Două stadioane SPECTACULOASE prind viaţă datorită proiectanţilor şi constructorilor de la Cluj Arena

Două stadioane SPECTACULOASE prind viaţă datorită proiectanţilor şi constructorilor de la Cluj Arena
Modelul clujean de construire a infrastructurii sportive, care a transformat municipiul de pe Someș în capitala sportului românesc, a fost preluat dincolo de Carpați și de alte autorități locale.

Municipiile Craiova şi Târgu Jiu s-au pus pe construit stadioane. Ca să le reușească proiectul de a avea arene moderne la prețuri rezonabile, au contractat, prin licitație publică, firme clujene de construcții și proiectare. Așa se face că același consorțiu de firme care a ridicat „Cluj Arena", construiește acum stadioane moderne în cele două oraşe din Oltenia, anunţă blogul novacescu.ro. Este vorba despre asocierea dintre constructorul ACI Cluj S.A., proiectantul Dico&Țigănaș din Cluj Napoca și firma ConA din Sibiu. Clujenii, alături de sibieni, au reușit să coaguleze o echipă performantă pentru "design and build", formată din arhitecți, ingineri si antreprenori.

Președintele Ordinului Arhitecților din România, Șerban Țigănaș, arată că „experiența dobândită la Cluj cu cele doua lucrări, mai întâi tribuna nouă a stadionului CFR si mai apoi Cluj Arena, ne-a permis sa acumulăm o știința necesară conceperii unor construcții foarte pretențioase, precum stadioanele. Arenele sunt atât robuste, cât si delicate, având nevoie de multă experiență, alături de inovație, pentru a ține costurile sub control şi a oferi un echilibru perfect între confort şi atractivitate. La Târgu Jiu, noul stadion pentru Pandurii va fi o placă turnantă între oraș si parc, iar la Craiova, noul „Ion Oblemenco" va relansa pasiunile alb-albaștrilor și amintirile încă vii ale vremurilor bune".

La Craiova, structura pământului și pânza de apă freatică i-au obligat pe constructori să ducă fundaţiile până la 20 metri în adâncime. În același timp, suprastructura metalică a stadionului (acoperișul) impune o consolă, care se află la aproximativ 50 de metri deasupra suprafeţei de joc. Arhitectura acestui stadion este de excepţie, fiind o creație a clujeanului Șerban Țigănaș, fiind inspirată din „Oul" lui Brâncuși. Arena sportivă va avea o capacitate de 30.960 locuri și va costa peste 158,7 milioane de lei + TVA. Semnificativ este faptul că studiul de fezabilitate comandat de Primăria Craiova stipula că prețul de cost al acestui stadion urma să fie de peste 100 de milioane de euro. Și în această chestiune esențială s-a remarcat modelul clujean de evaluare și de construire, la prețuri corecte. Stadionul din Craiova va avea şase etaje, heliport, tribune acoperite, restaurante, un minihotel cu 40 de camere pentru sportivi şi spaţii comerciale şi de antrenament, precum și o parcare supraterană cu 414 locuri. Spectatorii din tribune vor fi protejați de intemperii printr-un sistem complex de acoperire, cu o structură metalică cu suprafețe fixe opace și transparente. Intrarea în stadion se va face printr-o piaţetă, iar stadionul va fi înconjurat de un inel de circulație pentru pietoni, care oferă o priveliște plăcută zonei. Un amănunt aparte - amuzant - care a trebuit rezolvat de arhitecții clujeni, la cererea înfocaților suporteri olteni, a fost să modifice proiectul și să fie amplasate scaune demontabile în zona peluzei, pentru ca ei sa poată sări în timpul meciului.

Noul stadion din Târgu Jiu va avea o capacitate de aproximativ 12.400 de locuri, toate acoperite, iar valoarea investiţiei este de 21,8 milioane de euro. Noua arenă va avea şi pistă de atletism, dar nu este prevăzută şi cu peluze. La cele două capete ale stadionului vor fi ridicate un hotel cu 38 de camere şi două apartamente şi un corp administrativ în care se vor regăsi birouri, săli de conferinţe şi protocol, cantină, săli de forţă şi de antrenamente.

Ioan Așchilean, președintele Consiliului de Administrație al ACI Cluj S.A., susține că „stadionul de la Craiova este mai dificil de executat decât Cluj Arena din cauza condițiilor de teren, dar mai ales din cauza structurii metalice complexe, necesare pentru executarea acoperișului. Cu toate acestea, atât proiectanții, cât și inginerii clujeni au găsit cele mai bune soluții tehnice pentru realizarea acestei lucrări complexe". Președintele ConA Sibiu, Mircea Bulboacă, a subliniat că în România, dar și în Europa, sunt puţine companii și asocieri care pot să facă asemenea lucrări în sistem "design and build".

Ambele stadioane, gândite să poată găzdui meciuri internaţionale, au început să fie construite în a doua parte a anului 2015 și au ca termen contractual de finalizare primul trimestru al anului 2017.

 

Comenteaza