Monopost de Formula 1 creat la Cluj. Unul dintre potenţialii beneficiari: Volkswagen

Monopost de Formula 1 creat la Cluj. Unul dintre potenţialii beneficiari: Volkswagen
Cercetătorii de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca au creat, pentru prima dată, o maşină de Formula 1 în laboratoarele instituţiei. Maşina ar putea fi utilizată de concernul german Volkswagen, care se pregăteşte să intre în Marele Circ.

Un grup de 6 studenţi şi cercetători de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) au realizat, în premieră, caroseria unei maşini de Formula 1. Monopostul, prototip, ar putea să intre în Marele Circ odată cu Volkswagen. Producătorul german a admis în mai 2012 că flirtează cu Formula 1, dar că nu are un producător de caroserie ori de motor, pentru un monopost din această competiţie. Volkswagen ar putea intra în Formula 1 din 2015.

"Specialistul nostru în materiale compozite pe bază de fibră de carbon a adus proiectul. Noutatea absolută în catedra TCM a UTCN e că nu numai s-au fabricat, dar s-a şi asamblat complet caroseria unei maşini de Formula 1. Maşina pleacă pe roţi din catedra TCM", a explicat, pentru ZIUA de CLUJ, Nicolae Bâlc, profesor de ingineria fabricaţiei şi tehnologii neconvenţionale de fabricaţie inovativă la UTCN.

Potrivit experţilor, la asamblarea maşinii s-a lucrat fără întrerupere în ultimele 6 luni. Monopostul este realizat din fibră de carbon, după cum explică şeful lucrărilor, Paul Bere. "Maşina de Formula 1 a fost construită din luna noiembrie. Partea din faţă, botul şi monocock-ul e din fibră de carbon; structura de sandwich în care înăuntru e înglobat un fagure de aluminiu", a explicat, aşezat confortabil pe cauciucurile Pirelli, Paul Bere, cercetător la UTCN şi omul care a pus pe roţi prototipul unei maşini de Formula 1, la Cluj-Napoca.

Conform surselor ZIUA de CLUJ, maşina din laboratoarele UTCN ar putea intra în padock-ul Volkswagen de pe Marele Circ. Concernul german se pregăteşte să intre în Formula 1 în 2015, după ce a optat pentru Le Mans în 1999. Marca germană Audi, deţinută în procent de 94% de Volkswagen, a preferat atunci să se canalizeze înspre Le Mans, pentru că Formula 1 nu avea nicio relevanţă pentru clienţi, după cum a explicat într-un interviu acordat blogului Formula 1, Dr. Wolfgang Ulrich, şeful Audi Motorsports.

Între timp, lucrurile s-au schimbat, iar Volkswagen urmează să intre în competiţiile de Formula 1. Potrivit autosport.com, producătorul german a dezvăluit, în primăvara anului trecut că are în vedere intrarea pe circuitul Formulei 1 după 2014, dar că nu are un producător al caroseriei ori al motorului.

"Este o firmă care are maşini în Formula 2 şi 3, dar care face maşini şi pentru Formula 1. Până la urmă depinde şi de infuzia de capital. Maşina va intra la teste şi dacă le va trece, va ajunge pe circuit", a dezvăluit Bere, pentru ZIUA de CLUJ.

Cu o experienţă de peste 10 ani în Formula 1, cercetătorul de la UTCN recunoaşte că nu piloţii sunt cei care fac diferenţa în Marele Circ, ci maşinile. Ştie asta de la Lewis Hamilton, pe care l-a văzut în adolescenţă, la Le Mans, în timpul uneia dintre specializările de la Audi. "L-am văzut la Le Mans în adolescenţă şi de atunci se ştia că va fi un mare pilot", îşi aminteşte Bere, care rememorează, pe scurt, principalii paşi care l-au ascuns în spatele eleronului bolidului negru, în valoare de câteva milioane de euro.

"Am avut mai multe stagii de cercetare la Audi, atât cu programul de doctorat cât şi cu cel de post-doc", aminteşte, în treacăt, după care se întoarce la ce se pricepe cel mai bine. "Am inovat la elementele aerodinamice, la eleron şi în părţile laterale. Monocock-ul ne-a fost impus de firma parteneră, din Germania", continuă.

Monopostul are o greutate de 250 de kilograme. Motorul şi restul elementelor vor fi montate în Germania, unde, potrivit cercetătorilor, maşina va fi înfoliată. "Maşina urmează să fie testată pentru a putea fi adusă la greutatea care e impusă de regulamentul FIA. Suprafaţa portantă e destul de mare şi din spate şi maşina ar putea decola. Este practic ca un avion şi poate decola la 200 de kilometri pe oră, dacă elementele aerodinamice nu sunt montate corespunzător", a explicat Bere.

La rândul său, profesorul Bâlc susţine că reuşita Catedrei TCM - fabricarea unei maşini de Formula 1 le demonstrează tuturor că specialiştii de la UTCN pot pune Cluj-Napoca pe harta celor mai importanţi producătorilor de maşini din Europa Centrală şi de Est. "Majoritatea pieselor au fost realizate la UTCN. Am lucrat fără matriţe. Am realizat o sintetizare selectivă cu laser. Am adus noutăţi şi elemente unice în sfera echipamentelor prototipurilor pentru Europa Centrală şi de Est", a punctat Bâlc, la finalul prezentării maşinii.

 

Etichete
Comenteaza