Nobel 2016: Premiul pentru fiziologie şi medicină a fost câştigat de un cercetător japonez

Biologul Yoshinori Ohsumi a câştigat premiul pentru descoperiri privind mecanismele de autofagie, procesul de consumare a propriilor componente celulare de către un organism.

Yoshinori Ohsumi (născut pe 9 februarie 1945) este un biolog japonez specializat în autofagie. Este profesor la Centrul de Cercetare Frontier din cadrul Institutului Tehnologic din Tokyo. În 2012 a primit Premiul de la Kyoto pentru Basic Science.

Autofagia este, în mod esenţial, programul de reciclare internă a corpului - celule neviabile sunt identificate, iar părţi folositoare sunt descompuse pentru a genera energie sau pentru a crea noi celule. Este un proces crucial în prevenţia dezvoltării cancerului şi, menţinând un metabolism sănătos, ajută la protejarea de boli precum diabetul.

Perturbările din procesul autofagiei au fost legate de boala Parkinson, diabetuld e tip 2, cancer şi alte afecţiuni care apar odată cu îmbătrânirea. Mutaţiile produse în genele autofage pot cauza boli genetice. Cercetări intense au loc în prezent pentru a dezvolta medicamente care să declanşeze procesul autofagiei în diferite boli.

Valoarea premiului câştigat de Yoshinori Ohsumi este de 8 milioane de coroane suedeze (718.000 de lire).

În următoarele zile vor fi anunţaţi câştigătorii premiilor Nobel pentru fizică (4 octombrie), chimie (5 octombrie) şi pace (7 octombrie), iar cel pentru economie va fi anunţat, luni, 10 octombrie.