adică aproximativ 35% din necesar.

3. A1 Lugoj-Deva. Pentru atingerea în anul 2018 a unui procent fizic și financiar de 100% pe loturile 3 și 4 ale acestei autostrăzi, CNAIR trebuie să facă plăți de aproximativ 180, respectiv 200 milioane lei pentru cele două tronsoane. În plus, mai sunt necesare plăți de 50 de milioane de lei și pentru ultimele lucrări executate de Salini pe lotul 2. Astfel, pentru o bună desfășurare a lucrărilor care să ducă la deschiderea traficului pe loturile 3 și 4, așa cum cei de la conducere au afirmat în nenumărate rânduri, ar fi necesari cam 430 de milioane de lei. Cât este prins în buget? 217 milioane de lei. Exemple ca acestea se găsesc la tot pasul în legea bugetului, dar am dorit să publicăm doar o mostră din dezastrul preconizat pentru anul 2018. Public, decidenții politici declară fălos că va curge lapte și miere în 2018, dar în realitate blochează cu bună știință aceste proiecte.

Proiectul de buget al Ministerului Transporturilor a primit aviz favorabil, marți, în ședința comisiilor reunite pentru transporturi, în forma transmisă de Guvern. Proiectul de act normativ a fost adoptat cu 11 voturi pentru, 9 împotrivă și o abținere.

Cele 187 de amendamente vor fi trimise în anexă la comisiile reunite pentru buget-finanțe, iar fiecare inițiator își va susține amendamentul, conform unei propuneri a președintelui Comisiei pentru transporturi și energie din Senat, Butunoi Ionel-Daniel Butunoi.

Potrivit secretarului de stat în Ministerul Transporturilor Maria Magdalena Grigore, bugetul general consolidat al MT pe anul 2018 este în sumă de 9,132 de miliarde de lei credite bugetare, iar 30,9 milioane de lei credite de angajament.

Bugetul de investiții al Ministerului Transporturilor pe anul 2018 este în sumă de 4,754 miliarde de lei și reprezintă 70% din bugetul general consolidat al MT, compus din: componenta locală aferentă proiectelor cu finanțare nerambursabilă pre-aderare (ISPA, Phare) - 341,062 milioane lei, cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă finanțate în cadrul acordurilor preluate de MFP ce se regăsesc în bugetul MT - 4,812 milioane lei, proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 - 4 miliarde de lei și obiective de investiții finanțate exclusiv de la bugetul de stat - 358,477 milioane de lei.

Oficialul MT a subliniat că, în anul 2018, eforturile se vor concentra asupra punerii în aplicare a priorităților stabilite în primul rând în Master Planul General de Transport și, în mod deosebit, prin asigurarea creșterii absorbției fondurilor europene nerambursabile pentru sectorul de transport și eficientizarea investițiilor în infrastructură.

"Pe componenta rutieră, alocația bugetară pe anul 2018 este cu 24% majorată față de prevederile bugetare ale anului 2017, în sumă de 2,732 miliarde lei. În anul 2018, conform contractelor de lucrări în derulare procedura de licitație sau aflate în execuție avem 646 de kilometri, din care autostrăzi cu finanțare de la bugetul statului 166 de km, autostrăzi cu finanțare din fonduri europene 480 de km. Pentru Variante de Ocolire avem alocația bugetară de 517,467 milioane lei, în care avem pentru anul 2018 planificați în execuție 323 de km și anume obiective de investiții cu finanțare de la bugetul statului un total de 20 de km, iar pentru obiectivele de investiții cu finanțare nerambursabilă un număr total de 226 de km. De asemenea, Variante de Ocolire în pregătire care vor fi promovate spre finanțare din fonduri europene însumând o lungime de circa 97 km", a spus reprezentantul MT.

Programul de modernizare și reabilitare de drumuri naționale are o alocație bugetară de 535,7782 milioane lei.

 

Comenteaza