Finanţele, executate silit de un clujean pentru taxa de poluare

Finanţele, executate silit de un clujean pentru taxa de poluare
Clujeanul Alin Dragoste a executat silit Direcţia Generală a Finanţelor Publice pentru a-şi recupera taxa de poluare, de peste 6.500 de lei. Deşi avea o sentinţă definitivă, banii nu i-au fost returnaţi.

Între miile de clujeni care au dat statul în judecată pentru recuperarea taxei de poluare se află şi tânărul Alin Dragoste, din Turda. În 5 octombrie 2011, Alin Dragoste a câştigat definitiv procesul cu Administraţia Financiară a Municipiului Turda, care era obligată să-i restituie suma de 6.579 de lei, plătită ca taxă de poluare atunci când şi-a înmatriculat un autoturism second-hand, adus din străinătate.

"M-am dus cu sentinţa la Finanţe şi mi s-a spus că trebuie să fac o cerere. Am depus cererea respectivă, apoi mi-au cerut tot felul de ştampile şi alte cereri, m-au purtat de la un ghişeu la altul, până când m-am săturat. Am vorbit cu avocata mea, care m-a îndrumat spre un executor judecătoresc şi totul s-a rezolvat în două-trei săptămâni. Mi-am recuperat banii după ce am executat silit Finanţele", a povestit tânărul de 21 de ani, pentru ZIUA de CLUJ. Judecătoria Turda i-a admis lui Alin Dragoste, în 2 decembrie 2011, cererea de executare silită a Administraţiei Financiare, însă reprezentanţii statului au făcut recurs, care a fost respins, în 21 februarie 2012. Astfel, Fiscul, care e, de regulă, în situaţia de a-i executa silit pe alţii, a ajuns din "vânător" "vânat".

Această taxă este încasată în continuare de Ministerul Finanţelor, în ciuda faptului că actul normativ în baza căruia percepe sumele respective a fost declarat incompatibil cu legislaţia europeană. "Cred că statul şi-a făcut nişte calcule şi a conchis că e mai bine să nu restituie taxa, chiar dacă este obligat la finalul proceselor să plătească cheltuieli, pentru că sunt, în continuare, foarte multe persoane care acceptă că au dat banii şi nu mai promovează acţiuni în instanţă", a explicat avocata Oriana Cristea Lubinschi, cea care l-a reprezentat şi pe Alin Dragoste în procesul cu Administraţia Financiară a Municipiului Turda.

Astfel, se perpetuă şirul de procese în care cetăţenii dau Ministerul Finanţelor în judecată pentru returnarea taxei pe care sunt obligaţi să o plătească dacă vor să-şi înmatriculeze maşinile la mâna a doua aduse din străinătate. Potrivit reprezentanţilor Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Cluj, anul trecut au fost înregistrate pe raza municipiului Cluj-Napoca, 171 de cereri de restituire a taxei de poluare, iar în acest an numărul lor a crescut la 1.320. Mulţi clujeni au renunţat să se mai adreseze DGFP şi deschid acţiuni în instanţă fără a mai îndeplini această formalitate, care, din punct de vedere al legii, nu mai este necesară.

La Curtea de Apel Cluj, doar în acest an, până în 3 aprilie, au fost înregistrate 3.469 de cauze având ca obiect "anulare act de control taxe şi impozite", cu obiect secundar "restituire taxă de primă înmatriculare" şi "obligarea la înmatricularea autovehiculelor fără plata taxei de poluare". Alte 5.201 dosare au fost judecate în 2011, potrivit reprezentanţilor Curţii de Apel Cluj. Alte mii de dosare se judecă la Tribunalul Cluj, prima instanţă pentru acest tip de procese. "Sunt foarte multe procese având ca obiect restituirea taxei de poluare. Cererile sunt admise, pentru că Ordonanţa nr. 50/2008 este neconformă cu articolul 110 al Tratatului de Funcţionare a Uniunii Europene", a arătat judecătorul Petru Urs, de la Tribunalul Cluj. Fiecare dintre cele 30 de complete ale tribunalului are o şedinţă sau două pe lună pentru a judeca procesele intentate de clujeni împotriva statului. Aceste cauze au ajuns să fie la fel de multe sau chiar mai multe decât litigiile obişnuite de contencios administrativ.

Pe lângă faptul că judecătorii au fost nevoiţi să facă şedinţe speciale pentru judecarea miilor de cauze, iar oamenii sunt purtaţi pe holurile instanţelor, statul este marele perdant al acestei situaţii, fiind obligat la cheltuieli de judecată, stabilite între 500 şi 1.000 de lei pe dosar, în cazul în care se ajunge şi la recurs. Cu toate acestea, statul continuă această luptă absurdă şi păguboasă.

Istoria unui eşec: taxa de poluare

Dorinţa guvernului de a colecta cât mai mulţi bani de la populaţie a avut un efect de bumerang în cazul taxei de poluare. După ce Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a hotărât în aprilie 2011 că Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule este neconformă cu dreptul UE, şi instanţele româneşti au început să oblige statul la restituirea banilor către cumpărătorii de maşini de ocazie, importate. În noiembrie 2011, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a stabilit o practică unitară a instanţelor pentru aceste cereri, în urma unui recurs în interesul legii, formulat de procurorul general Codruţa Kövesi, Colegiul de conducere al Curţii de Apel Cluj şi Colegiul de conducere al Curţii de Apel Iaşi. Instanţa supremă a decis uniformizarea practicii judecătoreşti în ceea ce priveşte procesele privind taxa auto de poluare, astfel că acţiunile de obligare a statului la înmatricularea maşinilor second fără plata taxei şi acţiunile pentru restituirea taxei de poluare achitate la înmatriculare pot fi admise fără a exista o contestaţie prealabilă la Finanţe.

 

 

Comenteaza