Harta autostrăzilor din România. Care este stadiul şantierelor din Cluj

Harta autostrăzilor din România. Care este stadiul şantierelor din Cluj
A fost lansată o hartă interactivă cu toate proiectele majore de infrastructură rutieră și feroviară din România. Iniţiativa aparţine Asociației Pro Infrastructură.

"Harta este bazată pe trasee OpenStreetMap și este actualizată foarte des folosind informațiile primite de la sursele noastre, dar și prin contribuțiile membrilor comunității PeUndeMerg.ro, prezentând detalii importante despre fiecare proiect major. Pe hartă puteți vedea, în amănunt, traseele autostrăzilor și centurilor rutiere, dar și segmentele de căi ferate aflate acum în diverse stadii de implementare.

Puteți întelege mai bine care proiecte sunt blocate, care nu au autorizație de construire sau acord de mediu emis ori proiect tehnic aprobat. Puteți chiar voi contribui! Dacă aveți informații noi, dacă găsiți erori sau pur și simplu aveți orice fel de întrebări, dați-ne de știre", scriu reprezentanţii organizaţiei. 

Harta este disponibilă AICI. 


Noutăţi despre autostrăzile Clujului

Autostrada Suplacu de Barcău - Borş trebuie să fie gata în doi ani

Documentația pentru proiectarea și execuția celor 60 km ai tronsonului Suplacu de Barcău - Borș a fost transmisă spre Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), în vederea publicării.

Proiectul este format din trei loturi: Suplacu de Barcău - Chiribiș (26 km), Chiribiș - Biharia (29 de km) și Biharia - Borș (5 km). Cu o valoare însumată de 215 milioane de euro, fără taxa pe valoarea adăugată, contractul urmează să prevadă o perioadă de proiectare de şase luni și o perioadă de 18 de luni pentru construcție.

Perioada de garanție a lucrărilor, prevăzută în documentație, este cuprinsă între 5 și 10 ani, în funcție de opțiunea ofertanților. Pentru acest proiect, prevăzut în Master Planul General de Transport, ofertele trebuie depuse într-un interval de trei luni din momentul publicării.

"Contractul pentru segmentul Suplacu de Barcău- Borș va conține o serie de condiții stricte printre care eliminarea posibilității judecării litigiilor la Curtea de Arbitraj de la Paris, eliberarea autorizației de construcție doar după avizarea proiectului tehnic, precum și stabilirea clară a nivelului sancțiunilor aplicate antreprenorului, în cazul în care acesta nu respectă termenele și calitatea lucrărilor", conform conducerii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Constructorul care a lucrat pe tronsonul Suplacu de Barcău - Borş după ce Bechtel a abandonat şantierul a pierdut şi el contractul, dar şi banii încasaţi ca avans. Ministrul Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc, a anunţat că toți banii încasați de asocierea Corsan - Corvian Construccion - Consinit - Road Consulting & Design Solution - Via Design au fost recuperați de la UniCredit Bank, în baza scrisorii de garanție depuse de constructor. 

În 3 ianuarie, UniCredit a virat în contul CNAIR 60 de milioane de lei, iar în 21 martie, încă 2,3 milioane, penalități de întârziere, aferente "avansului acordat și nejustificat". Lucrările pentru construcția acestui tronson au fost realizate, în proporție de peste 50%, de Bechtel. Şantierul a fost abandonat după ce, în 2013, Ministerul Transporturilor a reziliat contractul cu americanii. După ce lucrările s-au degradat în fiecare an, asocierea firmelor spaniole şi româneşti a câștigat contractul pentru finalizarea tronsonului.

Segmentul Suplacu de Barcău - Borș face parte din Autostrada Transilvania și urmează să asigure legătura dintre Vestul României și Ungaria, prin Vama Borș. Este al patrulea contract de lucrări în cadrul Autostrăzii Transilvania pe care Ministerul Transporturilor îl reziliază în ultimii patru ani.

Acestea au fost Brașov - Borș, constructor Bechtel, (2013), Târgu-Mureș - Ungheni, constructori Lemacons, Vega & Arcada (2016), Suplacu de Barcău - Borș, constructor Corsan & Consinit (2016), Nădășelu - Mihăiești, constructori ICM SpA, Viaponte (2017).

Proiectul autostrăzii Braşov - Borş a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit multe modificări, fiind reziliat în 2013. Pentru 12,5% din autostradă statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro.

Ulterior s-au dat noi termene de finalizare, ultimul estimat fiind 2020. Din șoseaua Brașov - Borș, de 433 km, sunt finalizați 52 km, pe tronsonul Câmpia Turzii - Gilău, construit de Bechtel. În prezent se află în lucru sau în pregătire tronsoanele Gilău - Nădăşelu, Târgu-Mureş - Ogra - Câmpia Turzii, Suplacu de Barcău - Borş.

De la Cluj-Napoca la Aiud pe autostradă, din toamnă

Lucrările pe loturile 3 și 4 ale Autostrăzii Sebeș-Turda sunt în grafic și vor fi date în folosință la finele acestui an, conform ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc. 

"Mă bucur că lucrările pe loturile 3 și 4 ale autostrăzii sunt în grafic, iar constructorii ne-au asigurat că vor fi date în folosință la finele acestui an. Autostrada Sebeș - Turda se regăsește în programul de guvernare PSD și este vitală pentru asigurarea legăturii dintre Coridorul IV Pan-European și Autostrada Transilvania", a mai spus Cuc.

Proiectul "Construirea autostrăzii Sebeș - Turda" presupune execuția a 70 km de autostradă, asigurând o legătură directă și rapidă între A1 - Sibiu - Sebeș - Orăștie - Deva - Timișoara - Arad - Nădlac, parte din Coridorul IV Pan-European, și A3 - Brașov - Făgăraș - Târgu Mureș - Turda - Cluj Napoca - Oradea - Borș, numită și Autostrada Transilvania.

Autostrada Sebeș - Turda: 70 km

Lot 1 - 17,0 km - de la intrarea pe autostradă în Sebeş până la Pârâul Iovului
Constructori: asocierea Impresa Pizzarotti - Pomponio
Cost: 541 mil. lei, fără TVA

Lot 2 - 24,3 km - de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud
Constructori: asocierea Aktor - Euroconstruct Trading
Cost: 549 mil. lei, fără TVA.

Lot 3 - 12,5 km - de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea
Constructori: asocierea Tirrena Scavi - Societa Italiana per Condotte d'Acqua
Cost: 420 mil. lei, fără TVA

Lot 4 - 16,3 km - de la nodul Decea până în Turda
Constructori: asocierea Porr Construct - Porr Bau
Cost: 470 mil. lei, fără TVA

Amintim că iniţial toate loturile de la A10 au avut ca termen de dare în folosinţă sfârşitul lui 2016, însă s-au produs întârzieri importante din cauza lipsei avizelor obligatorii pentru construire.

România are 733 km de autostradă, iar fostul ministru al Transporturilor, Sorin Buşe, a declarat, în decembrie 2016, că România va avea mai mult de 1.000 km în 2018. În plus, Buşe a estimat că numărul de kilometri de autostradă deschişi circulaţiei în 2017 va fi de cel mult 150.

Comenteaza