Bicicleta, campioana eficienţei energetice

Bicicleta, campioana eficienţei energetice
5 martie este Ziua Mondială a Eficienţei Energetice, o temă-cheie pentru rezolvarea asigurării energiei necesare societăţii moderne. Cu acest prilej, Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) şi Federaţia Bicicliştilor din România (FBR) amintesc faptul că bicicleta e modul terestru de deplasare cel mai eficient energetic.

Directorul executiv al CCN, Radu Mititean, susţine că tema eficienţei cu care este utilizată energia apare tot mai mult în dezbaterea politică şi academică, în preocupările din economie şi societate, dar este prea mult axată pe chestiuni industriale şi tehnologice şi pe eficienţa energetică a clădirilor, motoarelor sau proceselor, neglijând un domeniu esenţial pentru eficienţa energetică - cel al mobilităţii, al transporturilor, unde există un imens potenţial de îmbunătăţire a situaţiei prin promovarea formelor de deplasare cu consum de energie cât mai redus. Bicicleta este cel mai eficient mod de transport terestru din punct de vedere energetic, depăşind mersul pe jos, trenul şi toate categoriile de autovehicule, motiv suplimentar pentru care ar merită promovată în special ca mijloc cotidian de transport în mediul urban. Studiile de specialitate arată că deplasarea cu bicicleta, la o viteză obişnuită de 15-20 km /h se face cu o eficienţă energetică de două-trei ori mai mare faţă de mersul pe jos, de patru-cinci ori mai mare decât deplasarea cu mopedul sau trenul, de şase-opt ori mai mare decât deplasarea cu automobilul dacă sunt mai mulţi pasageri, şi de circa nouă-zece ori mai mare decât prin înot sau călare pe cal.

Dacă într-un automobil este o singură persoană, eficienţa energetică a deplasării este de zeci de ori mai redusă decât dacă deplasarea s-ar face pe bicicletă, cifrele exacte depinzând şi de viteza maşinii, eficienţa scăzând la viteze mari din cauza creşterii exponenţiale a frecării cu aerul. Eficienţa motorului unui autoturism actual este de circa 25%, la acelaşi nivel cu cea a corpului uman în ce priveşte transformarea, prin "ardere" a combustibilului (alimentelor, în cazul omului) în energie mecanică. Eficienţa de transmitere a forţei de la picioarele omului, prin pedalare, la roată motrice, se apropie la o bicicletă bine întreţinută de 100%, iar din punctul de vedere al transportului de greutăţi bicicleta are cel mai bun raport din toate vehiculele, putând transporta normal mase de peste 10 ori faţă de cea proprie, raport care la autovehicule este cu inferior, explicând şi eficienţa mai redusă.

Asigurarea necesarului de energie pentru civilizaţia umană se poate face prin reducerea nevoilor de energie inclusiv prin creşterea eficienţei energetice, o alternativă mult mai ecologică şi economică faţă de continuarea creşterii şi a consumului de energie, făcut cu distrugerea mediului natural prin exploatarea resurselor neregenerabile cum sunt cărbunele, gazul metan, petrolul şi uraniul, dar şi prin producerea de energie doar aparent verde cum sunt "pădurile" de eoliene şi sutele de microhidrocentrale ce sunt pe cale să distrugă peisajul, biodiversitatea şi ecosistemele râurilor României. În cadrul promovării eficienţei energetice, domeniul transporturilor ar trebui să beneficieze de atenţie sporită, inclusiv prin reducerea transporturilor motorizate rutiere şi prin promovarea celor cu eficienţă energetică înaltă, ce pe plan interurban şi internaţional trebuie să însemne în special promovarea transportului feroviar, iar pe plan urban şi periurban, promovarea transportului public şi a bicicletei.

Comenteaza