O hotărâre de Guvern absurdă ţine închisă autostrada Sebeş - Turda

O hotărâre de Guvern absurdă ţine închisă autostrada Sebeş - Turda
| Foto: Arhiva

Deputatul USR Cătălin Drulă, membru în Comisia de transporturi şi infrastructură, a trimis o scrisoare deschisă către Guvern prin care solicită deschiderea autostrăzii Sebeş - Turda.

Aproape 30 km de autostradă, între Sebeş şi Turda, sunt gata de folosire, dar stau închişi din cauza unei hotărâri de guvern absurde adoptată anul trecut. Rezolvarea situaţiei este la îndemâna guvernului care însă nu face nimic pentru a repune lucrurile în normalitate.

Printr-o hotărâre de guvern adoptată în mai 2017 a fost modificat regulamentul privind recepţia construcţiilor care nu mai permite folosirea unei clădiri sau deschiderea unei autostrăzi, în condiţii legale, dacă există orice fel de defecte, fie ele absolut minore, sau dacă există mici lucrări care rămân de efectuat.

Astfel, deşi lucrările de asfaltare, marcare şi instalare de indicatoare sunt finalizate pentru loturile 3 şi 4 ale Autostrăzii Sebeş - Turda, cei 28 km nu se pot deschide pentru că nu este încă trasă apa la toalete (se realizează în prezent o aducţiune de apă de la câţiva km distanţă care va fi gata în iunie).

Deputatul USR susţine că, dacă există voinţă politică, la prima şedinţă de guvern se poate schimba regulamentul, mai ales că proiectul de modificare este deja elaborat.

Vă redăm integral scrisoarea deschisă:

Domnule Lucian Şova,
mă adresez dvs. pentru că ministerul pe care-l conduceţi se ocupă de autostrăzile României,

Doamnă Viorica Dăncilă,
mă adresez dvs. pentru că de Guvern ţine legislaţia privind recepţia construcţiilor,

Domnule Liviu Dragnea,
mă adresez dvs. pentru că păreţi singurul şef real al acestei guvernări,

Douăzeci şi opt de kilometri de autostradă, între Sebeş şi Turda, sunt gata de folosire, dar stau închişi din cauza unei hotărâri de guvern absurde adoptate în mai 2017. Rezolvarea situaţiei este la îndemâna Guvernului care însă nu face nimic pentru a repune lucrurile în normalitate.

Este vorba de noul Regulament privind recepţia construcţiilor adoptat de Guvern în mai 2017 la iniţiativa Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. Vă reamintesc că vechiul regulament era în vigoare din 1994 şi nu a creat mari probleme în utilizare, dar, cum e tipic la noi, a fost schimbat pe principiul "de ce să nu stricăm ceva ce funcţionează rezonabil".

Printre prevederile nocive introduse de noul regulament este şi aceea că nu mai permite efectuarea recepţiei lucrărilor cu specificarea într-o anexă a unei liste de observaţii privind defecte şi lipsuri minore care nu afectează siguranţa şi utilizarea construcţiei. Pe cale de consecinţă, construcţia respectivă, fie că e o clădire sau o autostradă, nu poate fi utilizată legal în condiţiile în care există orice fel de defecte, fie ele absolut minore, sau dacă există mici lucrări care rămân de efectuat.

Să luăm exemplul unei case la care constructorul a finalizat toate lucrările, dar nu a montat un element decorativ pentru faţadă (spre exemplu, pentru că e o problemă de stoc la producător) care era prevăzut în proiectul tehnic. Pe vechiul regulament s-ar fi putut face recepţia cu observaţia în anexă că "se va monta elementul decorativ în termen de 90 de zile" şi proprietarul s-ar fi putut muta în noua sa casă. Pe noul regulament ar fi ilegal să se mute în casă, prin urmare proprietarul va sta să aştepte câteva luni până se montează ultimul şurub. Absurd!

Am cerut Departamentului pentru studii parlamentare al Camerei Deputaţilor să efectueze un studiu comparativ cu alte ţări din UE privind recepţia lucrărilor. Concluzia este că în toate aceste ţările există conceptul de "substantial completion", adică un stadiu al lucrărilor care permite utilizarea în siguranţă a construcţiei conform destinaţiei sale, fiind îndeplinite cerinţele fundamentale. La acest stadiu, construcţia poate fi preluată/utilizată de investitor/proprietar urmând ca eventuale lucrări şi remedieri minore să se efectueze ulterior.

Hotărârea de guvern data anul trecut pentru modificarea Regulamentului privind recepţia este un exemplu de prevedere legislativă introdusă la presiunea unor funcţionari care n-au nicio legătură cu realitatea şantierelor. Din păcate, consecinţele sunt deosebit de grave - de la forţarea practic a cetăţenilor care-şi construiesc o casă să încalce legea şi până la blocarea marilor proiecte de infrastructură rutieră sau feroviară.

Este cazul loturilor 3 şi 4 ale autostrăzii Sebeş-Turda unde tot ce ţine de calea de rulare, asfalt, marcaje, indicatoare este finalizat. Sunt 28 km pe care se aşteaptă doar traficul, dar nu se pot deschide pentru că nu este încă trasă apa la toalete (se realizează în prezent o aducţiune de apă de la câţiva km distanţă care va fi gata în iunie), aşa că autostrada stă închisă în timp ce pe drumul naţional paralel (DN1) au periodic loc accidente cu victime.

Şi totuşi a existat o tentativa de a repara problema introdusă. În luna decembrie 2017 pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pusă în consultare publică o propunere de hotărâre de guvern care corecta aceste prevederi aberante. Din motive necunoscute, acest proiect de H.G. a dispărut din secţiunea de consultare publică şi nimic nu s-a mai auzit de el ulterior.

Dle. Dragnea, e o situaţie simptomatică pentru funcţionarea guvernelor PSD-ALDE în aceste ultime 15 luni - datul cu stângul în dreptul şi blocajele reciproce dintre ministere pe care nu le tranşează nimeni. Iar în acest timp, stă abandonată infrastructură construită pe sute de milioane de lei care e gata de a fi folosită.

Înţelegem că săptămâna trecută chiar dl. Şova a parcurs acest sector de autostradă personal putându-se convinge că este perfect utilizabil. Dl. Şova a declarat ulterior că "am trecut dintr-o extremă în altă", că nu este "o situaţie constructivă" şi că situaţia va fi rezolvată "până în luna mai" printr-o modificare a Regulamentului.

Dl. Şova ne cere să mai aşteptăm 2 luni cu autostrada închisă pentru ca guvernul să rezolve o problemă pe care tot guvernul a creat-o. Este complet inacceptabil! La prima şedinţă de guvern se pot adopta modificările necesare dacă există voinţă politică, mai ales că proiectul de modificare este deja elaborat.

Nu putem ţine o autostradă perfect funcţională închisă pentru că nu reuşiţi să coordonaţi ministerele şi să reparaţi problema creată tot de dvs. anul trecut.

Doamnă Dăncilă, domnule Dragnea, toate au o limită! Asumaţi-vă guvernarea!

Cătălin DRULĂ
Deputat USR
Membru în Comisia de Transporturi şi Infrastructură

Ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a anunţat că deschiderea loturilor 3 şi 4 ale Autostrăzii Sebeş-Turda va avea loc în cursul lunii mai 2018.

Autostrada Sebeş-Turda va avea o lungime totală de 70 km şi va traversa parţial judeţele Alba şi Cluj, fiind împărţită în patru loturi.

Primul lot se întinde pe 17 km, de la intrarea pe autostradă în Sebeş, până la Pârâul Iovului, după Alba Iulia. Lotul doi are o lungime de 24,3 km şi se întinde de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud, iar lotul trei, care are 12,5 km, se întinde de la intrarea în Aiud până la Decea. Ultimul lot are 16,3 km şi se termină în Turda.

Valoarea lucrărilor, fără TVA, este de 541.739.137 de lei pentru lotul 1, de 549.332.393 de lei pentru lotul 2, 420.511.921 de lei pentru lotul 3, de 470.004.894 de lei pentru lotul 4, toate fiind finanţate din fondul de coeziune, 85%, şi de la bugetul de stat - 15%.

Comenteaza